گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:محدودیت های اجتماعی و قرنطینه در خانه روال عادی زندگیمان را تغییر داده است، این تغییر صرف در خانه ماندن و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیست، حتی سبک خرید کردنمان نیز عوض شده است.
ماجرا فقط در خانه ماندن نیست، مردم میترسند خرید کنند یا ترجیح میدهند در حال حاضر فقط اقلام ضروری را بخرند تا خطر رفع شود. بسیاری از کسبوکارها تعطیل شدند و اکثر کارگران و کارمندان خانهنشین، دورکار و برخی نیز اخراج. دامنه آسیبهای کرونا آنقدر زیاد بود که جمع گسترده ای از صاحبان مشاغل و حتی خویش فرماها دچار آسیب شدند.
در چنین شرایطی بیش از پیش شرایط برای رونق کسب و کار های اینترنتی فراهم شده است حال آنکه به گفته مسعود الهامی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان حداقل ۱۴۰ تا۱۵۰ درصد تراکنش کسب و کار دیجیتال در دوران کرونایی رشد داشته است.
اگر چه الهامی از رونق کسب و کارهای اینرنتی و افزایش پنای باند تا 120گیگابایت خبر می دهد اما شواهد حاکم بر جامعه گویای این مسئله است که کماکان کسب و کارهای اینترنتی در جایگاه اصلی خود قرار ندارند و استقبال چندانی چه از سمت اصناف و چه از سمت مردم از این اپلیکیشن ها و خرید های مجازی نمی شود.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در خصوص اپلیکیشین فروش اینترنتی کالا در سطح استان می گوید: از یک اسفندماه تا به امروز 15 جلسه با فعالین فروشگاه های اینترنتی و صاحبان اپیلیکیشن و اصناف داشته ایم وبرای خود وظیفه دانستیم که حلقه واسط بین اصناف و فروشگاه های اینترنتی باشیم.
سینا خسروی در رابطه با ثمر بخشی این جلسات و فعالیت اپلیکیشن ها و سایت های فروش اینترنتی اظهار می کند: حقیقتاً هنوزاین حلقه ارتباط بین اصناف و فروشگاه های اینترنتی آن طور که مد نظر ما بوده شکل نگرفته است. ما بیش از 50 ساعت کار کارشناسی روی این موضوع انجام دادیم و وقت گذاشتیم اما هنوز فروش ایننترنتی و اپلیکیشن های فعال در این عرصه به حد انتظار ما نرسیده است.
تعداد فروشگاه های فعال اینترنتی کمتر از انگشتان دو دست است
به گفته خسروی از زمان استقرار اپیدمی کرونا در استان کمتر از 10 فروشگاه اینترنتی به طور مستمر فعالیت داشته و با سازمان صمت در ارتباط بوده اند.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان تشریح می کند:تا کنون 298فروشگاه اینترنتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت نماد اعتماد گرفته اند اما آن فروشگاه هایی که طی این مدت 20 روز پای کارآمده اند و در جلسات سازمان شرکت کرده اند به 10 فروشگاه هم نمی رسند.
خسروی در پاسخ به این سوال که عملاً چه تعداد از این 298 فروشگاه اینترنتی فعال هستند، به گفتار نو می گوید: مشکلاتی که بازار اینترنتی داشته باعث شده که خیلی از این دوستان غیر فعال باشند. به هر حال حلقه اتصالی که ما فکر می کردیم در این شرایط کرونا ایجاد کنیم و نتوانستیم، این دوستان در شرایط عادی نتوانستند ایجاد کنند و شاید برخی از این دوستان ارزیابی شان از بازار هم اشتباه بوده است که این رقم قابل توجه از فروشگاه ها ایجاد شده است.
او در ادامه می افزاید: احتمالا حدود 80 تا 90درصد این فروشگاه ها فعالیت چندانی ندارند.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در تشریح عرصه های فعالیت این فروشگاه ها می گوید: سیستم کاری این فروشگاه ها متفاوت است. یک گروه از این فروشگاه های اینترنتی فضایی را فراهم می کنند تا اصناف با اسم و برند تجاری خود در این اپلیکیشن ها حجره ای داشته باشند و گروه دیگربه صورت متمرکز عمل کرده و به عنوان یک واحد مجزا خودشان کالا را تأمین و ذخیره می کنند و همانند یک فروشگاه فروششان را انجام می دهند.
خسروی با اشاره به فعالیت هر دو گروه در استان کرمان، می افزاید: ما در تلاشیم تا اصناف را به گروه اول متصل کنیم، ضمن اینکه اصناف را هم باید تشویق کرد که خودشان در گروه دوم قرار بگیرند.
او درتشریح نحوه فعالیت اصناف در گروه دوم فروشگاه های اینترنتی می گوید: تلاش بر این است تا از ظرفیت اتحادیه های صنفی استفاده شود.
خسروی در خصوص جزئیات این طرح و چگونگی رفع مانع قانونی عدم ورود اتحادیه های صنفی در فعالیت های تجاری می گوید: اتحادیه های صنفی چون شخصیت غیر انتفاعی و غیر تجاری دارند از نظر قانون نظام صنفی نمی تواند در این عرصه ورود کنند، لذا ما در تلاشیم تا شرکت تعاونی های صنفی را فعال کنیم و اتحادیه ها را به سمت ایجاد شرکت های تعاونی ببریم و پس از آن سایت های اینتنتی این شرکت های تعاونی را فعال کنیم.
معاون امور بازرگانی سازمان صمت معتقد است که چالش اصلی پیش روی این فروشگاه ها و اپلیکیشن های مجازی عدم استقبال اصناف است چرا که به گفته او اشناف نه خودشان به سمت فروش اینترنتی کالاها می روند و نه اینکه با فروش گاه های موجود مجازی ارتباط می گیرند.
هم اکنون کمتر از 10 فروشگاه های اینترنتی فعال همچون بازار نخل، کالا به خانه ، فروشگاه معلم، فروشگاه فامیلی در استان کرمان فعالند.
اگر چه معاون سازمان صمت عدم استقبال اصناف را به عنوان تنها عامل بازدارنده در فروش اینترنتی کالا معرفی می کند اما شواهد موجود و مشاهدات میدانی خبرنگار گفتارنو حاکی از این مسئله است که مردم رضایت چندانی ازعملکرد این فروشگاه ها ندارند و نسبت به زمان تحویل کالا گلایه مندند.
خسروی در پاسخ به علت وقفه های طولانی درتحویل کالا به هنگام خرید از این اپلیکیشن ها و سایت های مجازی می گوید:همان طور که مطلع هستید تاکید بر این است که در ابتدای کار حمل کال رایگان باشد، فراهم کردن این مسئله با توجه به شرایط بحران کرونا و پیدا کردن افرادی که در این شرایز فعالیت کنند کمی سخت است. ضمن اینکه ما هنوز در شروع کار هستیم و خیلی از این افراد تاکنون تجربه فروش اینترنتی را نداشته اند.