کد خبر: ۳۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
روزنامه کیهان در ستون خوانندگان خود به نقل از یک خواننده نوشته بود: «درحالی‌که به اذعان وزارت بهداشت اماکن دینی و زیارتی سهم بسیار ناچیزی در انتقال کرونا می‌توانند داشته باشند، چرا باید بازشدن اماکن زیارتی مانند حرم امام رضا (ع) به روی مردم در ردیف آخر برنامه دولت قرار بگیرد؟ پاساژهای مسقف را باز کرده‌اند، ولی خبری از بازشدن اماکن مقدس نیست. انسان‌های مؤمن به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری در این اماکن بسیار مقید خواهند بود».

روزنامه کیهان در ستون خوانندگان خود به نقل از یک خواننده نوشته بود: «درحالی‌که به اذعان وزارت بهداشت اماکن دینی و زیارتی سهم بسیار ناچیزی در انتقال کرونا می‌توانند داشته باشند، چرا باید بازشدن اماکن زیارتی مانند حرم امام رضا (ع) به روی مردم در ردیف آخر برنامه دولت قرار بگیرد؟ پاساژهای مسقف را باز کرده‌اند، ولی خبری از بازشدن اماکن مقدس نیست. انسان‌های مؤمن به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری در این اماکن بسیار مقید خواهند بود».

 حسن روحانی با اشاره به مصوبات جلسه  گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استفاده از اماکن مقدس، گفته بود: «قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ماه، شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدس رعایت شود؛ اما آقای اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارد، درخواست کرد که این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجددا شرایط را برای حضور مردم در این اماکن بررسی کنیم».

همه اینها شائبه‌هایی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازکردن اماکن زیارتی و مذهبی تحت فشار است. گفته شده بود این فشار از سوی حوزه‌های علمیه است.

پیش‌تر برخی ائمه جماعات مانند علم‌الهدی با بسته‌شدن اماکن مذهبی مخالفت کرده بودند. یا جماعتی جلوی حرم حضرت معصومه به قصد شکستن در ورودی تجمع کرده و شروع به شعاردادن علیه دولت کرده بودند. بااین‌حال مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفته است: نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم. مرکز خبر حوزه، اعلام کرده آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از کسانی که به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دهند، گفته است: «این‌گونه اتهامات دور از واقع آن‌قدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست. ملت ایران و مخاطبان بین‌المللی شاهد نقش‌آفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیم‌سازی‌های نهاد حوزه بوده‌اند، ولی به‌عنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ‌گونه فشاری وجود ندارد».

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه گفته است: «مطلقا چنین چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت ‌فشار حوزه برای بازکردن اماکن زیارتی و مذهبی است، صحت ندارد و چنین چیزی وجود نداشته‌ است. روشن است که این موضع رسمی کل حوزه است که ما نگاه کارشناسی و علمی را اصل می‌دانیم و اکنون نیز در ادامه کار در کنار وزارت بهداشت و نهادهای متولی قرار داریم و زین پس نیز در پیامدهای اقتصادی و آثار اجتماعی پساکرونا، نهاد حوزه و روحانیت، دوشادوش خادمین ملت خواهند بود».
اعرافی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌های آموزشی را به فضای مجازی بردیم و به‌لحاظ پیشرفت در محدوده‌های آموزشی از سال‌های دیگر جلوتر هستیم و خوشبختانه در این عرصه گام بزرگی در جهت مجازی‌سازی و بهره‌گیری از فناوری نو برداشته شد که در شرایط عادی شاید میسر نمی‌شد، گفته است: «‌در ایام کرونا یک موضع یک‌دست و یک‌صدا از حوزه شنیده شد و همه نهادهای حوزوی در این رابطه هماهنگ عمل کردند و استادان و فضلا در یک مسیر قرار گرفته‌اند و کار به سامان خوبی رسید و تلاش شده است این روند ادامه داشته باشد».

آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)