کد خبر: ۳۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون عمرانی استاندار کرمان اعلام کرد:
سیدمصطفی آیت اللهی موسوی درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده شمال استان کرمان(شهداد و گلباف) اظهار کرد: متاسفانه در هر سیل می بینیم تصرفات غیرمجاز در مسیر سیلاب، تخریب را تشدید کرده و مسیر سیل را تغییر می دهد و در سیل اخیر با چنین وضعی، آب به سمت روستای جهر رفته و روستا را با مشکل زیادی مواجه کرد.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: وضعیت روستاهای سیل زده کرمان به سامان مناسب رسیده و اکنون باید ساخت و ساز واحدهای مسکونی آغاز شود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موارد را جمع بندی کرده و در حال ارسال به تهران است اما قطعا ما منتظر ابلاغیه از سوی تهران نمی مانیم و برنامه ریزی کرده ایم از روز یکشنبه کار ساخت و ساز را در این مناطق آغاز کنیم.

"سیدمصطفی آیت اللهی موسوی" درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده شمال استان کرمان(شهداد و گلباف) اظهار کرد: بارش های روزهای پایانی فروردین ماه در استان کرمان به گونه ای بود که طی سه ساعت بارش در مناطق شهداد و گلباف از توابع شهرستان کرمان، حجم زیادی آب به منطقه سرازیر شد.

وی افزود: متاسفانه در هر سیل می بینیم تصرفات غیرمجاز در مسیر سیلاب، تخریب را تشدید کرده و مسیر سیل را تغییر می دهد و در سیل اخیر با چنین وضعی، آب به سمت روستای جهر رفته و روستا را با مشکل زیادی مواجه کرد.

آیت الهی موسوی درباره اقدامات صورت گرفته در مناطق سیل زده شهرستان کرمان تصریح کرد: عملیات پاک کردن گل و لای منازل و معابر با کمک همکاران و دوستان سپاه و بسیج هم اکنون تمام شده و شست و شوی وسایل مردم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه روستای جهر بیشترین خسارت را در سیل اخیر داشت، بیان کرد: با وقوع سیل در حدود ساعت دو بامداد جمعه ۲۹ فروردین ماه اولین اکیپی که در منطقه حضور پیدا کردند تیم های راهداری، هلال احمر و ستاد بحران بودند و ساعت پنج صبح جمعه همه مسیرهای دسترسی (دو مسیر اصلی و ۲۰ راه روستایی مسدود شده بودند) بازگشایی و امدادرسانی انجام شد.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: در سیل منطقه شهداد ۲۰ روستا دچار قطعی برق، ۱۰ روستا قطع ارتباط مخابراتی و هفت روستا دچار قطعی آب شده بود که سه دستگاه ژنراتور به مناطق ارسال شد و اکنون حالت پایدار ایجاد شده و مشکل برق، آب و مخابرات در این مناطق حل شده است.

وی افزود: وضعیت روستاها به سامان مناسب رسیده و اکنون باید ساخت و ساز واحدهای مسکونی آغاز شود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موارد را جمع بندی کرده و در حال ارسال به تهران است اما قطعا ما منتظر ابلاغیه از سوی تهران نمی مانیم و برنامه ریزی کرده ایم از یکشنبه کار ساخت و ساز را در این مناطق آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از ماشین آلات موردنیاز منطقه سیل زده به کمک شهرداری های استان تامین و اعزام شده و در روستاها در حال کار است، بیان کرد: یکسری کارها باید در دراز مدت انجام شود و حدود ۹۰ درصد صورتجلسه ستاد بحران در حال انجام است و قرار است معین اقتصادی منطقه و خیران برای حل مشکلات به ما کمک کنند.

معاون استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه ۶۰۰ هکتار مزارع سیر و گندم و...، ٢٠٠ هکتار باغات مرکبات اندوهجرد دچار ابگرفتگی شد اظهار کرد: ٢٢ رشته قنات دچار خسارت ۴۵ تا ١٠٠ درصدی و بیش از ١٢٠ راس دام سبک و ١٥ راس دام سنگین و ١٨ واحد دامداری سنتی و انبار علوفه تخریب ضمن آنکه قنوات و باغات اکثرا دچار مشکل شده بود و لوله های آبرسانی به مزارع از بین رفته است که در این راستا لایه روبی قنوات آسیب دیده و لوله گذاری خط انتقال باغات و مزارع آغاز شده است.

وی با اشاره به خسارت ۴۵ میلیارد تومانی سیل اخیر به بخش کشاورزی شهداد، افزود: برآورد خسارات طبق گزارش دستگاه های اجرایی، ۴۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی، ۴۵ میلیارد تومان در بخش راه، حدود ١٠ میلیارد زیرساخت و مجموعا حدود ١٠٠ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ریشه برخی مشکلات از گذشته بوده است. به عنوان مثال آب روستای پشوییه اشتراک ندارد و خودگردان است که در سیل اخیر دچار مشکل شد و باید مردم اشتراک بگیرند و میزان مصرف مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه رودخانه از وسط روستای جهر عبور می کند، بیان کرد: در گذشته دیوار حفاظتی در روستا وجود داشته اما اکنون روستا توسعه پیدا کرده و دیوار قبلی تاثیری ندارد و قرار است دیواره حفاظتی جدید احداث شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به اینکه مجموعه مدیریتی استان هر روز در منطقه سیل زده حضور دارند، گفت: در زمان بحران کارها شامل چند مرحله است که کارهای اضطراری در مناطق سیل زده حتی فراتر از قانون انجام شده و تاکید ما بر حل مشکل قنوات است تا دغدغه کشاورزان رفع شود.

وی با اشاره به توزیع چادر، پتو، اقلام غذایی و موکت در بین مردم سیل زده شهداد، بیان کرد: در روز نخست وقوع سیل اسکان موقت افرادی که منازلشان مشکل ایمنی و آبگرفتگی داشت، صورت گرفت.

جانشین ستاد بحران استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: متاسفانه در مناطقی حریم رودخانه تصرف می شود و اراضی کشاورزی در مسیر رودخانه ایجاد یا ساخت و ساز می شود و اگر سیلی با دوره بازگشت ۵۰ یا ۱۰۰ ساله بیاید، از مسیر خود عبور کرده و وارد منازل و مزارع می شود.

وی افزود: در مکان هایی، دهانه پل بسته شده و در پایین دست دهانه پل کشاورزی و ساخت و ساز شده است که برخی از تصرفات بدون مجوز بود و در برخی کاهلی صورت گرفته است.

آیت اللهی موسوی گفت: سیل اخیر در منطقه شهداد ۴۵ میلیارد تومان به حوزه راه و ۱۲ میلیارد تومان به زیرساخت ها از جمله برق، آب و ... خسارت وارد کرده است.

معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به سیل ابتدای فروردین در شهرستان رودبار جنوب استان کرمان تصریح کرد: شهر زهکلوت دقیقا در مسیر آب است و اگر کارهای حفاظتی در بالادست انجام نشود هر بار دچار مشکل خواهیم شد.

وی بیان کرد: در بالادست زهکلوت سه دیواره حفاظتی طراحی شده که یک مورد کامل اجرا شده، یک مورد ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد یکی مانده که اگر تمام شود، شهر حفاظت می شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: در شرق شهر کرمان نیز آب از کوه های ده بالا سرازیر می شود که در قدیم بند مملکت داشتیم که تصرف شده و ساخت و ساز صورت گرفته است اما در سال گذشته کارهایی برای حفاظت از شهر انجام و ۹ بند سنگ و سیمانی احداث شد که جلوی آب و بارش های هفته گذشته را گرفت.

آیت اللهی موسوی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض در مناطق سیل زده جنوب استان توزیع کرده ایم، افزود: واحدهای مسکونی مناطق سیل زده جنوب استان در مرحله اجرای فنداسیون است و در کوتاه ترین زمان ممکن احداث و تعمیر خانه های مردم انجام می شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)