کد خبر: ۳۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از وضعیت صادرات محصول خرما گزارش می دهد:
رئیس انجمن ملی خرمای ایران در خصوص احتمال ریزش قیمت خرما با وجود عدم صادرات آن در ماه مبارک رمضان می گوید: انجمن در این رابطه تدابیری اندیشیده است و ما سعی می کنیم که این قضیه را به نحوی مدیریت کنیم که خرما آن چنان ریزشی نداشته باشد.

صادرات خرما به کما رفت!/ریزش قیمت حتمی است

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:قریب به ۴۰ درصد از حجم صادرات خرمای کشور مختص ماه رمضان است، البته به جهت فاصله نسبتا زیاد بازار‌های صادراتی هدف، صادرت آن تقریبا دو ماه قبل از شروع این ماه مبارک صورت می‌گیرد، حدوداً از اواخر بهمن ماه.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ به تأثیرات شیوع کرونا در روند خصوص صادرات خرما به گفتارنو می‌گوید: قبل ازاینکه بیماری کرونا گریبان گیر مملکت و اقتصاد شود هم صادرات حال خوشی نداشت. متاسفانه به خاطر کم تجربگی‌هایی که بخش دولتی در سال‌های گذشته در بخش صادرات انجام دادند، ما امسال دچار ضرر و زیان و خسارت شدیم.

محسن رشید فرخی در ادامه اظهار می‌کند:قبل از اینکه این بیماری بیاید ما کاهش صادرات داشتیم و با وجود کرونا هم تقریباً مرز‌های کشور بسته شد و روند صادرات مختل شد.

رشید فرخی با اشاره به ضربه وارد شده به کلیه محصولات صادراتی ایران می‌گوید:در حال حاضر شاید یک الی دو کشور از طریق مرز‌های زمینی و آن هم به صورت موقت باز هستند؛ در نتیجه من فکر نمی‌کنم که بتوانیم ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم وما امسال خواهی ویا نخواهی کاهش صادرات را نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

او در خصوص محصول تولیدی خرما در سال گذشته می‌گوید: ما حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش محصول در سال زراعی ۹۶-۹۷ داشتیم، اما در سال ۹۷-۹۸ این کاهش جبران شد و ما مشکلی در بحث تولید نداشتیم ونزدیک به یک میلیون و دویست هزار تن تولید محصول خرما داشتیم لذا حتماً موجودی‌های انبار ما نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به فرصت محدود باقی مانده تا ماه مبارک رمضان، میگوید: درست است که ما اوایل اردیبهشت ماه وارد ماه مبارک رمضان می‌شویم، اما طول سفر برای نزدیک‌ترین کشور‌های صادراتی ۲۰ تا ۲۵ روز است، لذا برای صادرات خرما تا ۷ الی ۸ فروردین ماه بیشتر فرصت نداریم.

بنا به گفته رشید فرخی پیک صادراتی خرما مربوط به اسفند ماه است چرا که تجار به جهت کاهش هزینه‌های انبارداری صادرات خرما را به نحوی انجام می‌دهند که بار نزدیک ماه مبارک به مقصد برسد.

او در این رابطه می‌افزاید: ما دیگر فرصتی برای صادرات ماه مبارک نخوهیم داشت، مگر اینکه مرز‌های کشور‌های مسلمان اطرافمان باز شود و ما بتوانیم مقداری محصول خرما به این کشور‌ها صادرکنیم.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران البته امید چندانی به صادرات خرما حتی برای کشور‌های مسلمان همسایه نیز ندارد چرا که به گفته اوحتی تجار افغانی نیز نتوانستند محصولات نمونه برای نمایشگاه را وارد افغانستان کنند و به مشکل خوردند.

رشید فرخی در خصوص احتمال ریزش قیمت خرما با وجود عدم صادرات آن در ماه مبارک رمضان می‌گوید: انجمن در این رابطه تدابیری اندیشیده است و ما سعی می‌کنیم که این قضیه را به نحوی مدیریت کنیم که خرما آن چنان ریزشی نداشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)