کد خبر: ۳۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون گردشگری کشور خبرداد:
معاون گردشگری با اشاره به آنکه در شرایط فوق‌العاده شیوع ویروس کرونا بسته‌های حمایتی برای تاسیسات گردشگری از اول اسفند عملیاتی شده است، گفت: پرداخت مالیات، قبوض حامل‌های انرژی، حق بیمه و تسهیلات برای تاسیسات گردشگری تا اول خرداد به تعویق افتاد.

شیوع ویروس کرونا سفرهای نوروزی و سایر سفرهای غیرضروری را لغو کرد. در این میان ابلاغیه‌هایی بابت بازپرداخت هزینه سفر بدون کسر جریمه به مسافران اعلام شده است. اما برخی از مسافران از عدم همکاری برخی سایت‌های رزو خدمات گردشگری گله‌مند هستند چراکه به گفته آنها تعداد زیادی از سایت‌ها در فضای مجازی در حوزه خدمات سفر از رزرو اقامت و واحدهای بومگردی گرفته تا صدور بلیت و... فعال هستند که بعضا مدعی هستند مجوزهای خود را از وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند و اکنون حاضر نیستند تمام پول کنسلی سفر و رزرو اقامت را به مسافران بازگردانند و خواهان دریافت ۱۰ درصد کارمزد خود هستند.

ولی‌الله تیموری (معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در این خصوص به ایلنا گفت: تمام سایت‌های فعال در حوزه گردشگری که مجوزهای لازم را از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت کرده‌اند ملزم به پرداخت کامل هزینه کنسلی تورها و سفرهای مسافران هستند. در این میان مسئولیتی در قبال سایر سایت‌هایی که بدون داشتن مجوز از وزارتخانه میراث و گردشگری در این حوزه فعال هستند، نداریم. در واقع تمام آن سایت‌ها را غیرمجاز می‌‌دانیم. حتی هر سایتی که از سایر نهادها و سازمان‌ها به غیر از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز فعالیت در حوزه گردشگری  و خدمات سفر گرفته باشد را غیرمجاز می‌نامیم چراکه معتقد هستیم تنها متولی این حوزه وزارتخانه میراث و گردشگری است و سایر نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نباید بدون مجوز این وزارتخانه مجوزی برای فعالیت بخش‌های مختلف و حتی سایت‌های رزرو آنلاین صادر کنند. 

 او خاطرنشان کرد: بهتر است عموم جامعه به این نکته توجه داشته باشند که برای دریافت خدمات گردشگری و رزروهای آنلاین باید به سایت‌هایی مراجعه کنند که مجوزهای لازم را از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند و زیر نظر این وزارتخانه فعالیت می‌کند. اگر در خصوص این سایت‌ها با مشکل برخورد کنند ما می‌توانیم پاسخگوی شکایت‌های آنها باشیم در غیر این صورت نمی‌توانیم برای دریافت حق و حقوق مسافران اقدامی انجام دهیم. تمام سایت‌های فعالیت در حوزه گردشگری که مجوزهای لازم را از متولی این امر دارند بنابر ابلاغیه رسمی معاونت گردشگری ملزم به بازپرداخت هزینه سفر بدون کسر جریمه  و حتی ۱۰ درصد کمیسیون خود هستند. بدین معنا که اگر قراردادی منعقد شده باشد و بر اساس آن قرار داد خدمات ارائه شود جریمه مدنظر در آن قرارداد نباید اعمال شود اما قطعاً هزینه دریافت ویزا و آنچه که در اراده لیست آژانس و فعالان گردشگری نیست، قابل بازگشت نیست. 

 به گفته تیموری، اگر مسافران با مشکلاتی در خصوص تاسیسات گردشگری و سایت‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری که مجوزهای لازم را از این معاونت دارند، برخورد کردند، می‌توانند شکایت‌های خود را به ادارات کل استان‌ها و ۰۹۶۲۹ که در دو شیفت فعال شده است، اعلام کنند.

معاون گردشگری در خصوص ایجاد تعامل با نهادها و وزارتخانه‌هایی که مجوز فعالیت به برخی از سایت‌ها را در حوزه گردشگری می‌دهند جهت بازگرداندن پول مسافران گفت: تمام سایت‌هایی که در حوزه گردشگری خدمات می‌دهند باید از معاونت گردشگری کشور و وزارتخانه میراث و گردشگری مجوز دریافت کنند. دستورالعمل فعالیت این سایت‌ها نیز چند ماه پیش ابلاغ شده است.  بنابراین سایتی  که در حوزه خدمات گردشگری فعال است و مجوز خود را از سایر نهادها و وزارتخانه‌ها دریافت کرده از نظر ما یک سایت غیرمجاز شناخته می‌شود. از آنجا که ما هیچیک از نهادها و وزارتخانه‌ها را برای انجام فعالیت در حوزه گردشگری به رسمیت نمی‌شناسیم، از اینرو تعاملی نیز در این خصوص با آنها نداریم چراکه برقراری تعامل به معنای پذیرش رسمیت آنها برای فعالیت در حوزه گردشگری است. 

بازپرداخت هزینه سفر

 تیموری همچنین درخصوص بازپرداخت هزینه بلیت مسافران که ایرلاین‌ها از پرداخت آن امتناع می‌کنند، گفت: با سازمان هواپیمایی هماهنگی‌های لازم را جهت این مهم انجام دادیم. سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف‌کنندگان نیز در این خصوص ورود کرده‌اند.  وقتی شرایط فوق‌العاده به وجود می‌آید و این شرایط چه در داخل و خارج از کشور شمولیت دارد از این رو تمام بخش‌ها باید بر اساس آنچه که در مجوزهایشان به عنوان تکالیف بهره‌برداران مجوز عنوان شده، انجام وظیفه کرده و از آن تبعیت کنند.  تا امروز نیز این همکاری‌ها به خوبی پیش رفته و موفق شده‌ایم ۷۰ میلیارد تومان از وجوه پرداختی توسط مردم و گردشگران، حسب درخواست آنان برای لغو سفرهای خود، بازگردانیم. این هماهنگی‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند و قطعاً رقم بازگشت هزینه سفر طی روزهای آینده ده‌ها برابر آن چیزی خواهد شد که طی ۴ روز گذشته شاهد بودیم.

او خاطرنشان کرد:  آژانس‌هایی که تورهای خارجی را طراحی کردند قطعاً با طرف خارجی خود تعاملاتی دارند اکنون که در ایران شرایط  فورس ماژول اعلام شده است فعالان گردشگری در سایر کشورها نیز به این مهم واقف هستند و قطعاً هر گردشگر ایرانی که دارای پاسپورت ایرانی باشد شامل این شرایط قرار می‌گیرد. اگر قراردادهای سفت و محکم بین آژانس‌های ایران و طرف‌های خارجی منعقد شده باشد قطعاً شاهد بازپرداخت هزینه سفرهای کنسل شده بدون جریمه در شرایط فورس ماژور خواهیم بود. در قوانین حقوقی فصل مربوط به موضوعات عمومی به صورت پیش فرض موارد فورس ماژور را مدنظر قرار داده که همه باید از آن تبعیت کنند.

اعمال بسته حمایتی

تیموری در خصوص تعلق گرفتن بسته حمایتی دولت به تاسیسات گردشگری گفت: از ابتدای اسفند به مدت سه ماه این طرح حمایتی اجرا خواهد شد چنانکه تاسیسات گردشگری این امکان را خواهند داشت تا طی سه ماه آینده پرداخت وام‌هایی که دریافت کرده‌اند را به تعویق بیندازند. همچنین نیاز نیست قبوض حامل‌های انرژی شامل آب، برق و تلفن خود را در این سه ماه پرداخت کنند و پرداخت آن به تعویق می‌افتد. کسی نیز به آنها مراجعه نمی‌کند تا مالیات از آنها دریافت کند. تعلیق پرداخت حق بیمه ۲۳ درصدی کارفرمایی که باید برای پرسنل پرداخت می‌کردند نیز تا اوایل خرداد اعمال شده است. درواقع این بسته حمایتی درسه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت شامل حال تاسیستات گردشگری می‌شود. و از خرداد به بعد شرایطی برای تقسیط پرداخت معوقات در نظر گرفته شده تا با قسط‌بندی کردن پرداخت این هزینه‌ها تاسیسات گردشگری این امکان را داشته باشند که بتوانند شرایط خود را به حالت عادی بازگردانند

منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)