کد خبر: ۳۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مرحله مهار خواهیم رسید و امیدوارم تا پایان اردیبهشت ماه به نقطه بهتری برسیم.

سعید نمکی: هنوز وارد مرحله مهار کرونا نشدیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مرحله مهار خواهیم رسید و امیدوارم تا پایان اردیبهشت ماه به نقطه بهتری برسیم.

بهتری برسیم.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی صبح امروز مجلس اظهار داشت: بنده از نماز صبح تا ساعت یک و دو بامداد مجبور به برگزاری جلسات است و از این بابت در جلسه امروز تاخیر داشتم.

وی در ادامه گفت: در رابطه با بیماری کرونا اولین گزارشات را از شهر ووهان چین دریافت کردیم. پس از اخذ گزارش‌ها، همکارانم را صدا کردم و برنامه‌هایی را برای مقابله با ورود احتمالی ویروس کرونا به ایران ترتیب دادیم. برای ما مشخص بود که یک ویروس جدید ما را گرفتار خواهد کرد.

نمکی افزود: اولین مورد این ویروس در سال ۲۰۰۳ با عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد که از خفاش به انسان منتقل شد. در سال ۲۰۱۲ نیز در خاورمیانه بروز کرد که از شتر به انسان منتقل شد که شتر توسط خفاش گزیده شده بود.

وزیر بهداشت بیان داشت: ما در روز نخست برای پروازهای مستقیم از چین تشکیل جلسه دادیم. تصمیم‌گیری لازم انجام و به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دستورات لازم ابلاغ شد. از اوایل بهمن ماه دانشگاه‌ها را برای تخت خالی و آزمایشگاه آماده کردیم. سازمان جهانی بهداشت دو هفته بعد از ورود ویروس کرونا به ایران کیت آزمایشگاهی به ما داد اما از همان روزهای اول با همکاری انستیتو پاستور کیت جدید طراحی کردیم و دو آزمایشکاه ما آماده تشخیص بود.

نمکی ادامه داد: ما پیک آنفولانزای H۱N۱ در کشور داشتیم و منتظر بودیم تیپ B آن هم بروز پیدا کند. مواردی از شهر قم از سرماخوردگی حاد گزارش شد که ۸ مورد آنفولانزای تایپ B تشخیص داده شد. در روز ۲۹ بهمن دو مورد گزارش شد که دارای علائمی از کرونا بود. من همان موقع اعلام کردم که این گزارش متفاوت است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی افزود: قبل از آن موارد زیادی آزمایش شده بود که تست کرونای آن‌ها منفی بود. در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در جلسه هیات دولت اعلام کردم  که مواردی مشکوک مشاهده است که ظهر همان روز با خانم دکتر مختاری تماس گرفتم و آزمایش‌ها مثبت اعلام شد. من همان روز به مردم اعلام کردم. هرچند برخی از دوستان گفتند که قبل از انتخابات درست نیست اعلام بشود، اما بنده اعلام کردم چراکه صداقت و راستگویی بهتر است.

وزیر بهداشت در خصوص منشا ویروس کرونا در کشور هم گفت: بنده باید در جلسه غیرعلنی این مساله توضیح بدهم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست بر روی این موضوع کار کرده‌اند که منشا ویروس کجا بوده است. تک تک موارد را بررسی کرده‌ایم و در جلسه غیرعلنی مواردی را طرح خواهم کرد. آنچه که مهم است امروز روز ریشه‌یابی منشا نیست. امروز روز مبارزه تمام عیار ملی با ویروس کروناست. امروز تمام سرزمین ما درگیر کروناست و باید ویروس را مهار و کنترل کنیم.

نمکی خاطرنشان کرد: در ادامه در ۳۶ مبدا ورودی کشور قبل از گزارش اولین موردها در کشور کنترل‌گذاری کردیم. خروج ماسک را هم از اوایل بهمن از کشور ممنوع کردیم. تخت‌های بیمارستانی را هم آماده کردیم. اینکه یک بیمار در پیک بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نماند، افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار داشت: کشور فرانسه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر حداقل هفت تخت دارد. میزان تخت در اروپا در بدترین شرایط بین ۴ تا ۵ برابر میزان تخت‌های ماست. اما آنچه که در ایران به کار آمد علاوه بر لطف خدا، حمایت رهبر انقلاب که بی‌نظیر بود، حمایت‌های دولت محترم و تمام دستگاه‌هایی که در کنار ما بودند، مانند سپاه، ارتش بسیج، نیروی انتظامی و دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و مردم نهاد، اجرای طرح غربالگری بود.

وزیر بهداشت بیان کرد: ما هنوز در کشور در مرحله مدیریت بیماری هستیم و به مرحله مهار و کنترل نرسیده‌ایم و نباید دچار توهم محاسباتی بشویم. ما در مرحله مدیریت بیماری هستیم، درحالی که در اوج تحریم‌ها و گرفتاری‌ها قرار داریم. کسی باور نمی‌کرد در شرایط سخت تحریم که می‌خواستیم ماسک و لباس بیاوریم در فرودگاه مصادره کردند، بتوانیم این ویروس را مدیریت کنیم. سازمان بهداشت جهانی تماس می‌گیرد تا از طریق ویدیو کنفرانش تجربه ما را به دیگر کشورها منتقل کند. من به روح تمام شهدای سلامت درود می‌فرستم. ما عزیزانی را از دست دادیم که روح بلندشان جاودانه باد. پزشکانی شبانه‌روزی تلاش می‌کنند و کار بزرگی در کشور صورت می‌گیرد.

نمکی همچنین گفت: ما دو عامل توفیق داریم. یکی وفاق و همدلی ملی با پشتوانه رهبری است. ما برای نخستین بار نمازجمعه را با تمنا تعطیل کردیم. مدارس، دانشگاه‌ها، حرم‌های مطهر، سفرهای راهیان‌نور و... تعطیل شد و این حاصل همدلی بود. دوم انجام غربالگری عمومی با عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا بود که آمار بیمارستان‌ها را کم کرد و بیمارها را در مرحله اول شناسایی کردیم. آمار کرونا رو به افزایش است، چراکه بیماریابی کردیم. با اجرای طرح غربالگری، افراد را در مراحل پایین‌تر از بیماری شناسایی کردیم، از دیگران جدا کردیم و نگذاشتیم به شرایطی برسند که فشار بر روی کادر درمانی و بخش‌های ICU افزایش باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز بیمارستان‌های ما بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخت خالی دارند. ضمن اینکه ۱۵ هزار تخت نقاهتگاهی در مناطق مختلف کشور به همت نیروهای مسلح وجود دارد. اجرای طرح غربالگری موجب شد تا کادر درمانی فرصت بیشتری برای رسیدگی به بیماران داشته باشند و با این کار مرگ و میر کاهش یافت.

نمکی گفت: در روزهای آینده شاهد نمایش زیبا و ویترین بهتری از بحث کرونا در کشور خواهیم بود و فاصله بین مرگ‌ها و موارد مثبت کمتر خواهد شد. از نظر تعداد ابتلا در دنیا هفتیم و در مرگ و میر در رتبه ششم قرار داریم و هر روز به سمت مطلوب‌تر حرکت خواهد کرد.

وزیر بهداشت در خصوص اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: در گام اول بحث فاصه‌گذاری اجتماعی و سپس فاصله‌گذاری هوشمند را مطرح کرد. ما با پدیده‌ای به نام حصر و جنگ اقتصادی روبرو هستیم و ما نمی‌توانیم جوراب فروشی را که نان شبش به فروش همان جوراب‌ها وابسته است را رها کنیم. ما نمی‌توانیم صنعت و تولید را تعطیل کنیم. ما در شرایط اقتصادی پرگرفتاری قرار داریم. به همین دلیل فاصله‌گذاری هوشمند طراحی و پروتکل‌های لازم به دستگاه‌ها ابلاغ شد تا هم دچار فروپاشی اقتصادی نشویم و هم کرونا را مدیریت کنیم. تردید نداریم که مدیریت کرونا طولانی‌تر از آن خواهد بود که در نظر داشتیم مدیریت شود.

نمکی در پایان بیان داشت: ما باید کاری کنیم تا در حداقل زمان کرونا را مدیریت کنیم اگر این کار را بکنیم، اقتصاد را هم کمک کرده‌ایم. ضمن شفای عاجل برای ریاست مجلس که به ما کمک کردند و از دیگر نمایندگان، دکتر پزشکیان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان که با تقاضای بنده قبول مسئولیت کردند و از همه نیروهای مسلح و نهادی دولتی، غیردولتی و مردم‌نهاد تشکر می‌کنم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مرحله مهار خواهیم رسید و امیدوارم تا پایان اردیبهشت ماه به نقطه بهتری برسیم.

منبع: تسنیم

برچسب ها: وزیر بهداشت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

جزییات نامه جدید حسن روحانی به شورای نگهبان: ادعاهای پنج‌گانه شورای نگهبان شامل انتسابات کلی است/ مستندات ردصلاحیت کامل و مکتوب ارائه شود

سیدحسن خمینی: وقتی جامعه دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است، بحث از اندیشه سیاسی بیهوده است/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است

مرعشی: «آراء باطله» یعنی مردم رنجیده‌اند و از سیاست فاصله گرفته‌اند / باید مردم را قانع کنیم

چرا لاریجانی را به خاطر دخترش ردصلاحیت می‌کنند اما قالیباف به خاطر پسرش ردصلاحیت نشد؟

هشدار روحانی اصلاح طلب به مدیران حوزه های علمیه: به افراد معمم آداب معاشرت بیاموزید/ جامعه ایران روی بشکه باروت قرار گرفته است

مسکن و سرمایه‌گذاری مهمترین اقدامات استان در سال آینده است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)