کد خبر: ۳۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
آمار جدید از نبض خرید و فروش مسکن در شهرها نشان می‌دهد بهمن ماه امسال خرید و فروش واحدهای مسکونی در شهرها در مقایسه با بهمن سال گذشته ۱۱ درصد - بدون احتساب تهران- افزایش یافت.

دی‌ماه امسال برای اولین بار طی سال ۹۸ حجم معاملات خرید مسکن در این شهرها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل رشد کرد. در تهران هم این شاخص ۴۸ درصد رشد کرد. از نگاه کارشناسان علت اصلی بازگشت خریداران به بازار در شهرها، «وام‌های جدید» است.

در حالی حجم معاملات خرید مسکن در شهرهای کشور به استثنای شهر تهران در بهمن ماه امسال برای دومین ماه متوالی در مقایسه با ماه مشابه آن در سال قبل افزایش یافته است که از ابتدای سال جاری تا قبل از شروع فصل زمستان، حجم معاملات خرید مسکن درهمه شهرهای کشور بدون محاسبه شهر تهران به‌طور متوسط حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال قبل کمتر بود. در واقع حجم معاملات خرید مسکن در شهرهای کشور بدون محاسبه ولحاظ تحولات بازار مسکن شهرتهران در ۹ ماه اول سال جاری در مقایسه با ۹ ماه اول سال گذشته به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر بوده است.با این حال در دی ماه و سپس بهمن ماه برای دو ماه متوالی، حجم معاملات خرید مسکن در سال ۹۸ در مقایسه با ماه‌های مشابه سال ۹۷ افزایش یافت.

حجم معاملات خرید مسکن در همه شهرهای کشور به استثنای پایتخت در دی ماه امسال در مقایسه با دی ماه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافت. در بهمن ماه نیز تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی در این شهرها با رشد ۱۱ درصدی در مقایسه با بهمن سال ۹۷ همراه شد.آمارها نشان می‌دهد اگرچه در بهمن ماه برای دومین ماه پیاپی بازار مسکن شهرهای کشور- بدون محاسبه تحولات بازار مسکن شهر تهران- با رشد مثبت مواجه شد، اما سرعت رشد تعداد معاملات خرید مسکن در این ماه در مقایسه با سرعت رشد تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی در این شهرها در دی ماه، کاهش یافته است.

در واقع رصد آخرین تحولات مربوط به بازار کشوری مسکن نشان می‌دهد در همه شهرهای کشور بدون لحاظ شهر تهران، اگرچه در بهمن ماه حجم خرید واحدهای مسکونی به واسطه افرایش سطح تقاضا در بازار مسکن افزایش یافته است، اما سرعت رشد معاملات خرید واحدهای مسکونی در این ماه در مقایسه با سرعت رشد معاملات در دی ماه روند کاهشی داشته است.

بررسی تحولات بازار معاملات مسکن در این شهرها نشان می‌دهد اگرچه در بهمن ماه نیز خریداران در بازار مسکن حضور داشته و حجم معاملات خرید ملک در مقایسه با دی ماه و به‌خصوص در مقایسه با رکود معاملاتی بهمن ماه سال گذشته رشد کرده است، اما روند افزایش حجم معاملات خرید مسکن که در دی ماه آغاز شده بود هم‌اکنون دچار کاهش سرعت شده است.این موضوع به‌عنوان یک نکته مهم قابل تامل است. اگر چه در دو ماه ابتدایی زمستان سال جاری حجم معاملات خرید مسکن در شهرهای کشور بدون محاسبه شهر تهران به میزان قابل توجه افزایش یافت، اما به دلیل رکود حاکم بر بازار کشوری معاملات واحدهای مسکونی، این میزان رشد نیز رشدی کافی و علامت شروع رونق در بازار مسکن محسوب نمی‌شود.انتظار می‌رود روند رشد آغاز شده در حجم معاملات خرید آپارتمان‌های مسکونی که از دی ماه در بازار معاملات کشوری مسکن آغاز شد و در بهمن ماه با شیب کمتری ادامه یافت در این ماه سرعت بیشتری به خود می‌گرفت.

تحولات دو ماه اخیر بازار کشوری مسکن- به‌استثنای شهر تهران- منجر به طرح دو سوال مهم می‌شود. اولین سوال درخصوص اهرم بازگشت تقاضا به بازار مسکن در دی ماه وسپس بهمن ماه است که موجب شد در حالی‌که حجم معاملات خرید مسکن در ۹ ماه ابتدایی سال‌جاری در مقایسه با ۹ ماه اول سال گذشته به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافت اما برای اولین‌بار در سال ۹۸ در دی ماه حجم معاملات ۱۴ درصد ودر بهمن ماه ۱۱ درصد افزایش یابد.  در واقع این سوال مطرح است که اهرم بازگشت متقاضیان به بازار مسکن در دی ماه و بهمن ماه چه بود؟

در پاسخ به این سوال درخصوص اهرم بازگشت تقاضا به بازار زمستانی مسکن در همه شهرهای کشور بدون محاسبه تهران، بررسی‌هانشان می‌دهد «افزایش سقف وام مسکن» یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت تقاضا به بازار مسکن در شهرهای کوچک و حتی تعداد قابل‌توجهی از شهرهای بزرگ بوده است.ابتدای دی ماه سقف وام خرید مسکن در همه شهرهای کشور متناسب با تعداد جمعیت شهرها افزایش یافت. وام مسکن آنی-وام خرید مسکن با استفاده از اوراق-که برای متقاضیان انفرادی در شهر تهران ۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ (شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر) ۵۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان بود به ترتیب به ۱۰۰، ۸۰ و ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

این افزایش سقف وام مسکن اگرچه نتوانست به دلیل جهش قیمت وگرانی مسکن در شهر تهران بازار مسکن شهر تهران را از این ناحیه تحت‌تاثیر قرار دهد اما مهم‌ترین اهرم بازگشت تقاضا به بازار مسکن سایر شهرها به‌خصوص شهرهای کوچک محسوب می‌شود. این رقم با احتساب رقم ۴۰ میلیون تومانی تسهیلات جعاله مسکن که در همان زمان خرید مسکن و به همراه وام اوراق به متقاضیان پرداخت می‌شود هم‌اکنون به ترتیب در شهر تهران به ۱۴۰، در شهرهای بزرگ به ۱۲۰ و در شهرهای کوچک به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. هم‌اکنون قدرت این وام به‌طور متوسط در شهرهای کشور به استثنای شهر تهران برای تامین هزینه خرید حدود ۵۰ مترمربع واحد مسکونی کفایت می‌کند. این در حالی است که این میزان در شهرهای کوچک به‌طور متوسط برای تامین هزینه خرید ۷۰ مترمربع واحد مسکونی کافی است.این میزان برای متقاضیانی که واجد شرایط وام زوجین هستند  به طور متوسط حدود ۱۰۰ مترمربع است. این موضوع و پوشش مناسب وام خرید مسکن پس از افزایش سقف وام در دی ماه یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش حجم معاملات خرید واحدهای مسکونی در دو ماه ابتدایی زمستان سال‌جاری محسوب می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)