کد خبر: ۳۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمان به ۱۷۷ نفر رسید
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: درست است که در ظاهر و با توجه به آمار پایین مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان نسبت به سایر استان‌های کشور وضعیت آرامی را در استان تجربه می‌کنیم، اما این هشدار را می‌دهیم که اگر مردم موضوعات فاصله گذاری اجتماعی (ماندن در خانه و نرفتن به سفر) را رعایت نکنند در روز‌های و هفته‌های آینده شاهد افزایش انفجاری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمان باشیم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان آخرین وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان را تشریح کرد.

دکتر مهدی شفیعی دوشنبه چهارم فروردین ماه در جمع خبرنگاران در تشریح جزییات این خبر گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته و براساس نتایج آزمایشگاهی، جواب ۸ مورد دیگر مبتلا به ویروس کرونا در استان کرمان مثبت اعلام شد که این اضافه شدن این ۸ مورد، جمع مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در استان کرمان از آغاز این اپیدمی تا امروز دوشنبه چهارم فروردین ماه سال ۹۹ به ۱۷۷ نفر رسید.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح جزییات این خبر اظهار کرد: از ۴۸ مورد نمونه جدید ارسالی به آزمایشگاه تشخیصی کرونا در کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته، جواب تست ۸ مورد جدید مثبت اعلام شد که همگی این مبتلایان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی افراد مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵ ساله و از این تعداد ۷ مورد آقا و یک مورد خانم بوده اند افزود: ۳ مورد فوتی نیز طی ۲۴ ساعت گذشته داشتیم که با احتساب این ۳ نفر مجموع قربانیان کووید ۱۹ در استان کرمان به ۲۰ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه از سه مورد فوت شده طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان (یک مورد در شهرستان زرند و یک مورد در شهرستان کرمان) و دارای میانگین سنی ۷۰ سال (هر دو خانم) و یک مورد نیز مربوط به حوزه دانشکاه علوم پزشکی سیرجان بوده اند افزود: از این ۸ مورد، یک مورد ساکن شهر یزد بوده که پس از شیوع ویروس در استان یزد با علائم خفیف به خانواده خود در کرمان سر می‌زند که در اینجا دچار علاوئم حاد بیماری کووید ۱۹ می‌شود.

وی با بیان اینکه از ۸ مورد مبتلایی، یک مورد زن و شوهر و یک مورد نیز از افراد خانواده‌ای که قبلا یک نفر از آن‌ها دچار ویروس کرونا در روز‌های گذشته شده بود، گزارش ابتلا به کووید ۱۹ را داشته ایم اظهار کرد: این رصد مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمان نشان می‌دهد که ویروس به صورت خوشه در خانواده‌ها در حال گردش است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه از حضور در مهمانی‌ها و مجامع عمومی و شلوغ جدا باید پرهیز شود افزود: این حضور‌ها زنگ خطری است که نشان می‌دهد اگر مراقبت از خودمان را بالا نبریم و مردم موضوع شیوع این ویروس را درک نکنند، در روز‌ها و هفته‌های آینده شاهد گسترش این اپیدمی در استان کرمان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه از آغاز این اپیدمی در استان کرمان تاکنون ۷۷ مورد بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان مرخص شده اند اظهار کرد: هم اکنون در نقاهتگاه استان کرمان ۷ مورد بیمار داریم، اما متاسفانه با توجه به اینکه افراد ترخیص شده آنگونه که مدنظر ما بود در منزل دوران نقاهت خود را در ایزوله کامل به سر نمی‌برند، احتمال افزایش مدت زمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان و همچنین حضور اجباری پس از ترخیص از بیمارستان در نقاهتگاه‌ها را خواهیم داشت.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: همچنین در جلسه امروز مقرر کردیم تا افرادی که در منازل خودشان دروان نقاهت را می‌گذارند مورد بررسی زنده و سرکشی چهره به چهره قرار گیرند تا از ایزوله کامل آن‌ها مطمئن شویم.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در بین خانواده‌ها اظهار کرد: متاسفانه موارد خانوادگی ابتلا به ویروس کرونا به صورت دسته جمعی در استان کرمان در حال افزایش پیدا کردن است که به شدت نگران کننده خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: درست است که در ظاهر و با توجه به آمار پایین مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان نسبت به سایر استان‌های کشور وضعیت آرامی را در استان تجربه می‌کنیم، اما این هشدار را می‌دهیم که اگر مردم موضوعات فاصله گذاری اجتماعی (ماندن در خانه و نرفتن به سفر) را رعایت نکنند در روز‌های و هفته‌های آینده شاهد افزایش انفجاری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمان باشیم.

شفیعی با اشاره به تعطیل صنوف غیرضروری در کشور تا ۱۵ فروردین ماه گفت: متاسفانه شاهد هستیم برخی اصناف غیرضروری در سطح شهر همچنان باز هستند که انتظار داریم اهرم‌های نظارتی استان پای کار بیایند و دیگر مماشات معنا ندارد، زیرا سلامت مردم در حال به خطر افتادن است و به شدت از این ناحیه احساس خطر می‌کنیم.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره تعداد بستری‌های صورت گرفته طی ۲۴ ساعت گذشته در استان نیز گفت: از دیروز تا امروز، در سطح استان ۴۶ موردبیمار حاد تنفسی بستری شده اند که از این تعداد ۴۰ مورد شک بیماری کرونا بوده که از مجموع ۴۸ تست انجام شده جواب آزمایش ۸ مورد مثبت اعلام شده است.

شفیعی با بیان اینکهاز ابتدای اسفند ماه ۹۸ تا امروز، ۱۳۸۳ بیمار شبه تنفسی داشته ایم افزود: این تعداد بیمار حاد تنفسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این فصل که با آنفلوآنزی فصلی مواجهه بودیم، رشد ۳ تا ۴ برابری را داشته است که از این تعداد ۸۴۴ مورد محتمل به ویروس کرونا بوده که تاکنون از تعداد کل نمونه‌های آزمایش شده، جواب ۱۷۷ مورد قطعی به کووید ۱۹ گزارش شده که نشان می‌دهد این اپیدمی در سطح استان کرمان دیگر گسترده شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص افراد بستری شده در ICU بیمارستان‌های استان نیز گفت: تا روز گذشته ۴ نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش ICU بستری بودند که متاسفانه یک نفر از آن‌ها روز گذشته فوت و هم اکنون ۳ نفر در این بخش بستری هستند ضمن آنکه مابقی بیماران کرونایی نیز در بخش ایزوله معمولی بستری و حال عمومی آن‌ها مساعد است.

وی درباره برخی نگرانی‌ها از حضور افراد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها به دلیل آلودگی بالای این مکان‌ها بیان کرد: الزامی ندارد که مردم در وهله اول به بیمارستان‌ها مراجعه کنند بلکه می‌توانند به پایگاه‌های ۱۶ ساعته یا مراکز بهداشتی و درمانی تعیین شده در سطح شهر مراجعه یا در سامانه سلامت وضعیت خود را اعلام کنند.

وی در رابطه با تعداد افراد بستری شده مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان نیز اظهار کرد: درحال حاضر ۴۵ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند ضمن آنکه باید عنوان کرد که از ابتدا این اپیدمی تا کنون ۱۴۱ مورد بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تعدادی از آن‌ها بهبود یافته و تعدادی نیز متاسفانه فوت شده‌اند.

شفیعی از طرح ملی بسیج غربالگری در استان کرمان سخن به میان آورد و بیان کرد: در استان کرمان از دو مسیر سامانه سلامت و مراقب سلامت، غربالگری انجام می‌شود که خوشبختانه با استقبال نسبی مردم استان مواجهه و از روز گذشته تا امروز مشارکت مردم استان خوب گزارش شده به طوری که تا کنون حدود ۳۰ درصد جمعیت استان غربالگری شده‌اند و انتظار داریم این غربالگری تا پایان فروردین‌ماه در استان کرمان به ۱۰۰ درصد جمعیتی برسد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره پیاده روی و میزان خطرپذیری آن نیز گفت: مردم در ساعات خلوت می‌توانند پیاده‌روی کنند، اما می‌خواهیم که به هیچ عنوان در پارک‌ها دست به سطوح نزده و تنها قدم بزنند ضمن آنکه از پیاده‌روی دست جمعی نیز جدا خودداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز درمانی استان با کمبود اقلام بهداشتی روبرو هستند؟ گفت: مقداری در وسایل محافظت فردی از جمله ماسک و مواد ضد عفونی کننده با کمبود روبرو هستیم که با اقدامات سازمان صمت استان در روز‌های آینده این مشکل رفع خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره ضرورت قرنطینه کردن شهر‌ها گفت: قرنطینه باید در سطح منزل باشد و قرنطینه شهر‌ها دیگر فایده‌ای ندارد، زیرا تردد در سطح شهر‌های قرنطینه شده نیز خود باعث انتقال ویروس بین افراد آن جامعه خواهد شد.

شفیعی در خصوص پروتکل‌های درمانی برای درمان بیماران کرونایی گفت: هر کشوری برای خودش پروتکل درمانی خاصی را تعریف می‌کند ضمن آنکه یک پروتکل درمانی نیز از سوی سازمان بهداشت جهانی براساس تجربیات کشور‌های مختلف ارائه می‌شود. اما در مجموع هر پزشکی داروی ضد التهاب ریه خاصی را برای درمان بیماری کووید ۱۹ براساس تجربیات خود تجویز می‌کند که شاید ما نیز براساس تجربیات جهانی در هفته آینده پروتکل درمانی را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه سعی داریم اپیدمی را محدود کنیم، اظهار کرد: توصیه‌های بهداشتی توسط مردم و همچنین فاصله گذاری اجتماعی دو مبحث خیلی مهم در کنترل و محدود کردن زنجیره کووید ۱۹ است و قطعا با این اقدامات نه تنها فشار زیادی به کادر درمانی کشور وارد نخواهیم کرد بلکه بیمارستان‌ها نیز توان وظرفیت پذیرش بیماران را خواهند داشت که در این راستا رفتار‌ها و اقدامات مردم بسیار مهم است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که مردم از در خانه ماندن خسته نشوند، تاکید کرد: تقریبا در حال نزدیک شدن به اوج اپیدمی در استان کرمان و پیش بینی می‌کنیم تعداد افراد بستری شده به دلیل ابتلا به این ویروس طی روز‌های آینده افزایش پیدا کند بنابراین لازم زنجیره انتقال را بشکنیم که یکی از راهکار‌ها برای این شکستن، تشخیص زودهنگام بیمار و ایزوله خانگی آنهاست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)