کد خبر: ۳۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
یک فعال حقوق زنان با اشاره به لزوم توجه به خسارت‌هایی که زنان سرپرست خانوار از شیوع کرونا متحمل شده‌اند، بر کمک مستقیم و غیرمستقیم به این قشر تاکید کرد.

شیوع گسترده کرونا و افزایش توصیه‌‌ها مبنی بر کاهش خروج از خانه و دقت در خرید‌های روزانه منجر به کسادی بسیاری از کسب‌و‌کارها شده است. گستردگی این خسارت‌ها باعث شده مسئولان تمهیداتی برای جبران خسارت‌های ناشی از کووید ۱۹ درنظر بگیرند. این تمهیدات عمدتا مربوط به کسب‌وکارها و نه افراد است، هر چند در مواردی برای جبران خسارت افراد نیز طرح‌هایی ارائه شده است.

در روز‌های اخیر پیشنهاداتی درباره معافیت‌های مالیات، معافیت در پرداخت حق بیمه، معافیت موقت در پرداخت اقساط و ... عنوان شده است. در بعد فردی نیز پرداخت یارانه کرونا به تمامی شهروندان طرح شده که هنوز تا مرحله تصویب و اجرا فاصله زیادی دارد و اخیرا مواردی مانند پرداخت بیمه بیکاری به مبتلایان به کرونا مطرح شده است.

۱۴ اسفند امسال کوروش یزدان (مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار) عنوان کرد: کارگران مبتلا به کرونا بیمه بیکاری می‌گیرند.

هرچند شکی در لزوم ارائه چنین خدماتی وجود ندارد، اما باید گوشه چشمی به آن دسته از کارگرانی هم داشت که به واسطه ابتلا به کرونا یا در نتیجه کسادی کسب‌و‌کار‌ها دچار زیان اقتصادی شده‌اند. ازجمله این افراد زنان سرپرست خانواری هستند که در طول سال محصولاتی را برای فروش در غرفه‌های بهاره آماده می‌کنند؛ غرفه‌هایی که حالا یا تعطیل شده‌اند یا در صورت دایر بودن کساد هستند.

مهناز قدیرزاده (کارشناس روابط کار و فعال حقوق زنان) ، با بیان اینکه در ایران حدود ۳.۵ میلیون زن سرپرست خانوار داریم، می‌گوید: هرچند بسیاری از این زنان مشاغلی مانند کارمندی یا حداقل شغلی ثابت دارند، اما درصد قابل توجهی از آنها به مشاغل موقتی ازجمله تولید محصولات خانگی و عرضه آنها می‌پردازند. ماه پایانی سال فرصت مناسبی برای این افراد است، تا جایی که بسیاری از آنها بخش زیادی از درآمد سالانه خود را در این ماه به دست می‌آورند.

او ادامه می‌دهد: ما به عنوان فعال حقوق زنان پیشنهاداتی داریم تاکنون که شیوع کرونا به کسب‌و‌کارهای زنان سرپرست خانوار آسیب زده، مقداری از خسارت‌ها جبران شود. پیشنهادات ما در دو قالب دسته‌بندی می‌شود که می‌شود آنها را کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به کسب‌و‌کار زنان سرپرست خانوار نامید.

این فعال حقوق زنان توضیح می‌دهد: از دیدگاه توانمند‌سازی، کمک صدقه‌ای مضر است و ما سال‌هاست بر این امر تاکید داریم که باید زمینه کار کردن را فراهم آورد، نه اینکه به افراد پول داد. بر این اساس پیشنهاد اول ما این است که اکنون که در بسیاری موارد زمینه فروش مستقیم محصولات زنان سرپرست خانوار فراهم نیست، ساز‌و‌کار‌هایی فراهم شود تا محصولات این افراد به صورت آنلاین به فروش برسد. می‌توان با ارائه آموزش برای ضدعفونی کردن محصولات، اعتمادسازی کرد تا به هر حال کالای تولید شده به فروش برسد.

او با بیان اینکه اکنون شرایط ویژه‌ای در کشور حاکم است و در این شرایط کمک مستقیم را نباید صدقه به حساب آورد، می‌گوید: پیشنهاد دوم این است که زنان سرپرست خانوار نیز مشمول حمایت‌های دولتی شوند. الان عنوان شده است که کارگرانی که به کرونا مبتلا می‌شوند بیمه بیکاری می‌گیرند. می‌دانیم که اغلب زنان سرپرست خانوار به ویژه کسانی که کسب‌و‌کار خانگی دارند، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند. باید این افراد را شناسایی و به آنها به همان اندازه‌ای که به کارگران کمک می‌شود، کمک کرد. این نکته را نباید از یاد برد که مضیقه‌های اقتصادی می‌تواند روند کنترل کرونا را کند کند. کسی که به نان شبش محتاج است توصیه‌هایی مانند این را که از خانه بیرون نرو، رعایت نمی‌کند. بر این اساس باید توجه ویژه به افراد زیان دیده به ویژه شاغلان مشاغل غیررسمی داشت.

منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)