کد خبر: ۳۶۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/در شورای معادن استان چه گذشت:
علی اسدی کرم، نماینده مردم شهربابک نیز در این جلسه با اشاره به خسارت های معادن میدوک و معدن مس خاتون آباد گفت: در شهرستان شهر بابک به واسطه فعالیت معادن خسارت های سنگینی به خانه ها و قنوات و کشاروزی وارد شده است ولی تا این لحظه اقدامات قانونی صورت نگرفته و خسارتی پرداخت نشده است.
نماینده مردم شهربابک:هنوز مبلغی بابت خسارت های معدنی میدوک به شهربابک اختصاص نیافته است/رئیس سازمان صمت:64درصد واحدهای تولیدی در تأمین منابع مالی مشکل دارند

گفتارنو/گروه اقتصاد:بخشی از دومین جلسه از شورای معادن در سال جاری به بررسی مدل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات بند 5 ماده 43که مربوط به قانون یک درصد فروش معادن آلاینده است، گذشت.

بنا به گفته مهدی حسینی نژاد در راستای این مدل مشابه سال قبل برای فرضاً شرکت مس 0.5درصد از فروش معادن آلاینده گرفته می شود و در کنار گردش حساب های این شرکت ها برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای واحدهای صنعتی، کشاورزی و صنفی که از کرونا آسیب دیده اند، استفاده خواهد شد.

حسینی نژاد در این رابطه تشریح کرد: در سال گذشته فروش این شرکت 22هزار میلیارد تومان بوده است که نیم درصد آن 113میلیارد تومان خواهد بود. لذا با توجه به اینکه 70درصد منابع مس این شرکت مربوط به کرمان است 70درصد این مبلغ که 80میلیارد تومان خواهد بود اخذ خواهد شد.

بنا به گفته او در بخش دیگری از این طرح آمده است که شرکت مس با بانک ها همکاری نموده تا 0.2از فروش شرکت مس را براساس گردش حساب ها برای تسهیلات ارزان قیمت در اختیار استان قرار گیرد.

64درصد واحدهای تولیدی در تامین منابع مالی مشکل دارند
رئیس سازمان صمت با اشاره به محدودیت های پیش روی دولت برای تامین منابع مالی برای تسهیلات به واحد ها گفت: ارزیابی واحدهای تولیدی نشان می دهد که 64درصد واحد ها ی تولیدی در زمینه تأمین منابع مالی مشکل دارند.
مدیر کل منابع طبیعی در واکنش به پیشنهاد حسینی نژاد گفت: این پیشنهاد با روح قانون تضاد دارد چرا که مطابق قانون منابع اخذ شده از این شرکت ها باید برای جبران خسارت های بهداشتی و کشاورزی و طرح های عمرانی هزینه شود نه تسهیلات برای واحد های تولیدی.

استاندار کرمان نیز ضمن تایید صحبت های رجبی زاده گفت: برداشت من هم مثل آقای رجبی زاده است چرا که این مسئله خلاف قانون است، اما پیشنهاد حسینی نژاد پیشنهاد خوبی است و می تواند درقالب یک توافق با این شرکت صورت گیرد.

مدیر کل محیط زیست نیز در این جلسه با اشاره به عملکرد شورای معادن در خصوص قانون یک درصد فروش در سال گذشته اذعان کرد: مطابق بند 5 ماده 43 در مورادی که در اثر فعالیت معادن به جاده ها، مناطق کشاورز و قنوات آسیب وارد شود، محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی می توانند گزارش جامعی در خصوص این خسارات ارائه دهند که این گزارشات مبنای تصمیم منابع استان قرار گیرد.

مرجان شاکری با تاکید بر این جمله که در سال 98 هیچ کمیته ای تشکیل نشد و تنها بر مبنای مصوبه شورای معادن نیم درصد از فروش معادن آلاینده اخذ شد، گفت: با توجه به فرصت پیش رو خواستاریم تا در سال جاری کمیته مربوط ه تشکیل و شکایت ها به درستی واصل شود.

خسارتی به شهربابک پرداخت نشده است
علی اسدی کرم، نماینده مردم شهربابک نیز در این جلسه با اشاره به خسارت های معادن میدوک و معدن مس خاتون آباد گفت: در شهرستان شهر بابک به واسطه فعالیت معادن خسارت های سنگینی به خانه ها و قنوات و کشاروزی وارد شده است ولی تا این لحظه اقدامات قانونی صورت نگرفته و خسارتی پرداخت نشده است.
بنا به گفته اسدی در میدوک تاکنون خسارتی پرداخت نشده و در منطقه خاتون آباد نیز به میزانی که باید خسارت پرداخت نشده است.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور نیز گفت: در سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان فروش گل گهر بوده که یک درصد آن، عدد قابل توجهی است که برای استان جذب شود و اگر این مبالغ سپرده شود، می توان برای اعطای تسهیلات استفاده کرد.

پور ابراهیمی افزود: به شرکت ها توصیه می شود توافق نامه نگهداری حساب سپرده با بانک های عامل تنظیم کنند و نرخ های تامین مالی برای مردم همان منطقه تامین شود که به ایجاد اشتغال استان کمک می کند.
با توجه به توضیحات ارائه شده در این جلسه مبنی بر منع قانونی برای اجرایی شدن مدل ارائه شده از سمت سازمان صمت، مقرر شد تا مدل فوق الذکر از طریق انجام یک توافق با شرکت مس اجرایی شود.

استاندار کرمان در این جلسه با بیان اینکه در این جلسه کسی با اصل صحبت های آقای حسینی نژاد مخالف نیست، گفت: این کار مفید است اما به لحاظ قانونی ربطی به قانون یک درصد فروش معادن آلاینده نمی تواند داشته باشد.

فدایی با اشاره به شاره به ضمانت وام های کمیته امداد از جانب شرکت مس گفت: فرمول این مدل همانند صندوق توسعه ملی خواهد بود، کافی است شرکت ها مبلغی را سپرده کنند و سودی بابت آن دریافت نکنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)