کد خبر: ۳۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه در بحث تعطیلی اصناف و واحد‌های تولیدی و صنعتی اصل بر جلوگیری از تجمعات است افزود: نباید به موضوع کرونا و وضع قوانین برای جلوگیری از شیوع این ویروس به صورت سفید و سیاه نگاه کرد بلکه آن چیزی که در مقابله با این ویروس امری ضروری و مهم است موضوعات «کاهش انتقال ویروس» و «کاهش ارتباطات» است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه در بحث تعطیلی اصناف و واحد‌های تولیدی و صنعتی اصل بر جلوگیری از تجمعات است افزود: نباید به موضوع کرونا و وضع قوانین برای جلوگیری از شیوع این ویروس به صورت سفید و سیاه نگاه کرد بلکه آن چیزی که در مقابله با این ویروس امری ضروری و مهم است موضوعات «کاهش انتقال ویروس» و «کاهش ارتباطات» است.

سیدوحید احمدی طباطبایی عصر امروز ۱۶ فروردین ماه در جمع خبرنگاران با موضوع کرونا ویروس درباره جزییات طرح فاصله گذاری هوشمند اظهار کرد: در شرایط کنونی، برای اینکه بتوانیم اپیدمی کرونا را کنترل کنیم باید «احتمال ابتلا در هر تماس»، «تعداد تماس ها» و «مدت زمان سرایت پذیری» این بیماری را کاهش و کوتاه کنیم.

وی با بیان اینکه برای پایین آوردن احتمال انتقال ویروس کرونا در هر تماس باید تهویه مناسب، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک برای افراد بیمار و یا کسانی که در تماس با بیماران هستند را در دستور کار قرار دهیم اظهار کرد: همچنین توصیه می‌شود مردم در مکان‌های تجمعی از ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله بیش از ۱.۵ تا ۲ متر از یکدیگر نیز در احتمال انتقال ویروس کووید ۱۹ در تماس ها، بسیار موثر خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به موضوع «کاهش تعداد تماس‌ها» نیز اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات ممکن است تماس‌های اجتناب ناپذیر با اعضای خانواده و یا همکارانمان در محیط کار را داشته باشیم، اما به شدت توصیه می‌کنیم می‌کنیم همچنان مردم از حضور در مهمانی‌ها و مراسمات خودداری کرده و در صورت ضرورت، ترجیحا در فضای باز و کمتر از ۱۵ دقیقه در این نوع مکان‌ها حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ازدحام نباید صورت گیرد و اماکن عمومی از جمله مدارس باید تعطیل باشند اظهار کرد: کوتاهی دوره سرایت پذیری نیز از نکات بسیار مهم در امر قطع زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹ است.

احمدی طباطبایی با بیان اینکه ویروس کرونا در ۸۰ درصد افراد جامعه بدون علائم یا دارای علائم خفیف است افزود: این بدون علامت بودن و یا دارای علائم خفیف به معنای آن نیست که فرد قابلیت سرایت این ویروس را ندارد بلکه همچنان فرد ناقل این بیماری است به همین جهت به شدت تاکید می‌شود که مردم باید با کوچکترین علامتی همچون، تب، کوفتگی، سرفه و ... خود را در منزل قرنطینه کنند و حتی با افراد خانواده نیز در کمترین تماس ممکن باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنان خود درباره گرفتن تست کرونا از افراد در سطح استان کرمان گفت: هم اکنون نمونه گیری در تمامی بیمارستان‌های سطح استان که پذیرش بیماران حاد تنفسی و مشکوک به کووید ۱۹ هستند، صورت می‌گیرد و تمامی نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع تشخیصی کرونا در کرمان ارسال می‌شود.

احمدی طباطبایی با اشاره به طرح نمونه گیری سرپایی برای افراد گروه‌های پرخطر گفت: در این طرح که قرار است در آینده نزدیک در استان کرمان اجرایی شود، از افراد گروه‌های پرخطر جامعه از جمله دیابتی ها، افراد فشار خونی و ... که دارای علائم مشکوک به کرونا می‌باشد، نمونه‌های گیری‌های سرپایی انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نمونه گیری‌های صورت گرفته از ترشحات بینی و حلق بوده که در ۷۰ درصد می‌تواند مثبت و ۳۰ درصد می‌تواند به صورت کاذب منفی باشد اظهار کرد: به هیچ عنوان برای اینگونه افراد نباید جواب آزمایش‌های ملاک باشد، زیرا اگر فردی دارای علائم کرونا بوده و حتی اگر به صورت کاذب جواب آزمایش آن منفی باشد باید تمامی موارد ممکن برای جلوگیری از انتقال ویروس احتمالی را رعایت کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ادامه وضعیت فعالیت اصناف گفت: در شرایط کنونی، همچنان پافشاری می‌کنیم که عجله‌ای نباید در بازگشایی یکسری از مشاغل که ضرروت‌های کمتری دارند، وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث تعطیلی اصناف و واحد‌های تولیدی و صنعتی اصل بر جلوگیری از تجمعات است افزود: نباید به موضوع کرونا و وضع قوانین برای جلوگیری از شیوع این ویروس به صورت سفید و سیاه نگاه کرد بلکه آن چیزی که در مقابله با این ویروس امری ضروری و مهم است موضوعات «کاهش انتقال ویروس» و «کاهش ارتباطات» است.

احمدی طباطبایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کارایی استفاده از ماسک گفت: براساس نظریه‌های سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را صرفا برای افراد بیمار و کسانی که در ارتباط نزدیک با بیماران هستند، توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه برای افراد بیمار نیز ماسک‌های جراحی توصیه می‌شود نه N ۹۵ گفت: ماسک‌ها پارچه‌ای قطعا اثربخشی پایین تری نسبت به ماسک‌های جراحی دارند، اما در شرایط کنونی که با کمبود ماسک‌های جراحی روبرو هستیم استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در راستای سیاست کاهش خطر نیز موثر خواهد بود، اما قطعا ایده ال نیست.

وی درباره برخی از اظهارنظر‌ها مبنی بر ضرورت لزوم استفاده از ماسک در تمامی مکان‌های عمومی و این ادعا که این مطلب از سوی سازمان بهداشت جهانی عنوان شده است افزود: به هیچ عنوان سازمان بهداشت جهانی چنین موضوعی را تایید نکرده است. انتشار این اخبار یک نوع شیطنت ژورنالیستی توسط رسانه‌های خارجی بود.

احمدی طباطبایی افزود: ویروس کرونا تنها از قطرات تنفسی انتقال پیدا می‌کند ضمن آنکه باید عنوان کرد که ذرات این ویروس می‌تواند از عطسه و سرفه فرد بیمار نهایتا تا ۲ متر جلوتر انتقال پیدا کند و به دلیل آنکه ذرات این ویروس بالاتر از ۵ میکرون قطر دارند، به هیچ عنوان از طریق هوا منتقل نخواهند شد و تنها در مراکز درمانی و بهداشتی که در آن‌ها ساکشن‌های ترشحاتی صورت می‌گیرد، ممکن است تا حدود ۴ متر نیز پراکنده باشد، اما موضوع انتقال این ویروس در هوا در شعاع ۸ متری به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی به موضوع طرح فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه اشاره کرد و گفت: انصافا باید عنوان کرد که از ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸ مردم همکاری بسیار خوبی در راستای مقابله با این ویروس داشتند و از سوی دیگر نیز باید بپذیریم که نگاه داشتن افراد در منزل و تعطیلی اصناف و واحد‌های تولیدی نیز تا حدی امکان پذیر خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه باید همه مسائل را در کنار هم دید افزود: سلامت افراد مهم است، اما در کنارش مسائل اقتصادی نیز از اهمیت خاص خودش برخوردار است و در تصمیم گیری‌ها باید خیرالعموم را مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید در کنار فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تماس ها، صنایع و واحد‌های تولیدی را نیز باز کنیم افزود: نمی‌توان قوانین و اقدامات کشور‌ها در راستای مبارزه با ویروس کرونا را با یکدیگر مقایسه کرد، زیرا شرایط اقتصادی، فرهنگی و ... کشور‌ها نیز با هم متفاوت است.

احمدی طباطبایی به قیاس شرایط اقتصادی کشور‌های ایتالیا و کره جنوبی با جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: باید با توجه به شرایط اقتصادی خودمان تصمیم گیری کنیم و در این راستا نیز هر کشوری باید به صورت بومی و با توجه به شرایط خودش تصمیم گیری کند که به نظر می‌رسد در کشور نیز تاکنون بهترین تصمیمات در راستای کاهش شیوع این ویروس گرفته شده که خوشبختانه شاهد همکاری بسیار خوب مردم نیز در این راستا بوده ایم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از بارش باران در مناطقی از کرمان

دستگیری سارق احشام با کشف 70 رأس دام سرقتی در بردسیر

آخرین وضعیت مجروحان انفجار تروریستی کرمان؛ یک کودک همچنان بستری است

احداث باند دوم ایست بازرسی مرصاد کرمان برای کاهش معطلی مردم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از سه‌شنبه؛ مدارس موظف به سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هستند

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

حمایت بهزیستی از  1338 خانواده دارای فرزند چند قلو در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)