کد خبر: ۳۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ شهردار کرمان در جلسه شورای شهر مطرح کرد:
مهران عالم زاده با اشاره به فاصله بالای آرامستان از سطح شهر و سنت دیرینه مردم برای سرزدن به مزار در هر پنج شنبه گفت: دستگاه ها‌ی ذی ربط تنها نه گفتند و خودشان را راحت کرده اند، دیگر باید هزینه ان را مردم متحمل شوند وبرای سرزدن به امواتشان هر بار ۱۵ کیلومترراه را بروند و برگردند.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:یکی از موضوعات اصلی در این جلسه از شورای شهر ساماندهی هر چه سریعتر آرامستان کرمان بود، به طوریکه در همان ابتدای جلسه منصور ایرانمنش با اشاره به شایعات پخش شده در فضای مجازی و مشکلات ناشی از پر شدن فضای آرامستان قدیم از شهردار خواست تا هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی وضعیت آرامستان جدید اقدام کند.

به گزارش گفتارنو، زهرا لری، دیگر عضو شورای شهر نیز در این جلسه با تاکید بر اثرات زیست محیطی دفن اموات و ایجاد قبور در بین درختان جنگل قائم گفت: ایجاد سازه‌های سیمانی در بین درختان باعث آسیب درختان می‌شود.

علی اکبر مشرفی نیز در تکمیل صحبت‌های لری گفت: درست است که شهرداری درختی را بابت گسترش آرامستان قطع نکرده است، اما قطعاً ایجاد قبور بین درختان حتی به صورت موقتی به درختان منطقه آسیب می‌زند.
اگر چه پروژه آرامستان جدید سال هاست که مطرح شده و بار‌ها وعده افتتاح آن در ماه‌های مختلف داده شده است، اما به نظر می‌رسد که مشکلات این پروژه سر دراز دارد؛ به گونه‌ای که در این جلسه شهردار کرمان به صراحت اعلام کرد که پروژه آرامستان جدید با مشکلاتی در زمینه تعارض مالکیت بین راه و شهرسازی و ارتش مواجه شده است.

خواسته اصلی اعضای شورای شهر در این جلسه ساماندهی هر چه سریعتر آرامستان کرمان بود حال آنکه به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر در محوطه پردیسان قائم به هیچ عنوان جایی برای قبر وجود ندارد و ضرورت دارد تا ظرف حداکثر ۴ الی ۵ ماه دیگر آرامستان کرمان منتقل شود.

در این جلسه  پیشنهاداتی مبنی بر انتقال آرامستان جدید به چند نقطه و یا ایجاد آرامستان‌های غیر منسجم پیشنهاد شد. علی اکبر مشرفی با اشاره به ساخت آرامستان‌هایی کوچک در محدود سرآسیاب، طاهر آباد و چند نقطه دیگر از شهر کرمان گفت: آرامستان جدید فاصله حداقل ۱۰ کیلومتری از شهر کرمان دارد که همین مسئله مشکلاتی را در آینده برای شهروندان ایجاد می‌کند لذا بهتر است تا در کنارساخت آرامستان جدید پروژه‌های آرامستان‌های غیر منسجم را هم پیش ببریم و چند نقطه از شهر کرمان را به جهت ساخت آرامستان‌هایی با فضای کوچک در نظر بگیریم.

شهردار کرمان در واکنش به فاصله چندین کیلومتری آرامستان جدید از شهر کرمان و هزینه بنزین شهروندان برای سر زدن به اهل قبور گفت: ما ۴ نقطه دیگر را هم برای آرامستان بررسی کرده و پیشنهاد دادیم، اما متاسفانه بدون مباحث علمی یکسری از دستگاه‌ها یک نه می‌گویند و خودشان را راحت می‌کنند.

مهران عالم زاده در ادامه اظهار داشت: هیچ کس نیامد تا این مسئله را برای ما ثابت کند، مشاوران ما می‌گویند که مرده‌ای که دفن می‌شود بیشتر از یک متر آلایندگی اش به خاک وارد نمی‌شود، لذا نفوذ آلودگی مرده تا عمق ۸۰ متر غیر ممکن است.

عالم زاده با اشاره به فاصله بالای آرامستان از سطح شهر و سنت دیرینه مردم برای سرزدن به مزار در هر پنج شنبه گفت: دستگاه ها‌ی ذی ربط تنها یک نه گفتند و خودشان را راحت کردند، دیگر باید هزینه ان را مردم متحمل شوند وبرای سرزدن به امواتشان هر بار ۱۵ کیلومتر راه را بروند و برگردند.

او با تاکید بر این جمله که «اگر علمی به مکان‌های پیشنهاد شده نگاه می‌کردیم، مشکلی برای ساخت آرامستان در آن مناطق وجود نداشت» به کنایه گفت: مردم در ژاپن در باتلاق برج می‌سازند و ما اینجا می‌خواهیم یک قبر بسازیم، می‌گویند مشکل دارد.

عالم زاده در ادامه افزود: یک مرده مگر چقدرآب دارد که حل این میزان تبدیل به روغن شود وبه داخل زمین نفوذ کند. این مسئله به راحتی قابل بررسی است، می‌توانند ده قبر ۵ یا ۱۰ ساله انتخاب کنند و در مجاور آن‌ها را حفر کنند و این مسئله را بررسی کنند.

روی صحبت شهردار کرمان روسای سازمان‌هایی همچون محیط زیست و منابع طبیعی بود. حال آنکه رئیس شورای شهر در ادامه صحبت‌های شهردار گفت: منابع طبیعی و محیط زیست، آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای مخالفت خود را با این امر اعلام کردند.

محمد فرشاد در ادامه خطاب به شهردار کرمان گفت: در هر صورت پروژه آرامستان جدید دست به نقد‌تر است و چندین سال است که مطرح شده است. همچنین باید توجه داشت که دفن اموات در محل‌های پیشنهاد شده ممکن است همراه با بار روانی باشد چرا که ممکن است مردم آن مناطق تمایلی به دفن اموات غیر بومی در آن منطقه نداشته باشند.
فرشاد با تاکید بر این جمله که خواسته مردم این است که در جتگل قائم درختی قطع نشود، گفت: به نظر می‌رسد که علی رغم همه عیب‌ها و نقوص آرامستان جدید، چاره دیگری جز اجرای این پروژه وجود نداشته باشد، مگر این پروژه به طور کامل کنار گذاشته شود و شهرداری کار کارشناسی جدید انجام دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)