کد خبر: ۳۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/بعضی مناطق حاشیه شهر به آب دائم شهری در تمام ساعات روز دسترسی ندارند
مدیر عامل مهندسين مشاور شهر وانديشه مانا كه طرف قرارداد دفتر تسهیل گری شرف آباد- صیاد شیرازی است، می گوید:به طوری کلی بنا به آمار شفاهی مرکز بهداشت شرف آباد تا تاریخ 11 فروردین ماه 40 نفر مشکوک و ۱۳ نفر مبتلای قطعی به کرونا و یک نفر فوتی در منطقه شرف آباد گزارش شده است و شاید این آمار تا حدي با تراکم بالای جمعیت این منطقه قابل توجيه باشد.
افسون مهدوی:تراکم شهری در منطقه شرف آباد نزدیک به دو برابر سایر مناطق شهری است/ برخی از کارگاه‌های ضایعات، محل سکونت کودکان کار است
 
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:بیماری کووید-۱۹ این روزها در صدر اخبار قرار گرفته، بیماری که تاکنون بیش از 360 نفر را در دام خود گرفتار کرده و 40نفر را به کام مرگ کشانده است.

اگر چه این روزها آموزش های مرتبط با نحوه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در تمام رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات شهری دیده می شود، اما شاید این نحوه آموزش در مناطق کمتر برخوردار و مناطق حاشیه شهر کرمان چندان کاربردی نباشد.

حال آنکه تراکم بالای جمعیتی بالا، فقر، محیط‌های آلوده و کمرنگی مسائل بهداشتی، سواد و آگاهی‌های عمومی اندک در کنار بی تفاوتی خود ساکنان این مناطق به خطراتی مانند اپیدمی و انتشار ویروس با توجه به در اولویت قرار گرفتن مسائل مهمتر دیگری چون نحوه تأمین معاش احتمال بروز خطر در میان این قشر را دوچندان می کند.

براساس آخرین آما رسمی اعلام شده در سال 96 در شهرستان کرمان ۳۱ نقطه حاشیه‌نشینی شناسایی شده که جمعینی بالغ بر 50هزار نفر را در بر می گردد.


مدیر عامل مهندسين مشاور شهر وانديشه مانا كه طرف قرارداد دفتر تسهیل گری شرف آباد- صیاد شیرازی مي باشد در خصوص وضعیت این منطقه در شرایط بحران کرونا به گفتارنو می گوید: دوران پیش از بحران این سکونتگاه غیر رسمی با پاره‌ای مسائل زیست محیطی دست به گریبان بوده به عنوان مثال در سکونتگاه صیاد شیرازی همیشه جمع آوری زباله معابر با مشکل مواجه بوده است.

افسون مهدوی با اشاره به وجود کارگاه های ضایعات در این منطقه ، می گوید:کارگاه‌های ضایعات بعضاً محل سکونت کودکان کار است همچنین بعضی از این واحدها به آب دائم شهری در تمام ساعات روز دسترسی ندارند. البته این مسائل به عنوان معضلات همیشگی مطرح بوده است اما در شرایط بحران کرونا که اصلی ترین راه پیشگیری شستشوی مداوم دست هاست مسائل ذکر شده می‌توانند قابل توجه باشند.

اودر بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به شنیده ها و دیده هایش در فضای مجازی مبنی بر پلمب کارگاه های ضایعات توسط مديريت پسماند شهرداري در روزهاي پاياني، می گوید: امیدوارم كه اين مساله براي كارگاههاي اين منطقه وساماندهي اين كودكان كار اتفاق افتاده باشد.

مهدوی در خصوص رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در میان مردم این منطقه می گوید: در خصوص بحث تراکم باید گفت برخی اتاقکهای محل اقامت افاغنه یا کودکان کار در کارگاه های ضایعات یا حتی محل سکونت افاغنه تراکم بالایی دارند و به جهت بالا بودن تراكم نفر خانوارهاي افاغنه، رعایت فاصله امکان پذیر نیست.


او در ادامه می افزاید :در خصوص تراکم جمعیتی در مناطق حاشیه نشین و بافت های ناکارآمد هم باید به تراکم جمعیتی سکونتگاه روستایی شرف آباد اشاره کنم که در مقایسه با شهر کرمان تراکم جمعیتی بالایی دارد (66نفر در هر هکتار)

مدیر عامل مهندسين مشاور شهر وانديشه مانا همچنين با اشاره به آمار قابل ملاحظه مبتلایان به کرونا در این منطقه خاطر نشان می کند: به طوری کلی بنا به آمار شفاهی مرکز بهداشت شرف آباد تا تاریخ 11 فروردین ماه 40 نفر مشکوک و ۱۳ نفر مبتلای قطعی به کرونا و یک نفر فوتی در منطقه شرف آباد گزارش شده است و شاید این آمار تا حدي با تراکم بالای جمعیت این منطقه قابل توجيه باشد.

به گفته او در منطقه شرف آباد قریب به 66 نفر در هر هکتار ساکن هستند در حالی که تراکم جمعیتی شهر کرمان ٤٥ نفر در هر هکتار است .

در حالی مهدوی از شمار 13 نفری مبتلا به کرونا در تنها منطقه شرف آباد خبر می دهد که تا آن تاریخ حدود 250نفر از کل جمعیت سه میلیون و صد و شصتم و پنج هزار فری اسان کرمان به کرونا مبتلا شده بودند.


او در خصوص تراكم و تعداد مبتلایان به کرونا در محدوده سکونتگاه غیر رسمی صیاد شیرازی نیز می گوید:به دلیل وسعت منطقه و ساخت و سازهای پراکنده که عمدتاً در کوچه های ابتدای بلوار قائم قرا ردارند، تراكم جمعيتي در اين منطقه بسيار پايين است و آمار دقیقی از مبتلایان در دست نیست و اميدوار است كه مبتلايي نداشته باشد.

مهدوی در پاسخ به این سوال که تبعات اقتصادی کرونا بر گروه های ساکن این مناطق چه بوده است، می گوید: با توجه به آمار خانواده های بی سرپرست ، بد سرپرست و کارگران خدماتی روز مزد و یا حتی فصلی ساکن منطقه، می توان گفت که قطعاً کرونا بیشتر از سایر نواحی شهر کرمان به اقتصاد این مناطق آسیب می زند چراکه این افراد گاهاً به نان شب خود نیز محتاج هستند.

مدیر عامل مهندسين مشاور شهر وانديشه مانا در خصوص اقدامات دفتر تسهیل گری در شرایط بحران کرونا، می گوید: دفاتر تسهیلگری زیر مجموعه دفتر امور اجتماعی استانداری مشغول به کار هستند و در ایام پایانی سال و روزهای آغازین سال جدید با بهره گیری از کمک های دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، انجمن یاس و خیریه مهر گستر کویر بسته های بهداشتی وغذايي در بین خانوارها نیازمند شناسایی شده در منطقه پخش کردند.

مهدوی در خصوص آموزش مردم منطقه نیز با تاكيد بر نقش آموزش و اگاهي رساني در اين روزها مي گوید: در خصوص آموزش مردم گروه های اجتماعی شکل گرفته در فضای مجازی (در راستاي فعاليتها و برنامه هاي دفتر تسهيلكري )اقداماتي جهت اكاه سازي وحساس سازي نسبت به بحران كرونا انجام شده و در راستاي اطلاع رساني با پخش بروشور هايي كودكانه به همراه وسايل مورد علاقه اين گروه سني ، نكات بهداشتي اموزش داده شده است.

او خاطر نشان می کند: همچنين در روزهاي اغازين بحران با همكاري سازمان فني-حرفه اي كاركاه توليد ماسك با رعايت شرايط بهداشتي مورد تاييد دانشگاه علوم پزشكي در يك فضاي محصور در دفتر تسهيلكري فعاليت كرد كه بعد با ورود كميته امداد امام خميني به دليل تجميع با ساير كارگاهها به فضايي بزرگتر انتقال يافت.

او در ادامه می افزاید:ضد عفونی کردن معابر و فضاهای عمومی توسط بسیج و سپاه، اطلاع رساني و هشداردهي با خودروهاي سيار با همكاري دهياري در این منطقه صورت گرفت.

کرونا بسیاری از معادلات شهر سازی را به هم ریخت

بنا به گفته این دکترای شهرسازی کرونا ویروس بسیاری از معادلات شهر سازی را به هم ریخته است. مهدوی در این رابطه تشریح می کند: در یک مثال معکوس می توان به سرانه درمانی و نیاز به تخت بیمارستان براساس ضوابط و جمعيت شهرها اشاره کرد که این روزها کرونا آن را به هم زده است .

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در این رابطه می افزاید: مساحتی که همیشه برای یکی از واحدهای تجاری فرضاً نانوایی پاسخگو بود(حدود ۱۶ متر مربع است) كه این روزها بنا بر رعایت فاصله اجتماعی مساحت مناسبی به نظر نمی رسد.

فقدان فضاهاي خدماتي به نقطه قوت حاشیه نشینان تبدیل شد


این دکترای شهرسازی در یک مثال دیگر به بحث حمل و نقل عمومی اشاره می کند و می گوید: حمل ونقل عمومي هميشه به عنوان راهكار مناسبي جهت تردد شهري معرفي مي شد، اما اين روزها به دليل جلوگيري از گسترش ويروس كرونا ، دوچرخه و يا حتي تردد با وسيله شخصي امن تر مي باشد.

مهدوی در ادامه می افزاید: هميشه در حاشيه شهرها صحبت از فقدان فضاهاي خدماتي مطرح بوده است كه با شرايط اين روزها شايد نبود فضاهاي جمعي و خدماتي در حاشيه شهرها از نظر كالبدي ، به كمتر شدن تجمعات و فاصله گذاري اجتماعي كمك كند، اين علامت سوال عجيبي در به هم زدن معادلات شهرسازي توسط كروناست.

او همچنين در خصوص شرف آباد بدين مساله اشاره می کند كه قرارگيري واحدهاي خدماتي روزانه شهروندان درحاشيه محور اصلي وتامين نياز ساكنين خود به عنوان عامل موثري در كاهش ميزان نياز تردد ساكنان به شهر ونقاط اطراف عملکرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

رییس کل دادگستری استان کرمان: برخورد با صاحبان مراکز کسب و پیشه که اسم خارجی دارند  

پیش بینی هواشناسی کرمان از وضعیت هوا در روزهای پایانی سال

مصوبه کاهش زمان خدمت سربازی تایید شد

دانش آموزان برای امتحانات نهایی فقط کتب درسی را بخوانند

تله کابین کرمان بالاخره مجوز فعالیت را از اداره استاندارد گرفت

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

2308  کلاس درس طی ایام عید در کرمان میزبان مسافران نوروز خواهد بود

توصیه‌ های تغذیه‌ای برای روزه‌داران

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)