کد خبر: ۳۶۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد:
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه فعلا تصمیمی مبنی بر بازگشایی مطب های دندانپزشکی خصوصی را نداریم اظهار کرد: بقیه مطب های پزشکی، می توانند با رعایت شرایط استاندارد، از ابتدای این هفته بازگشایی شوند که در این راستا مقرر شده است مانند سایر صنوف، بحث نظارت بر عملکرد مطب های پزشکی توسط همکاران دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته و به صورت مرتب از مجتمع ها و کلینیک های پزشکی بازدید صورت گرفته تا بحث رعایت مسایل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی صورت گرفته باشد.

تصمیمی مبنی بر بازگشایی دندانپزشکی‌های خصوصی نداریم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: فعلا تصمیمی مبنی بر بازگشایی مطب‌های دندانپزشکی خصوصی را نداریم، اما بقیه مطب ها، می‌توانند با رعایت شرایط استاندارد، از ابتدای این هفته بازگشایی شوند.

دکتر مهدی شفیعی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان گفت: تقریبا از اوایل این هفته، در دانشگاه‌های علوم پزشکی رفسنجان، سیرجان و جیرفت آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا راه اندازی شده و این دانشگاه‌ها هم اکنون این توانمندی را پیدا کرده‌اند که بتوانند نمونه‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

وی با بیان اینکه از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون، ۲۰۰۱ مورد محتمل مبتلا به ویروس کرونا در سطح استان کرمان داشته ایم اظهار کرد: از این تعداد، ۱۵۶۰ نفر مراجعه سرپایی با تشخیص احتمالی ابتلا به کووید ۱۹ در سطح استان داشتیم که در همین راستا نیز از آن‌ها تست‌های تشخیصی گرفته شده که تاکنون ۳۷۲۱ مورد تست از آغاز اپیدمی تاکنون از بیماران سرپایی و بستری در استان کرمان گرفته شده است.

مردم علائم بیماری کرونا را جدی بگیرند

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه مردم باید علائم بیماری کرونا را جدی بگیرند افزود: انتظار داریم مردم در روز‌های اولیه که دارای علائم خفیف این بیماری هستند، بلافاصله این علائم را در سامانه سلامت ثبت و یا به مراکز ۱۶ ساعته درمانی مراجعه کنند، که این امر کمک خواهد کرد تا با ایزوله کردن مناسب بتوان زنجیره انتقال ویروس را در خانه و به تبع آن در محیط کار و سطح جامعه قطع کرد و اگر مردم این موضوع را رعایت کنند، دیگر نگرانی درباره ازدیاد بیماران کرونایی و افزایش مبتلایان به صورت ناگهانی در جامعه نخواهیم بود.

شفیعی درباره وضعیت فعالیت مطب‌های دندانپزشکی گفت: در ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره فعالیت مراکز تشخیصی و درمانی خصوصی و دولتی که تاکنون تعطیل بوده اند، تصمیماتی گرفته شده که در این راستا مقرر شده است مطب‌های دندانپزشکی خصوصی به دلیل آنکه در این واحد‌ها از دستگاه‌های با فشار آب و هوا استفاده شده و امکان ماندگاری ویروس در فضای این مطب‌ها زیاد است، تا اطلاع ثانونی تعطیل باشند و تنها کلینیک‌های دندانپزشکی شبانه روزی و یا کلینیک‌هایی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی کار‌های اورژانسی دندان را انجام دهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه فعلا تصمیمی مبنی بر بازگشایی مطب‌های دندانپزشکی خصوصی را نداریم اظهار کرد: بقیه مطب‌های پزشکی، می‌توانند با رعایت شرایط استاندارد، از ابتدای این هفته بازگشایی شوند که در این راستا مقرر شده است مانند سایر صنوف، بحث نظارت بر عملکرد مطب‌های پزشکی توسط همکاران دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته و به صورت مرتب از مجتمع‌ها و کلینیک‌های پزشکی بازدید صورت گرفته تا بحث رعایت مسایل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی صورت گرفته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تمام شرایط بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی مطرح شده برای صنوف، در کلینیک‌ها و مجتمع‌های پزشکی نیز باید رعایت شود اظهار کرد: پزشکان برای بازگشایی مطب‌های خود نیاز به ثبت نام اولیه و دریافت کد مجوز بازگشایی از سامانه سلامت را ندارند.

تهیه پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی دانشگاه‌ها

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با بازگشایی و فعالیت حضوری دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای ناپیوسته نیز گفت:، چون تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی کم است، مقرر شده که اگر امکانات برگزاری کلاس‌ها با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی بین دانشجویان وجود داشته باشد، از ابتدای اردیبهشت ماه کلاس‌های درس این مقاطع برگزار شود.

وی درباره شروع مجدد کلاس‌های درس بقیه مقاطع دانشگاهی نیز گفت: تصمیم گیری نهایی درباره زمان رسمی بازگشایی دانشگاه بر عهده شورای ملی مبارزه با کرونا است، اما در هفته گذشته، دانشگاه‎ها موظف شدند پروتکل‌های بازگشایی را تدوین کنند و اینکه هر دانشگاه با چه ظرفیتی می‌تواند فعلا فعالیت خود را آغاز کند.

شفیعی افزود: در این پروتکل باید سقف برگزاری کلاس‌های حضوری با رعایت فاصله گذاری فیزیکی مشخص و بقیه دانشجویان آن کلاس درس به صورت مجازی در کلاس حضور پیدا کنند که قرار است هر دانشگاهی این پروتکل را آماده و براساس آن و با مصوبه ستاد ملی، کلاس‌های درس را مجددا آغاز کند که در همین راستا دانشگاه‌ها باید شرایط آمادگی لازم برای آغاز کلاس‌های درس از روز یکشنبه را داشته باشند، اما در مجموع تصمیم نهایی بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است.

وی درباره لزوم استفاده از ماسک گفت: در بحث اپیدمی ها، مدیریت گام به گام یک اصل است. در گام دوم مبارزه با کرونا در کشور، قرار است صنوف به صورت پلکانی باز شوند،  اما بحث فاصله گذاری فیزیکی و عدم ایجاد ازدحام در واحد‌های صنفی و یا ادارات و دستگاه ها، همچنان جزء الزاماتی است که باید کارفرمایان رعایت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه در یک اپیدمی، حدس زدن زمان پایان آن اپیدمی ممکن است ماه‌ها طول بکشد تصریح کرد: مردم باید همچنان بحث‌های رعایت مسایل بهداشت فردی و فاصله گذاری‌های اجتماعی و فیزیکی را رعایت کنند و مراقب دست‌ها و مخاط بینی و دهان خود باشند.

در تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مکان‌های پرازدحام و بسته از ماسک استفاده کنید

شفیعی افزود: توصیه می‌شود در وهله اول مردم از حضور در مکان‌های پرازدحام خودداری کنند، اما اگر مجبور هستند به دلایلی از منزل بیرون آیند در تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مکان‌های پرازدحام و بسته از ماسک استفاده بکنند (هنگام استفاده از ماسک باید دست‌ها تمیز باشد)، اما در ماشین‌های شخصی و هنگام پیاده روی نیازی به استفاده از ماسک نیست.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه ایپدمی کرونا تمام نشده و وضعیت کنترل کرونا پایان یافته نیست، اظهار کرد: هم اکنون در مرحله برخورد گام به گام با این اپیدمی هستیم. در گام اول و با توجه به دوره کمون این بیماری، فشار‌ها افزایش پیدا کرده بود و بحث‌های فاصله گذاری اجتماعی مطرح شده بود تا بتوانیم به مرحله ثبات زنجیره انتقال ویروس در کانون‌های پرخطر برسیم.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت به آرامی به حال قبل بر خواهد گشت اظهار کرد: مردم باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان دولت موضوع را رها نکرده است. همانطور که شاهد هستید هم اکنون صنوف پر خطر بسته می‌باشند که خود نشان می‌دهد هنوز اپیدمی به پایان نرسیده است و در بحث مدیریت گام به گام اپیدمی هستیم.

در گام دوم مقابله با کرونا، مشارکت مردم بسیار موثر خواهد کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش پایانی صحبت‌های خود در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره برخی باور‌های غلط مبنی بر تاثیر استفاده از مشروبات الکلی و یا موادمخدر در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا اظهار کرد: الکل‌های ۶۰ یا ۷۰ درصد، به عنوان مواد گندزدا زمانی اثر گذار خواهند بود که مستقیم با عامل ویروس برخورد کند.

شفیعی درباره نحوه عملکرد الکل با ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا دارای غشای بیرونی حاوی چربی است. هنگامی که الکل ۶۰ یا ۷۰ درصد به غشای بیرونی آن برخورد می‌کند، این غشای چربی را شکافته و وارد بدنه ویروس شده و آب داخل آن را جذب می‌کند که سبب از بین بردن ویروس خواهد شد بنابراین در استفاده از الکل بر روی سطوح، باید زمان دهیم تا الکل بتواند این کار را انجام دهد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان بار دیگر با تاکید بر اینکه الکل‌های با درصد‌های ۶۰ یا ۷۰ برای کشتن این ویروس موثر می‌باشند افزود: هیچ یک از مشروبات الکلی دارای چنین درصدی از الکل نیستند بنابراین در مقابله این ویروس کارساز نخواهند بود؛ ضمن آنکه باید به این نکته نیز توجه داشت که نوشیدنی‌های الکلی ابتدا وارد دستگاه گوارش شده و الکل آن از دستگاه گوارش وارد کبد می‌شود و در آنجا تجزیه شده و متابولیک آزاد می‌کند که هیچ تاثیری در مقابله با ویروس کرونا نخواهد داشت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در گام دوم مقابله با کرونا، مشارکت مردم در کنترل این بیماری بسیار موثر خواهد کرد اظهار کرد: اگر بتوانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را از ابتدا قطع کنیم، خواهیم توانست به آرامی ویروس را از سطح جامعه حذف و در نهایت کنترل کنیم بنابراین نیازمند مداخله هوشمندانه مردم در شرایط کنونی هستیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: مهدی شفیعی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)