کد خبر: ۳۵۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
حتماً کفش‌ها را از محیط داخل خانه دور نگه دارید و دستان خود را بعد از لمس کفش‌هایتان به خوبی بشویید.

طالبی طاهر متخصص عفونی  و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در خانه  هم باید مدام دست ها رو شستشو داد ؟ اظهار کرد: اگر افراد در منزل هستند و به بیرون از خانه نرفته ضرورتی به شستن دست با آب  و صابون و به طور کلی ضد عفونی کردن دست ها نیست.

او افزود: در چنین شرایطی بهتر است که افراد از تردد غیر ضروری در سطح شهر و به ویژه مکان های شلوغ پرهیز کنند.

  کرونا (کووید-۱۹) بسیار واگیردار و مرگ‌آور است! در حالی که این ویروس دلهره زیادی در جوامع بین‌المللی ایجاد کرده است و حضورش در ایران را باید به منزله خانه جدید او دانست، اما ما معتقدیم: «پیشگیری از گسترش کرونا باید از خانه شروع شود.»
 
درست است که زدن ماسک، استفاده از ژل‌های آنتی باکتریال، پوشیدن دستکش و عدم حضور در اماکن عمومی بسیار مهم است، اما رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل و همچنین ضدعفونی کردن مشاعات ساختمان در برابر کرونا قضیه‌ای دیگری است که باید جدی گرفته شود. در اینجا ما ۱۱ نکته مهم سلامتی برای روبرو شدن با ویروس کرونا در محیط خانه را آورده‌ایم.

۱.کفش‌ها را بیرون از منزل بگذارید

خوشبختانه این فرهنگ را در بسیاری از خانواده‌های ایرانی مشاهده می‌شود،. اما نیازی به گفتن نیست که کفش‌ها می‌توانند انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها همانند کرونا را حمل کنند. حتماً کفش‌ها را از محیط داخل خانه دور نگه دارید و دستان خود را بعد از لمس کفش‌هایتان به خوبی بشویید و مرتباً از ضد عفونی کننده بر روی سطوح جاکفشی استفاده کنید.

۲- تلفن همراه خود را تمیز کنید

کروناویروس همچنین می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها روی سطوح سخت زندگی کند. اگر از مترو یا بی‌آرتی  یا هر مکان شلوغ دیگری دور می‌کنید، تلفن شما می‌تواند هزاران ذره ریز ویروسی بر روی خود داشته باشد. عادت داشته باشید گوشی خود را مرتباً با دستمال مرطوب ضد ویروسی (آنتی باکتریال) پاک کنید.

۳- صورت خود را لمس نکنید

تمام ساعاتی که بر روی صورت خود ماسک زده‌اید، از لمس ماسک و صورت خود اجتناب کنید. عادت‌های بدتان که باعث می‌شوند دستان خود را به سمت صورت‌تان ببرید را ترک کنید، برای مثال برخی افراد عادت دارند نوک بینی خود را بخارانند و یا دستان خود را زیر چانه قرار دهند و یا اصلاً ناخن انگشت خود را بجوند!

۴- دستگیره درب خانه را تمیز کنید

دستگیره درب ورودی یکی دیگر از کانون‌های اصلی ویروس کرونا در محیط منزل است. به این دلیل که هر زمان که وارد خانه شدید، دست‌های کثیف خود را روی آن‌ها قرار می‌دهید. یک بسته از دستمال مرطوب ضد ویروسی (پد الکل) را در کنار درب قرار دهید تا مطمئن شوید که مرتباً بعد از باز کردن درب، دستگیره را تمیز می‌کنید.

۵- هوای خانه را فیلتر کنید

در حالی که واحدهای مدرن تهویه مطبوع اغلب فیلترهایی برای جلوگیری از باکتری، گرد و غبار، کپک و آلودگی دارند، ممکن است همه آلودگی ها همانند ویروس‌ها را  از بین نبرند. در نظر بگیرید فیلترهای ماوراء بنفش را به واحد تهویه مطبوع خود اضافه کنید یا در خرید یک دستگاه تصفیه هوا سرمایه‌گذاری کنید.

۶- از سفید کننده استفاده کنید

با تمیز کردن از طریق محلول سفید کننده، خانه خود را ضد عفونی کنید. با پاک کردن سطوح که اغلب لمس می‌شوند، می‌توانید تأثیر حضور و گسترش کرونا را کاهش دهید. لازم است سفید کننده با درصد مشخصی که بر روی ظرف آن نوشته شده است با مقداری آب مخلوط کنید تا کاملاً رقیق شود. فقط یادتان باشد، دستمالی که استفاده می‌کنید را دور بیاندازید.

۷- توالت و حمام را تمیز کنید

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا توسط مدفوع و لوله‌های ساختمانی قابل پخش شدن است. تمام سطوح داخل توالت حمام را مرتباً تمیز کنید. از دستگیره شیرآلات گرفته تا سیفون دستشویی، هر سطحی که دست با آن در تماس است را تمیز کنید. هواکش توالت را نیز بررسی کنید و ببینید آیا هوای آلوده را می‌تواند جذب کند.

۸- آشپزخانه را فراموش نکنید

آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌هایی ممکن است کروناویروس گسترش یابد. هر سطحی که در حین تهیه غذا لمس می‌شود، می‌تواند ویروس را منتقل کند. بنابراین حتماً همه وسایل آشپزخانه (ظروف، قاشق و چنگال، لیوان و موارد دیگر) و میز ناهارخوری را به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید تا عاری از ویروس شوند.

۹- مرتباً لباس‌های خود را بشویید

وقتی به خانه می‌آیید، کاپشن و لباس‌های بیرونی خود را برای شستن به کنار بگذارید. پس به طور مرتب لباس‌های خود را بشویید و هر بار که به بیرون از خانه می‌روید، سعی کنید با افراد و سطوح، برخورد فیزیکی نداشته باشید. اماکن شلوغ همانند مترو، اتوبوس و موارد دیگر، می‌توانند به سرعت ویروس را به پوشاک شما منتقل کنند.

۱۰-دست خود را مرتباً بشویید

بعد از رسیدن به خانه، اولین کاری که باید انجام دهید، شستن دست‌ها است. بهترین روش این است که حداقل ۲۰ ثانیه برای شستن دستان خود با صابون و آب گرم زمان صرف کنید. حتماً کف دست خود را، بین انگشتان دست، نوک انگشتان، پشت دست‌ها، شست و مچ دست خود را به خوبی بشویید. این کار باعث می‌شود از همین گام اول از گسترش کرونا در محیط خانه جلوگیری شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)