کد خبر: ۳۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مسئول نظام مراقبت بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد:
مسئول نظام مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به دستور تعطیلی صنوف در استان کرمان از طریق مجریان استانی عنوان کرد: کنترل همه کسب و کارها فقط از عهده خود مردم بر می‌آید. این خودم مردم هستند که باید شرایط را درک کرده و رعایت خیلی از مسائل از جمله عدم حضور در بازارها را بکنند. تاکید می‌کنیم اگر مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در مکان های عمومی، تجمعات و مراسمات را رعایت نکنیم استان کرمان نیز به سرنوشتی همچون استان‌های شمالی کشور دچار خواهد شد.

مسئول نظام مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به دستور تعطیلی صنوف در استان کرمان از طریق مجریان استانی عنوان کرد: کنترل همه کسب و کارها فقط از عهده خود مردم بر می‌آید. این خودم مردم هستند که باید شرایط را درک کرده و رعایت خیلی از مسائل از جمله عدم حضور در بازارها را بکنند. تاکید می‌کنیم اگر مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در مکان های عمومی، تجمعات و مراسمات را رعایت نکنیم استان کرمان نیز به سرنوشتی همچون استان‌های شمالی کشور دچار خواهد شد.

دکتر "کاوه رفیعی‌پور" شامگاه ۲۸ اسفندماه در پویش همبستگی مردم کرمان برای مقابله با ویروس کرونا بر لزوم پرهیز از افراط کردن تاکید کرد و گفت: سرفه های خشک و شدید، گلودرد به همراه تب یا تنگی نفس از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است اما باید به این نکته توجه ویژه داشت که یکی از دلایل واگیری بالای این ویروس در این موضوع است که در ۸۰ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا، علامتی وجود ندارد و یا دارای علائم خفیف همچون سرماخوردگی است.

وی با بیان این مطلب که استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، تصریح کرد: تهوع و سرگیجه از نشانه‌های معمول کرونا نیست اما افرادی که علائم خفیف بیماری کووید ۱۹ را دارند، توصیه می کنیم در خانه استراحت کنند ضمن آنکه این افراد می توانند در سامانه سلامت به نشانی www.salamat.gov.ir علائم بیماری خود را روزانه ثبت کنند تا در صورت لزوم همکاران بهداشت و درمان ما با آنها تماس گرفته و توصیه های بهداشتی را به آنها ارائه دهند.

رفیعی افزود: خشکی گلو و سوزش گلو به تنهای نگران کننده نیست اما توصیه می‌کنیم در خانه بمانید و در صورت تشدید علائمی مثل گلو درد، سرفه خشک و تب حتما در سامانه سلامت علائم خود را ثبت کنید، ضمن آنکه فاصله دو متری با اعضای خانواده را رعایت کنند و مایعات گرم بنوشید.

مسئول نظام مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه مردم از خود درمانی جدا پرهیز کنند افزود: خلط گلو در صبح‌ها از علائم بیماری نیست اما موضوع درد در قفسه سینه به‌صورت سنگینی یا فشار حتی در زمانی که ویروس کرونا شیوع ندارد، نیازمند مراجعه به پزشک را دارد.

رفیعی عنوان کرد: اسهال و دل درد خفیف در مقالات علمی و تجربیات، معمولا به تنهایی نمی‌تواند علائم کرونا باشد. همچنین تنگی نفس به تنهایی می‌تواند ناشی از استرس باشد اما در هر صورت توصیه می شود مردم علائم خود را در سامانه سلامت ثبت کنند.

مسئول نظام مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به نحوه استفاده از وایتکس برای ضدعفونی و گندزدایی سطوح عنوان کرد: وایتکس یکی از مواد اصلی برای ضدعفونی کردن سطوح می‌باشد اما نحوه استفاده کردن از آن باید درست باشد به‌طوری‌که برای صدعفونی کردن سطوح معمولی باید یک قاشق مربا خوری وایتکس ۵ درصد را در یک لیتر آب حل کرده و از این محلول تا ۲۴ ساعت برای گندزدایی سطوح استفاده کرد و برای سطوح آلوده نیز باید دو قاشق وایتکس در یک لیتر حل و استفاده کرد.

رفیعی پور اظهار کرد: استفاده از مخلوط الکل و وایتکس به‌هیچ عنوان برای گندزدایی سطوح توصیه نمی‌شود. الکلی که برای ضدعفونی استفاده می‌شود باید از نوع اتانول و در حد ۷۰ درصد رقیق شده باشد اما اگر الکل ۹۶ درصد نیز موجود باشد می توان با آب مقطر یا اکسیژنه آن را رقیق کرد تا به الکل ۷۰ درصد برسد ضمن آنکه در خصوص الکل صنعتی (متانول) به شدت توصیه می‌شود از این نوع الکل ها استفاده نشود زیرا الکل صنعتی خاصیت ضدعفونی‌کننده برای این ویروس را ندارد و باعث جذب پوستی و به مخاطره انداختن سلامت انسان می‌شود.

وی در رابطه با استفاده از گوشت‌های یخ‌زده اظهار کرد: تاریخ مصرف گوشت مشکل نداشته باشد، منعی برای استفاده از آنها وجود ندارد ولی این گوشت باید کاملا پخته شود و هنگامی که گوشت خریداری می‌کنید احتمال اینکه پلاستیک آن آلوده باشد، وجود دارد لذا قبل از ورود به خانه پلاستیک آن را ضدعفونی کنید.

رفیعی‌پور در خصوص استفاده از شیرینی خانگی عنوان کرد: باید از سلامت فردی که این شیرینی را پخته و تحویل ما می‌دهد مطمئن باشیم اما به‌طور کلی توصیه می‌شود در این ایام از شیرینی خانگی استفاده نکنید و اگر تهیه کرده‌اید حتی‌المقدر از شیرینی هایی استفاده کنید که قابلیت گرم کردن داشته باشد تا بتوانیم آن را گرم کرده و ویروس احتمالی در آن را بکشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خوردن مواد غذایی آلوده به ویروس منجر به ابتلای فرد به بیماری کووید ۱۹ می شود؟ تصریح کرد: بله. در برخی از مقالات علمی اعلام شده با خوردن مواد آلوده به ویروس کرونا، فرد به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شود اما امکان این نوع ابتلا کمتر از تماس با فرد یا شیء آلوده به ویروس کرونا است.

مسئول نظام مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره ابتلای کودکان به ویروس کرونا بیان کرد: کودکان و بچه‌ها هم به ویروس کرونا نیز مبتلا می‌شوند اما طبق آمارهای جهانی، کودکان بالای ۶ ماه دارای علائم خفیف‌تری بوده و بیشتر به‌صورت ناقل بدون علامت هستند.

وی در پاسخ به این سوال که ویروس کووید ۱۹ تا چه زمانی در ایران جولان خواهد داد؟ عنوان کرد: این یک ویروس جدید است و رفتار آن غیرقابل پیش‌بینی است اما نحوه رفتار مردم و ایزولاسیون و جداسازی‌های اجتماعی و در خانه ماندن می‌تواند روی رفتار ویروس تاثیر بگذارد و پیک این بیماری را نزدیک‌تر یا دورتر کند.

مسئول نظام مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا این بیماری از طریق سرویس‌های بهداشتی عمومی منتقل می‌شود؟ اظهار کرد: این ویروس همانند بسیاری از ویروس‌ها در صورت عدم استفاده صحیح از سرویس بهداشتی می‌تواند منتقل شود و رعایت بهداشت فردی به شدت در مبارزه با این ویروس توصیه می‌شود.

وی رابطه محدودیت تردد با کاهش سرعت سرایت این ویروس را مستقیم دانست و در ادامه در خصوص استفاده افراد دارای بیماری زمینه‌ای از مکمل‌ها بیان کرد: افراد دارای بیماری زمینه‌ای حتما باید مکمل‌ها و داروهای جدید را با مشورت پزشک معالجشان مصرف کنند.

رفیعی‌پور در پاسخ به این سوال که پزشکان از کجا می‌دانند که ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا بدون علایم هستند، تصریح کرد: این نظریه براساس تجربیات کشورهای درگیر مثل چین بدست آمده است و در این کشورها به صورت اتفاقی یا از جمعیت زیادی آزمایش گرفته شده و این نتایج به‌صورت رسمی در مقالات چاپ شده است.

مسئول نظام مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درخصوص ماندگاری ویروس کووید ۱۹ بر روی لباس گفت: ماندگاری ویروس کرونا روی لباس زیاد نیست و اگر لباس آلوده به این ویروس باشد بعد از چند ساعت کشته خواهد شد اما توصیه می شود لباس‌هایی که در محل‌های خیلی آلوده استفاده شده اند را را با آب گرم بشورید و سپس اتو بزنید.

وی با اشاره به دستور تعطیلی صنوف در استان کرمان از طریق مجریان استانی عنوان کرد: کنترل همه کسب و کارها فقط از عهده خود مردم بر می‌آید. این خودم مردم هستند که باید شرایط را درک کرده و رعایت خیلی از مسائل از جمله عدم حضور در بازارها را بکنند. در صورتی از دست فروشان خریدی انجام نشود آنها نیز مبادرت به فروش نمی‌کنند و تاکید می‌کنیم اگر مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در مکان های عمومی، تجمعات و مراسمات را رعایت نکنیم استان کرمان نیز به سرنوشتی همچون استان‌های شمالی کشور دچار خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)