کد خبر: ۳۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
محمدعلی قنبری با بیان اینکه بند خاکی ده‌بالا در حریم شهر کرمان نیست لذا شهرداری کرمان وظیفه‌ای در این خصوص ندارد گفت: طی آذرماه سال گذشته به اتفاق معاون امور عمرانی استاندار کرمان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوط، از محدوده ده‌بالا بازدید کردیم که در همان بازدید، پیشنهاد دادم در این منطقه سد خاکی بسازیم تا آب‌ها پشت این بند جمع شود.

معاون حمل‌ و نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان از تخلیه حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب آب به‌صورت کنترل‌شده از بند خاکی ده‌بالا خبر داد و گفت: شهرداری کرمان تا پایان بارندگی‌های پنج‌شنبه هفته جاری، سیلاب‌های احتمالی این رودخانه را کنترل می‌کند.

 محمدعلی قنبری  روز چهارشنبه با اعلام این خبر به تشریح وضعیت بند خاکی ده‌بالا  پرداخت و افزود: پس از بارندگی‌ها، این بند خاکی جهت ساخت سرریز، تحویل دستگاه‌های متولی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آب‌های رودخانه منطقه ده‌بالا از سال‌های قبل در پایین‌دست این روستا، پشت یک خاک‌ریزِ با ارتفاع کم جمع می‌شد، تصریح کرد: شهرداری کرمان با توجه به بارندگی‌های فروردین‌ماه سال گذشته و پیش‌بینی خاتمه خشکسالی‌ها، برای جلوگیری از ورود سیلاب‌ها به شهر کرمان و وارد شدن خسارت‌های جانی و مالی به همشهریان، در آذرماه ۹۸، با اجرای حدود ۳۵ هزار مترمکعب خاک‌ریزیِ با تراکم در بالادست بند مذکور، نسبت به تقویت آن اقدام کرد.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان با بیان اینکه بند خاکی ده‌بالا در حریم شهر کرمان نیست لذا شهرداری کرمان وظیفه‌ای در این خصوص ندارد گفت: طی آذرماه سال گذشته به اتفاق معاون امور عمرانی استاندار کرمان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوط، از محدوده ده‌بالا بازدید کردیم که در همان بازدید، پیشنهاد دادم در این منطقه سد خاکی بسازیم تا آب‌ها پشت این بند جمع شود.

وی ادامه داد: در همان بازدید مقرر شد دستگاه متولی ضمن بررسی و مطالعات لازم، این کار را اجرا کنند، اما اقدامی انجام نشد.

قنبری با اشاره به برخی نگرانی‌ها در خصوص هجوم آب از سوی این منطقه با آغاز نخستین بارندگی در زمستان سال گذشته و شروع ترسالی‌ها افزود: لذا با افزایش ۳۵ هزار مترمکعب خاکریزی جلوی بند خاکی ده‌بالا، ارتفاع بند را افزایش دادیم و آن را تقویت کردیم گفت: با معاونت امور عمرانی استانداری هم در راستای درخواست از دستگاه‌های متولی برای احداث سرریز این بند خاکی مکاتبه کردیم که اقدامی انجام نشد.

وی با به بارندگی ۲۴ فروردین‌ماه سال‌جاری نیز اشاره کرد و بیان داشت: کمتر از ۲۴ ساعت، حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب آب پشت این بندِ بدون سرریز ذخیره شد لذا امکان تخریب بند وجود داشت.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان عنوان کرد: اگر این بند خاکی در آذرماه سال گذشته توسط شهرداری کرمان تقویت نشده بود، در بارندگی روز ۲۴ فروردین امسال، ضمن تخریب بند، سیلاب‌ها وارد شهر شده و خسارت‌های فراوانی به خانه‌های شهروندان کرمانی وارد می‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نشست اخیر ستاد مدیریت بحران استان کرمان اشاره کرد و گفت: در این نشست مقرر شد که شهرداری ضمن احداث سرریز موقت بند خاکی ده‌بالا، همچنین سیلاب‌های بارندگی‌های روزهای آینده (۲۸ فروردین) را نیز کنترل کند، لذا در روز ۲۵ و ۲۶ فروردین، سرریز موقت این بند خاکی توسط شهرداری کرمان ساخته شد.

قنبری در خصوص همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در تقویت بند خاکی ده‌بالا با قدردانی از همراهی معاون امور عمرانی استاندار در تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان گفت: باوجود اینکه بند خاکی ده‌بالا، خارج از محدودۀ شهر بود و شهرداری کرمان وظیفه‌ای برای ورود به خارج از محدوده شهر قرار ندارد، اما با توجه به نگرانی که وجود داشت، تقویت آن را در برنامه گذاشتیم، ضمن این‌که از معاون استاندار کرمان درخواست کردیم سایر دستگاه‌ها ضمن انجام وظیفه ذاتی خود، در این زمینه به شهرداری کرمان کمک کنند.

وی ادامه داد: پس از آن، با هماهنگی معاونت امور عمرانی استانداری، بیل مکانیکی ارتش و یک بیل مکانیکی و بولدوزرِ بخش خصوصی به منطقه اعزام شد که همان روز نخست مشغول به‌کار بودند و ضمن تشکر مجدد از شرکت گاز و هلال احمر، این ۲ نهاد نیز پمپ‌های جمع‌آوری آب را به کمک آوردند که با توجه به شرایط منطقه، مورد استفاده قرار نگرفت.

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان افزود: شهرداری نیز ۲بیل مکانیکی از بخش خصوصی و یک بیل مکانیکی از ماشین‌آلات سازمان عمران را به‌کار گرفت که این ماشین‌آلات و تمام پرسنل کارگری سازمان عمران، طی ۲ روز گذشته مشغول فعالیت بودند.

وی اظهار داشت: در نشست فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران استان کرمان همچنین بنا شد که آب منطقه‌ای برای انحراف مسیر آب در پایین‌دست و اصلاح رودخانه، اقدام کند تا آب به داخل شهر وارد نشود و در پایین‌دستِ بند خاکی پخش شود.

قنبری ضمن تشکر مجدد از همکاری ستاد مدیریت بحران استان کرمان و دستگاه‌های مربوط، اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده، در بارندگی‌های پیشِ رو، مشکلی به‌وجود نیاید.

منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)