کد خبر: ۳۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/کرونا موتور تولید صنایع دستی را به گردش درآورد
کاظم حسین زاده در خصوص وضعیت تولید صنایع دستی درایام کرونا، می گوید: درحوزه صنایع دستی دو دسته افراد فعالیت دارند، یک دسته ازافراد شغل اصلی شان تولید صنایع دستی است و دسته دیگری هم شغل دومشان تولید صنایع دستی است، در این ایام ما در هر دو بخش شاهد افزایش تولید بودیم.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی: تولید صنایع دستی در این ایام رشد داشت/قریب به  40میلیارد تومان به بخش توزیع خسارت وارد شد

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:یک ماهی است که سایه ویروس منحوس کرونا بر سر کشور سنگینی می کند. این مهمان نامیمون چراغ کلیه کسب و کارها را خاموش کرده و حتی برخی را تا لبه ورشکستگی برده است. از این میان بیشترین آسیب مربوط به واحد ها و صنوف وابسته به صنعت گردشکری است.

علی رغم ور شکستگی و ضرر مالی سنگین واحد های صنفی مرتبط با صنایع دستی در آن روی سکه، تولید این صنعت رشد روز افزونی داشته و جایگاهش ارتقا یافته است، حال آن که تعطیلی کلیه کسب و کارها و در خانه ماندن های اجباری، زمنیه تولید بیشتر صنایع دستی در کلیه شاخه های هنری را فراهم آورده است.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در خصوص وضعیت تولید صنایع دستی درایام کرونا، می گوید: درحوزه صنایع دستی دو دسته افراد فعالیت دارند، یک دسته ازافراد شغل اصلی شان تولید صنایع دستی است و دسته دیگری هم شغل دومشان تولید صنایع دستی است، در این ایام ما در هر دو بخش شاهد افزایش تولید بودیم.

کاظم حسین زاده در ادامه تشریح می کند: ماهیت صنایع دستی به گونه ای است که بیشتر کارگاه ها خانگی است لذا در ایام شیوع کرونا افراد زیادی در اوقات فراغت و بیکاری شان با رعایت پروتکل های بهداشتی که وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده است به تولیداین صنایع اقدام کردند.

حسین زاده در پاسخ به میزان افزایش تولید می گوید: استخراج آمار در حوزه صنایع دستی چهارچوب خاص خودش را دارد و در این بازه زمانی ما هنوز این مورد را استخراج نکرده ایم اما براساس صحبت های انجام شده با فعالین حوزه صنایع دستی و صنعتگران و برآوردهای انجام شده می توانیم بگوییم که تولید صنایع دستی در این ایام رشد داشته است.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در خصوص رشته های فعال صنایع دستی استان می گوید: ماهیت صنایع دستی استان کرمان بیشتر بافندگی و یا دوزندگی است . بافندگی مثل گلیم بافی،قالی بافی، حصیر بافی،سیس بافی، کاربافی و شال بافی و سوزن دوزی مثل پته دوزی،گلابتون دوزی،سوزن دوزی بلوچ،خوس دوزی،پریواردوزی و چهل تیکه دوزی است، البته رشته های دیگردر گروههای صنایع دستی من جمله هنرهای مرتبط با کاشی سنتی،سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی،صنایع دستی فلزی،صنایع دستی سنگی و صنایع دستی چوبی در استان فعال هستند.

حسین زاده در خصوص پراکندگی این رشته ها می گوید: در مناطق جنوب بیشتر رشته های خوس دوزی ، گلابتون دوزی و حصیربافی را فعال داریم و در مرکز استان،پته دوزی،صنایع دستی چوبی ،صنایع دستی چرمی ، صنایع دستی سنگی و صنایع دستی فلزی فعال هستند و در شهرهای شمالی وغرب استان نیز گلیم بافی،پته دوزی وصنایع دستی سنگی و در قسمت شرق استان،حصیربافی،سیس بافی،پته دوزی و سوزن دوزی را فعال داریم.

بنا به گفته او بیشترین افزایش تولید در حوزه پته دوزی،حصیر بافی،سیس بافی ، گلیم بافی، سوزن دوزی بلوچ و تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی است. اگر چه معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بر افزایش تولید تاکید دارد اما به گفته او بخش توزیع این صنایع دستی با مشکلات عدیده ای مواجه است.

حسین زاده در خصوص ضرر و زیان وارد شده به فروشگاه های عرضه صنایع دستی استان می گوید: ما حدود 300فروشگاه صنایع دستی داریم و کارگاههای تولیدی صنایع دستی که براساس برآوردی که انجام شده حدود 40 میلیارد تومان در این ایام خسارت دیدند.

او در ادامه می افزاید: فصل پیک فروش صنایع دستی معمولا در اسفند ماه و فروردین ماه است که با توجه به شرایط موجود این ظرفیت از دست رفت و فروشگاه های صنایع دستی دچار آسیب شدند.

فروش اینترنتی صنایع دستی، راهکار موثری نیست
حسین زاده در خصوص اپلیکیشن های فعال در فضای مجازی برای فروش صنایع دستی استان می گوید: یکسری افراد خودشان در فضای مجازی فعال هستند و از طریق اینستا گرام و یا فضاهای دیگر کالایشان را معرفی و در نهایت عرضه و فروش را انجام می دهند. یکسری از افراد هم عضو دی جی کالا هستند و کالایشان را از طریق دی جی کالا عرضه می کنند.

او در ادامه با اشاره به کمپین حمایت از صنایع دستی می گوید:از طریق این کمپین یکسری از افراد کارهایشان را معرفی و بازار یابی و فروششان را از این طرق انجام می دهند.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در پاسخ به این پرسش که استارت آپ ها و گروه هایی فضای مجازی تا چه اندازه در فروش صنایع دستی استان موفق بوده اند، می گوید: کمپین حمایت از صنایع دستی بازخورد خیلی خوبی را در کشور داشته و معمولا هم مشتری های خاص خودش را دارد ولی به هر حال علی رغم اینکه فروش اینترنتی یکسری شرایط را تسهیل می کند و واسطه ها را حذف می کند، اما باید توجه داشت که کالای صنایع دستی، کالای خاصی است و خیلی ها دوست دارند قبل از هر گونه خریدی، کالا را از نزدیک ببینند.

حسین زاده در ادامه می افزاید: ما در حوزه صنایع دستی آن چنان برند نداریم وحتی برند مشهوری هم نداریم و به همین جهت خرید به صورت مجازی قدری سخت است.اما به هر جهت ما داریم روی بحث برندسازی و تجاری سازی کار می کنیم که البته هنوز با چیزی که مدنظرمان است فاصله داریم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)