کد خبر: ۳۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/چگونه با اضافه وزن کرونایی مقابله کنیم؟
بهروز طلایی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا در ایام کرونا دچار اضافه وزن نشویم، می گوید: به واسطه قرنطینه و شرایط آن بالطبع غذا خوردن بیشتر می شود و فعالیت هم پایین می اید و هر دوی این ها باعث افزایش وزن می شود، لذا در این ایام رژیم غذایی و ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است.توصیه این متخصص برای جلوگیری از چاقی، کاهش 20 تا 30درصدی حجم انرژی دریافتی در کنار فعالیت ورزشی روزانه است.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:دید و بازدید خیالی و تخمه شکستن های جلوی تلویزیون آخر کار دست همه مان داد. دیگر ربطی به استعداد چاقی و ژن خانوادگی و مشکلات عصبی هم ندارد با ماندن در زندان خانه ،همگی به یک باره دچار اضافه وزن شدیم.

راه کارها با فاصله اما از همان ابتدای فروردین توسط خاله و عمه و دایی تلفنی یا طریق فصای مجازی مخابره مییشد، از خواب بیشتر در طول روز برای کاهش ایام بیداری جهت جلوگیری از خوردن آجیل و شیرینی تا حذف وعده های غذایی و روزه داری کرونایی.

برخی هم که دنبال راه های ساده تری بودند، سراغ کوره راه ها رفتند و با خوردن قرص ها و دمنوش های لاغری سر از جاده خاکی درآوردند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درپاسخ به این سوال که چه کنیم تا در ایام کرونا دچار اضافه وزن نشویم، می گوید: به واسطه قرنطینه و شرایط آن بالطبع غذا خوردن بیشتر می شود و فعالیت هم پایین می اید و هر دوی این ها باعث افزایش وزن می شود، لذا در این ایام رژیم غذایی و ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

توصیه این متخصص برای جلوگیری از چاقی، کاهش 20 تا 30درصدی حجم انرژی دریافتی در کنار فعالیت ورزشی روزانه است.

بهروز طلایی با تاکید برانجام فعالیت ورزشی به مدت حداقل نیم ساعت در طول روز می گوید: رعایت برنامه غذایی در کنار ورزش ازاهمیت به سزایی برخوردار است.

طلایی در خصوص میزان استفاده از مواد غذایی در میان گروه های مختلف می گوید: این که چه میزان از گروه های غذایی نان و غلات،لبنیات و عیره استفاده شود براساس وزن و قد فرد متفاوت است همچنین محیط های جغرافیایی نیز در این مسئله تاثیر گذار خواهند بود و تمام یاین عوامل وزن فرد را تحت تاثیر قرار می دهند.

او در پاسخ به این پرسش که این 20درصد از چه گروه های غذایی کم شود؟ می گوید: 20 تا 30درصدی که کاهش می دهند از گروه نان و غلان مثل برنج و ماکارانی و نان باشد و به جای آن از میوه جات و سبزیجات استفاده کنند چرا که میوه جات و سبزیجات هم مواد مغزی بیشتری دارند و هم کالری کمتری دارند، از این طریق معده پر می شود و احساس سیری اتفاق می افتد .

این متخصص تغذیه خاطر نشان می کند: توصیه می شود میوه جات و سبزیجات به صورت خام و ساده مصرف شود نه اینکه آب آن ها مصرف شود چرا که در تفاله ها و فیبر ها دور ریخته می شود و تنها آب میوه که بیشتر هم قند آن است باقی می ماند.

عضو هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر نقش شیرینی جات در اضافه وزن افراد مختلف گفت: دریافت اضافی قند و شکر در بدن تبدیل به چربی می شود و در نتیجه وزن فرد بالا می رود. افرادی که می گویند ما چربی و غذاهای پر چرب مصرف نمی کنیم اما نمی دانیم چرا چاق می شویم نکته اش این است که این افراد مصرف شیرینی جات و مصرف قند و شکرشان زیاد است.

با حذف وعده های غذایی متابولیسم بدن به هم می ریزد

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تاثیر حذف وعده های غذایی در افزایش یا کاهش وزن می گوید: صبحانه و ناها رو شام باید سر جایش باشد و حذف وعده های غذایی توصیه نمی شود.

طلایی در ادامه می افزاید: در پاسخ به افرادی که می گویند حجم غذایشان کم شده و صرفا ناهار و شام می خورند ولی چاق شده اند باید گفت که این افراد احتمالا حجم غذای بیشتری مصرف می کنند و یا احتمالا تحرک کمتری هم داشته اند.دقیقا همانند ماه مبارک رمضان که فرد تعداد وعده های غدایی اش کاهش می یابد اما حجم وعده غذایی بیشتری در سحر و افطار مصرف می کند و خواب بیشتری هم دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به آن دسته از افرادی که معتقدند با حذف صبحانه میل به خوردن ناهار در ان ها کمتر می شود ، می گوید:این یک چرخه معیوب است. اگر فرد عادت کند که هر روز صبحانه بخورد کم کم بدن خودش را آماده می کند تا سر یک ساعت منظم ناهار و شام بخورد.

طلایی در این رابطه تشریح می کند: ساعات ناهار و شام باید به درستی تنظیم شود این که فردی یک روز صبحانه نمی خورد و دیگر ناهار میل ندارد حاکی از نقص سیستم سوخت و ساز و متابولیسم بدن است.

او با تاکید بر اهمیت تنظیم متابولیسم بدن می گوید: وقتی متابولیسم بدن تنظیم شود دیگر وزن فرد نه بالا می رود و نه پایین، مثل فشار خون که در حالت نرمال همیشه ثابت است.

قرص های لاغری روی سیستم عصبی بدن اثراث سوء دارد

عضو هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص مصرف قرص های لاغری می گوید: هر قرصی عارضه خودش ر ا دارد و اصولا توصیه می شود که فرد از قرص های لاغری استفاده نکنند چرا که قرص های لاغری روی سیستم عصبی تاثیر می گذارند و فرد ممکن است که دچار اختلالات عصبی ، گوارشی و عوارض بعدی شود.

به گفته طلایی قرص های لاغری با تشخیص پزشک و تنها برای افرادی که چاقی درجه سه دارند یعنی BMIبالای 40 دارند توصیه می شود.

این متخصص تغذیه خاطر نشان می کند: اینگونه نیست که هر فردی که 5 الی 10کیلو اضافه وزن دارد از قرص لاغری استفاده کند چرا که این قرص ها روی غدد درون ریز اثر می گذارد. مثلا غده تیروئید را کم کار یا پر کار می کند و یا روی لوزالمعده و پانکراس فرد اثر می گذارد و ترشح انسولین را کنترل می کند.

به گفته او عوارض قرص های لاغری ۲ تا ۴ ماه بعد از مصرف ایجاد می شود، عوارضی همچون تاری دید، فشار خون تپش قلب و تیک های عصبی.

مصرف دمنوش به شرط طبیعی بودن، بلا مانع است

عضو هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص مصرف دمنوش های گیاهی می گوید: دمنوش های گیاهی خوبند به شرط اینکه طبیعی باشند یعنی افراد خودشان از دمنوش های گیاهی همچون نعناع ، زنجبیل و دارچین دم کرده و استفاده کنند.

طلایی با بیان این جمله که دمنوش هایی که در بازارهستند چندان قابل اعتماد نیستند، می افزاید: ممکن است در برخی این دمنوش ها دارو باشد چرا که ما هیچ اطلاعی از مواد داخل ان ها نداریم.

این متخصص البته این نکته را هم اضافه می کند که مصرف دمنوش های گیاهی باید به مقدار کم استفاده شود چرا که مصرف بیش از حد دمنوش هایی همچون زنجبیل و دارچین بر روی معده اثر سو دارد .

بنا به گفته او مصرف روزانه ۴ تا ۶ گرم دارچین یا دم کردن یک چوب کوچک دارچین با ۴ الی ۵ لیوان آب بلا مانع است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)