کد خبر: ۳۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد:
سید وحید احمدی‌طباطبایی میزان مرگ و میر کروناویروس را نسبت به آنفلوآنزا بیشتر دانست و بیان کرد: پیش از این اعلام شده بود که مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا کمتر از آنفلوآنزا N۱H۱ است اما اکنون شواهد و تجربیات برخورد با این ویروس در ۳ ماه گذشته مشخص می کند که مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ چند برابر آنفلوآنزا می‌باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز نگرانی از افزایش اپیدمی کرونا در هفته‌های آینده اظهار کرد: وقتی مردم در مکان‌های شلوغ و پرازدحام حضور پیدا می‌کنند، تعداد تماس‌ها افزایش پیدا خواهد کرد لذا احتمال انتقال ویروس نیز بیشتر خواهد شد بنابراین در شرایط کنونی مردم باید بیش از گذشته مسائل بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی و فیزیکی را رعایت کنند.

دکتر سید وحید احمدی‌طباطبایی در گفتگو با ایسنا، درباره برخی اطلاعات جدید درباره ویروس کرونا گفت: همانطور که قبلا نیز تاکید شده بود ویروس کووید ۱۹ به هیچ عنوان از طریق هوا به انسان منتقل نمی‌شود، اما در برخی اقدامات پزشکی به‌طور مثال ساکشن کردن ترشحات حلق، احیای قلبی – ریوی، نمونه‌گیری از حلق و بینی و ... به دلیل آنکه فضای آن محدوده از ترشحات همراه با ویروس مملو خواهد شد، احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در این مکان‌ها وجود دارد، اما در سایر موارد کروناویروس از طریق هوا وارد بدن انسان نخواهد شد.

وی میزان مرگ و میر کروناویروس را نسبت به آنفلوآنزا بیشتر دانست و بیان کرد: پیش از این اعلام شده بود که مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا کمتر از آنفلوآنزا N ۱ H ۱ است، اما اکنون شواهد و تجربیات برخورد با این ویروس در ۳ ماه گذشته مشخص می‌کند که مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ چند برابر آنفلوآنزا می‌باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که طبق تحقیقات صورت گرفته، فاصله اجتماعی و فیزیکی که باید مردم از یکدیگر رعایت کنند ۲ متر است، در زمینه ابتلای حیوانات به کروناویروس نیز به ایسنا گفت: تحقیقات و آزمایشات جهانی نشان داده که حیوانات نیز می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند که در دنیا چند نمونه ابتلای حیوانات به کووید ۱۹ نیز گزارش شده که نشان می‌دهد ویروس کرونا از صاحبانشان به این حیوانات انتقال داده شده، اما ما در استان کرمان موردی از ابتلای حیوانات به کرونا را تاکنون نداشتیم.

وی با اشاره به ابتلای کودکان به کووید ۱۹ عنوان کرد: احتمال ابتلای تمامی رده‌های سنی از جمله کودکان به این بیماری وجود دارد و این بیماری مربوط به گروه خاصی نمی‌باشد و قطعا کودکان هم این قابلیت را دارند که به این بیماری مبتلا شوند همانطور که در استان کرمان نیز مواردی از ابتلای کودکان به کووید ۱۹ را داشتیم که خوشبختانه دارای علائم خفیف این بیماری بودند، اما در مجموع همه رده‌های سنی در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس هستند بنابراین باید همه به توصیه‌های ایمنی توجه کنند.

احمدی طباطبایی در پاسخ به این سوال که در آخرین تحلیل دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مرگ و میر‌های ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، اعلام شده بود ۳.۵ درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری در بین رده سنی جوانان بوده، آیا این جوانان دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند یا خیر؟ اظهار کرد: برخی از آن‌ها دارای بیماری زمینه‌ای بوده اند، اما تعدادی از آن‌ها هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند و مرگ آن‌ها صرفا به دلیل ابتلا به کرونا بوده که خوشبختانه تعداد آن‌ها کم بوده است.

وی با ابراز نگرانی از افزایش اپیدمی کرونا در هفته‌های آینده اظهار کرد: وقتی مردم در مکان‌های شلوغ و پرازدحام حضور پیدا می‌کنند، تعداد تماس‌ها افزایش پیدا خواهد کرد لذا احتمال انتقال ویروس نیز بیشتر خواهد شد. در شرایط کنونی مردم باید بیش از گذشته مسائل بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی وی فیزیکی را رعایت کنند، زیرا این اپیدمی تمام نشده است و این ویروس آتش زیر خاکستری بوده که منتظر کوچکترین وزشی است تا شعله‌ور شود بنابراین از باز شدن صنوف ما نگران هستیم، زیرا می‌تواند همان وزشی باشد که خاکستر کرونا را شعله ور کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خطاب به مردم گفت: باز شدن مغازه‌ها به معنی عادی شدن وضع و برگشت به روال عادی نیست بلکه به این معنی است که چرخ اقتصاد در کنار سلامت به حرکت در بیاید و اکنون باید مردم هوشمندانه رفتار کنند. از مغازه‌های شلوغ خرید نکنند و حتما فاصله اجتماعی و فیزیکی (۲ متر) را با دیگران حفظ کنند.

وی تحلیل خود را از اپیدمی در اردیبهشت‌ماه بیان کرد: میزان شیوع و کنترل اپیدمی‌ها به رفتار مردم بستگی دارد. اگر مردم به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند و در زمان بیماری خود را ایزوله کنند و زمان عفونت را کاهش دهند حتما اپیدمی کنترل می‌شود، اما اگر مردم به این موارد بی‌توجهی کنند این اپیدمی همچنان با ما خواهد بود.

طباطبایی درباره فعالیت مراکز و مطب‌های دندانپزشکی نیز بیان کرد: اقدامات دندان‌پزشکی احتمال انتقال کرونا را بیشتر می‌کند لذا از مردم می‌خواهیم که در شرایط کنونی فقط خدمات دندان‌پزشکی اورژانسی ضروری را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در یک مقاله مطرح شده است که ویروس کرونا روی سطح داخلی ماسک ۷ روز و سطح بیرونی آن بیش از ۷ روز ماندگاری دارد صحت دارد؟ تاکید کرد: ویروس کرونا قطعا روی ماسک می‌ماند. تمامی ماسک‌ها اعم از جراحی، N ۹۵، و پارچه‌ای دارای یک طول عمری مشخصی هستند، برای همین به مردم توصیه می‌کنیم در هوای آزاد ماسک نزنند و فقط در جمعیت‌ها و فضا‌های مسقف از ماسک استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: وقتی فرد دست آلوده خود را به ماسک می‌زند ویروس کووید ۱۹ روی ماسک می‌نشیند، اما درباره مدت زمان ماندگاری ویروس روی ماسک محققین تاکنون دارای نظر واحدی نیستند، اما در مجموع توصیه شدهل ماسک هنگامی که دارای مرطوب می‌شود، باید تعویض گردد.

وی در پاسخ به این سوال که اعلام شده برخی مدارس کشور با نظر دانشگاه علوم پزشکی آن منطقه می‌توانند بازگشایی شوند در استان کرمان چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: در این خصوص در روز یکشنبه در ستاد مقابله با کروناویروس استان درباره نحوه عملکرد آموزش و پرورش تصمیم‌گیری خواهد شد، اما قطعا نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمامی مقاطع تحصیلی پیچید به‌طورمثال دبیرستانی‌ها شناخت و درکشان نسبت به مسائل بیشتر از مقاطع دبستانی‌ها خواهد بود لذا حضور فیزیکی دبیرستانی‌ها در سر کلاس درس با رعایت فاصله اجتماعی تصور نمی‌کنم مشکلی ایجاد کند، اما قطعا کنترل دانش آموزان دبستانی سخت خواهد بود همچنین برای مدارس روستایی و شهری این تصمیم متفاوت خواهد بود.

طباطبایی ادامه داد: اگر ستاد ملی مقابله با کروناویروس تصمیم جدیدی نگیرد احتمالا برخی از مدارس از ابتدای اردیبهشت ماه بازگشایی خواهند شد.

وی درباره این شبهه که برخی دانشگاه امتحان میان ترم به صورت حضور در دانشگاه‌ها گذاشته‌اند آیا مغایر با تصمیمات ستاد کروناویروس نبوده است؟ اظهار کرد: برخی از دانشگاه‌ها عجله کردند و باید صبر کنند تا ببینند وضعیت اپیدمی به چه شکل خواهد بود، در هر صورت دانشگاه‌ها تحت پروتکل و شرایطی خاصی می‌توانند اگر ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز‌های لازم را صادر کند، از ابتدای اردیبهشت ماه بازگشایی شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: پروتکل نحوه فعالیت دانشگاه‌ها تصویب شده است که براساس این پروتکل دانشجویان حتی‌الامکان ترم جاری را در شهر خودشان بگذرانند ضمن آنکه در این پروتکل وضعیت بوفه‌ها، کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها و ... مشخص شده است ضمن آنکه تاکید می‌شود بازگشایی دانشگاه‌ها نیز مانند سایر صنوف به صورت هوشمندانه و پله به پله خواهد بود و احتمال دارد از ۱۰ یا ۱۵ اردیبهشت ماه دانشگاه‌ها بازگشایی شوند، ولی این تصمیم بستگی به وضعیت ما از روند شیوع اپیدمی دارد.

وی با اشاره به جدول منتشرشده در مجله پزشکی لنست (یکی از معتبرترین و مشهورترین هفته نامه‌های پزشکی دنیا) در مورد زمان ماندگاری ویروس کرونا و ترجمه اشتباه و در نتیجه ارائه اطلاعات اشتباه در مورد مدت زمان ماندگاری کروناویروس بر روی سطوح از جمله دست اظهار کرد: در این جدول که بر مبنای یک مقاله از مجله لنست تهیه شده است، اشتباه فاحشی در ترجمه رخ داده بود که منجر به ارایه اطلاعات غلط به مخاطبان دندان‌پزشکی و مردم شده است.

 طباطبایی افزود: در اصل این مقاله مواد ضدعفونی کننده خانگی (هیپوکلریت رقیق شده و یا الکل رقیق شده) با غلظت ۰.۱ درصد و ۰.۰۵ درصد مورد بررسی قرار گرفته که براساس آن مدت زمان مقاومت (ماندگاری) ویروس ۵ دقیقه مطرح شده، اما در جدول ارائه شده از سوی وزارت بهداشت این مقدار ۵ درصد ذکر شده که اشتباه بوده و بررسی روی مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه انجام نشده است در صورتی که ممکن است ویروس در دقیقه اول از بین رفته باشد؛ بنابراین مدت زمان مقاومت و یا ماندگاری کرونا ویروس به مدت حداقل «۵ دقیقه» یک خطای فاحش محسوب می‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران
|
France
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
0
0
خیلی مسخرس . از خودش نظر میده بعد آخرش میگه هر چی ستاد کرونا بگه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)