کد خبر: ۳۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/در جلسه شورای معادن استان چه گذشت:
بنا به گفته محمد جواد فدایی از محل یک درصد فروش معادن آلاینده در استان 44میلیارد و 900تومان وصول شده که 17میلیارد تومان آن به دستگاه های اجرایی استان اختصاص یافته تا بخشی از کسری دستگاه های اجرایی استان از این محل تأمین شود.

رئیس کل دادگستری: بخش اسیدی خاتون آباد همچنان آلاینده است/استاندار کرمان: 17میلیارد تومان ازمنابع حاصل از قانون یک درصد فروش معادن آلاینده، صرف کسری بودجه دستگاه های اجرایی شد

گفتارنو/گروه اقتصاد:استاندار کرمان در اولین جلسه از شورای معادن استان  به صراحت از تخصیص 17 میلیارد تومان ازمحل وصولی های حاصل از معادن آلاینده استان بنا به قانون ماده 43قانون برنامه ششم به دستگاه های اجرایی استان خبر داد.

بنا به گفته محمد جواد فدایی از محل یک درصد فروش معادن آلاینده در استان 44میلیارد و 900تومان وصول شده که 17میلیارد تومان آن به دستگاه های اجرایی استان اختصاص یافته تا بخشی از کسری دستگاه های اجرایی استان از این محل تأمین شود.

به گزارش گفتارنو بنا به بند الف ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه در مواردی که به دلیل بهره برداری از معادن و فعالیت های صنایع معدنی خسارت هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آن ها برسد علاوه بر عوارض آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آن ها پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه داری کل کشور به جبران خسارت های مذکور و در صورت وارد شدن آسیب های عمومی به فعالیت های بهداشتی، درمانی و عمرانی موردنیاز منطقه درگیر اختصاص یابد.

این جلسه که با حضور استاندار کرمان، رئیس کل دادگستری، نمایندگان مجلس و سایر اعضای شورای معادن تشکیل شد به این سمت می رفت تا از اقدامات شورای معادن در سال گذشته تقدیر شود و به یک جلسه تبلیغاتی تبدیل شود با واکنش یکی از اعضا مواجه شد.

رئیس سارمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در این جلسه در تشریح اقدامات صورت گرفته در شورای معادن در سال گذشته گفت: جلسات شورای معادن استانی به صورت منظم از سال 97 شروع شد و به لحاظ اهمیت در سال بعد تعداد این جلسات منظم تر و تعداد این جلسات  دو برابر شد.

مهدی حسینی نژاد درتشریح اقدامات انجام شده از محل یک درصد از فروش معادن آلاینده گفت: در سال 97 برای اولین بار از محل یک درصد 12.5میلیارد تومان به استان برگشت و وصول شد، مبلغی که در سال 98 چند برابر شد و حدود 45 میلیارد تومان از این محل وصول شد.

بنا به گفته حسینی نژاد یکی از مهمترین کارها در سال گذشته برای معادن شن و ماسه، کاهشبروکراسی های اداری و اختصاص مجوزهای سه ساله به این معادن بود.

او همچنین از اقدامات صورت گرفت در حوزه گردش مالی شرکت های بزرگ در استان کرمان تقدیر کرد و آن را یکی از اقدامات موثر در سال گذشته عنوان کرد، مورادی که در مجموع هم واکنش اعضا و هم رئیس کل دادگستری را در پی داشت.

یکی از حاضران در جلسه در واکنش به گزارشات ارائه دشده گفت: سطح مطالبات خیلی نازل شده است، رقم ها درشت است اما اقدامات انجام شده چندان  نیست .

رئیس کل دادگستری استان نیز با تاکید بر زیان های شرکت های صنعتی و معدنی به مردم منطقه گفت: چرا درامد های حاصل از این معادن آلاینده که آسیب اصلی شان را مردم می بینند ،نباید  تبدیل به برنامه های توسعه ای در استان شود.

یدالله موحد با اشاره به فعالیت چندین ساله معادن در استان خاطر نشان کرد: گل گوهر 30سال فعالیت می کند و باقی شرکت ها نیز تجربه چندین و چند ساله دارند. معادن استان پایان ناپذیرند، در سال های اینده سرنوشت این معادن و این استان چه خواهد شد؟

موحد با تاکید برآنکه متاسفانه زیان‌های این معادن تاکنون نصیب مردم استان کرمان شده است، افزود: درآمد این معادن به جیب سهامداران می‌رود و زیان آلایندگی آنها نصیب مردم کرمان می‌شود، آیا تاکنون مشخص شده خساراتی که شرکت‌های مس خاتون آباد و سرچشمه به وجود آورده و آسیبی که به زیرساخت‌های استان وارد کرده اند چقدر بوده است؟

عالی ترین مقام قضایی در استان کرمان با طرح این سوال که آیا درآمدهای خالص نباید به توسعه استان تبدیل شود؟ تصریح کرد: اگر طی ۳۰ سال گذشته از محل یک درصد  فروش مواد معدنی به کرمان می‌آمد اکنون وضع استان کرمان این نبود.

او با بیان این مطلب که اگر تبصره و بند ۴ ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه اجرایی نشود، حتما باید برخورد قضائی شود و مسئولان آن باید بازخواست شوند، اظهار کرد: چرا نباید به مردم نگوییم هنوز آلایندگی‌های زیست محیطی برخی معادن همچون مس خاتون آباد برطرف نشده و بخش اسیدی این شرکت همچنان آلایندگی دارد.

جعفر رودری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پاسخ به اظهارات موحد گفت: استان که نمی تواند بخشی از مس را مصادره کند، کجای  قانون گفته است که عواید به استان برگردد، علی رغم اینکه در مجلس وعده های داده شد اما برای امسال برای کل کشور از این محل 30هزار میلیارد وقتی کل کشور را 30هزار میلیارد دیده اند ما خارج از قانون نمی توانیم کاری بکنیم.

استاندار کرمان نیز درپی صحبت های رودری گفت: سال گذشته 26میلیارد تومان پروژه  در استان افتتاح شده که این رقم مطلقاً کم نیست.20میلیارد  تومانی که به جای اینکه به عنوان سود به جیب سهام دار برود سرمایه گذاری شده ومنجر به افزایش اشتغال شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)