کد خبر: ۳۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/نبرد تن به تن خرما و کرونا ادامه دارد
در حالی که دبیر انجمن ملی خرمای ایران از رشد انبار داری خرما درسال جاری نسبت به سال گذشته می‌گوید، عضو هیئت رئیسه انجمن ملی خرمای ایران از صادرات ۹۰ درصدی خرما خبر می‌دهد.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:برای بسیاری از محصولات کشاورزی شیوع بیماری کرونا اتفاق ناخوشایندی بود، خرما نیز از این مسئله مستثنی نیست، حال آنکه قیمت این محصول در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۰ درصدکاهش یافته است.

با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن بسیاری از مرز‌های زمینی اطراف ایران، بخش عظیمی از صادرات خرما به‌خصوص به کشور‌های حوزه‌ی CIS اروپا و کشور‌هایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق دچار مشکل شد، این در حالی است که همه سال دوره پیک صادرات خرما مربوط به ماه اسفند و اوایل فروردین بوده است.

به گفته‌ی دبیر انجمن ملی خرمای ایران حداقل ۲۰۰ هزار تن خرما از سال گذشته در انبار‌ها باقی مانده که از این میزان ۷۰ درصد خرمای مضافتی است و ۳۰ هزار تن خرمای کبکاب است که در استان بوشهر تولید می‌شود.

مقداد تکلو زاده در گفت و گویی که پیش ازاین با فردای کرمان داشته است با بیان این جمله که «ما مجبور شدیم قیمت را کاهش دهیم تا مصرف‌کننده ترغیب شود خرما بخرد و خرمای سال گذشته کمتر بماند» از انباشت چشم گیر خرمای سال گذشته در انبار‌ها خبر داده است و گفته است که این اتفاق می‌تواند منجر به ضرر و زیان به کشاورز شده و توان هزینه کرد برای سال جاری در بحث نهاده‌های تولید، گرده‌افشانی و هرس را کاهش دهد.

انباشت خرما در انبار‌ها و سردخانه، مطلبی است که که نادر وطن خواه، کشاورز عمده منطقه جیرفت نیز آن را تایید می‌کند. بنا به گفته او تنها ۲۰۰ هزار تن خرما در سردخانه‌های منطقه بم موجود است.

وطن خواه با اشاره به قیمت خرید خرما از کشاورز در این ایام در مقایسه با فصل برداشت به گفتارنو می‌گوید: در این ایام خرما را از ۱۴ هزار تومان تا ۱۶ هزا رو ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌کنند، این درحالی است که همین خرما در فصل برداشت با قیمت حدوداً ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

در حالی که دبیر انجمن ملی خرمای ایران و وطن خواه از رشد انبار داری خرما درسال جاری نسبت به سال گذشته می‌گویند، عضو هیئت رئیسه انجمن ملی خرمای ایران از صادرات ۹۰ درصدی خرما خبر می‌دهد.

حسین اکبری در گفتگو با گفتارنو می‌گوید: درست است که کرونا باعث شد که مرز‌های زمینی ما با کشور‌های همسایه بسته شود و کشور ترکیه هم که محل عبور ما به اروپا بود، مرزهایش را بست. اما ما تا قبل از اینکه ویروس کرونا شروع شود ۹۰ درصد از صادرات سالیانه خرما را انجام داده بودیم.

اکبری می‌افزاید: عملاً حدود ۱۰ درصد و شاید هم کمتر از صادرات خرما بعد از شیوع کرونا باقی مانده بود، لذا کرونا تاثیر آن چنانی روی قیمت نداشت وافت قیمت زیادی را شاهد نبودیم. همچنین با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان را در پیش داشتیم، قیمت ثابت ماند و بازار جانی دوباره گرفت.

بنا به گفته نایب رئیس انجمن خرمای استان کرمان صادرات خرما از همان شهریور ماه سال ۹۸ شروع شده است. اکبری در این رابطه اظهار می‌کند: ما بازار‌های صادراتی همچون آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و آمریکای شمالی را داریم که تنها دو ماه طول می‌کشد که محموله خرما به دستشان برسد، درست است که پیک صادرات خرما در اسفند ماه است، اما ما نمی‌توانیم تا بار را برای آن تاریخ بگذاریم چرا که شما نمی‌توانید در یک پیک یک ماهه چیزی بالای ۲۰۰ هزار تن خرما را صادر کنید، نه زمانش هست و نه وسیله حملش.

او در خصوص روند صادرات خرما به کشور‌های آسیای شرقی که بازار اصلی صادراتی خرما است، می‌گوید: صادرات برای کشور‌های اسیای شرقی همچون هندوستان، مالزی، اندونزی نیز به مرور زمان از همان ابتدای شهریور ماه آغاز شده است.

نایب رئیس انجمن خرمای استان کرمان در خصوص میزان خرما‌های موجود در انبار‌های استان می‌گوید: هم اکنون در شرق استان کرمان که شامل سردخانه‌های بم، نرماشیر ریگان و فهرج است ۴۰ هزار تن خرما و در جنوب استان کرمان نیز که شامل جیرفت، عنبرآباد و کهنوج است ۳۰ هزار تن خرما موجود است.

البته او این نکته را هم متذکر می‌شود که آمار ۳۰ هزار تنی خرما در جنوب استان کرمان مربوط به یک هفته قبل است و احتمال می‌رود که تا کنون این آما رکمتر هم شده باشد.

بنا به گفته اکبری هم اکنون چرخه صادرات خرما در جریان است و صادرات به کشور‌های عراق، افغانستان و حتی کشور‌های آسیای شرقی و خلیج فارس نیز انجام می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)