کد خبر: ۳۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس جمهور خبر داد:
رئیس جمهور از تصمیم ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برای بازگشایی مساجد در ۱۳۲ شهرستان دارای وضع سفید و کم خطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از فردا خبر داد.

روحانی در نشست این ستاد افزود: مراسم نماز جمعه نیز از این هفته در این شهرستان‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

رئیس جمهور گفت: برخی کار‌ها در کشور ما انجام شد که در کشور‌های دیگر نیز به نحو دیگری صورت گرفت، اما این اقدامات در کشور ما بسیار بارزتر بود که نمونه آن اجرای طرح غربالگری بیماران مبتلا به کروناست.

روحانی افزود:در جلسه امروز اعلام شد که در مرحله نخست اجرای این طرح ۷۸ میلیون نفر غربالگری شدند که اجرای این طرح در کشور پهناور ما مسئله مهمی است.

رئیس جمهور گفت: البته اجرای موفق این طرح به علت وجود مراکز بهداشتی در سراسر کشور و تشکیل پرونده‌های الکترونیکی است که از قبل تشکیل شده بود و به اجرای موفق این طرح کمک کرد.

وی افزود:در مرحله دوم اجرای این طرح نیز ۳۰ میلیون نفر غربالگری شدند که تا حدی هدفمندتر و دقیق‌تر از مرحله نخست بود که این مرحله نیز به مهار این بیماری بسیار کمک کرد.

رئیس جمهور گفت: از آن سو شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگان به کمک بخش درمان آمدند به نحوی که بعنوان نمونه اکنون فقط در تولید و تجهیز مراکز درمانی به دستگاه‌های تنفس مصنوعی در مقایسه با ابتدای همه گیری این بیماری در کشورمان هزار عدد اضافه شده که به معنی افزوده شدن هزار تخت مراقبت ویژه فقط برای درمان بیماران کرونایی است.

روحانی افزایش ۴۰۰ تخت ویژه را از دیگر اقدامات تجهیزی در مراکز درمانی برشمرد و افزود:این نشان می‌دهد که تولید کنندگان ما کار‌های بسیار بزرگی انجام دادند و نیاز‌های بخش درمان را تامین کردند.

رئیس جمهور گفت:، چون برای ما مشخص نیست که پایان همه گیری بیماری کرونا چه زمانی است و نیز مشخص نیست که داروی این بیماری چه زمانی تولید می‌شود باید خود را برای شرایط بعدی هم آماده کنیم.

روحانی افزود: در مقاله‌ای مطالعه کردم که بیش از ۸۰ مرکز بزرگ جهانی برای ساخت واکسن و بیش از ۱۳۰ مرکز علمی بزرگ برای تولید دارو‌های لازم در درمان کرونا تلاش می‌کنند که ممکن است موفق شوند، اما زمان موفقیتشان برای ما روشن نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید با بدبینی به این موضوع نگاه کنیم یعنی ممکن است این بیماری تا تابستان هم باشد یا دوباره اوج بگیرد پس در دو بخش باید حواسمان جمع باشد یکی در بخش تجهیزات و دیگری در تامین نیروی انسانی بخش درمانی یعنی این نیرو‌ها باید مرخصی رفته و روحیه داشته باشند.

روحانی افزود: تجهیزات مانند کیت‌های آزمایشگاهی، سی تی اسکن و مانند آن باید به اندازه کافی تولید شده باشد و هر آنچه نیاز داریم از ماسک و گان گرفته تا کیت‌های مخصوص، سایر تجهیزات و تا پرستاران باید تامین شوند.

وی گفت: ابتدای همه گیری این بیماری یعنی اول و دوم اسفند تصمیم گرفتیم که نیرو‌های مسلح بیمارستان‌های سیار را تجهیز کنند و در بسیاری مراکز، نقاهتگاه‌ها را برپا کردند در آن زمان بر اساس نگاه بدبینانه عمل کردیم.

روحانی افزود: آن زمان احتمال دادیم که موج این بیماری در شب عید اوج بگیرد پس خود را از همان اوایل اسفند آماده کردیم و با آن میزان از آمادگی دیدیم که فقط ۴ هزار تخت بیمارستانی ایجاد شد.

رئیس جمهور گفت: البته از بسیاری از این امکانات استفاده نشد، اما این آمادگی سبب تقویت روحیه، پشتوانه و آرامش شد.

روحانی افزود: وقتی مردم می‌بینند که این بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها دایر است دلشان محکم می‌شود پس باید این امکانات را طراحی می‌کردیم و دیدیم که سبب خیر شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی کشور‌ها در مقابله با این بیماری گرفتار شدند، ولی ما به علت این پیش بینی‌ها گرفتار نشدیم پس اکنون نیز باید خودمان را برای روز‌های سخت احتمالی آماده کنیم.

وی با اشاره به آغاز بازگشایی آرام و پلکانی مراکز مذهبی در ۱۳۲ شهرستان دارای وضع سفید افزود: وقتی مساجد با اجرای پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند دو زیبایی وجود دارد زیبایی معنوی و زیبایی نظم و اجرای مقررات یعنی انجام دو عمل واجب و مستحب در کنار یکدیگر.

۲۷ اردیبهشت بازگشایی مدارس در مناطق کم خطر و سفید

رئیس جمهور از بازگشایی مدارس در مناطق کم خطر و سفید با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت خبر داد.

حسن روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره بازگشایی مدارس و از سرگیری فعالیت‌های آموزشی، گفت: در مناطق کم خطر و سفید پیشنهاد شد از بیستم اردیبهشت با حفظ دستور العمل‌های بهداشتی مدارس بازگشایی و یکماه آموزش ادامه داشته باشد و بعد امتحانات گرفته شود در آن جلسه مقدار کمی نگران بودم که آیا می‌توانیم این مورد را به خوبی اجرا کنیم؟ اولا زمانش را به تاخیر انداختیم و از بیستم به بیست و هفتم جابجا کردیم قرار شد در این زمان هم باز مطالعه کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت بهداشت، وزارت کشور با آموزش و پرورش با هم در این زمینه باز هم مطالعه کنند، صدا و سیما هم کمک کند تا دلهره‌ای برای مردم نباشد و به آن‌ها اعتماد داده شود.

آقای روحانی با تاکید بر مراعات کامل دستور العمل‌های بهداشتی، افزود: البته کار خوبی است که آموزش ما در یک زمان مناسب شروع به کار کند، اما در عین حال، حتما این دستور العمل‌های بهداشتی به دقت باید مراعات شود و با مراعات آن‌ها ما باید در این زمینه اقدام کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: البته یکسری مصوبات دیگری هم داشتیم که از جمله می‌توان به مسئله شماره گذاری اشاره کرد که به علت اتمام زمان وکالت‌ها مردم معطل شده بودند، درباره مستاجران که زمانشان به اتمام رسیده بود و مشکل داشتند به دلیل اینکه بنگاه‌های معاملاتی فعال نبوده و بسته بودند برای همه این‌ها تصمیم گیری‌های خوبی انجام شد و این تصمیم گیری‌ها به صورت مصوبه ابلاغ خواهد شد، تا این مشکلات برای مردم حل و فصل شود.

روحانی افزود: در این شرایط به سه چیز نیاز داریم که از جمله می‌توان به صبر، آموزش و امید اشاره کرد، شرایط آسان نیست و ما همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا رسته‌های شغلی و کارگران که تحت فشار شدید قرار گرفته اند، مشکلاتشان کمتر شود، اقداماتی هم چه به صورت وام و چه به صورت بسته‌های معیشتی در این خصوص انجام شده است که این اقدامات تداوم خواهد یافت.

رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز باید کمک کنیم، زیرا یک عده در معیشت و عده‌ای دیگر در تولید گرفتارند، بعنوان مثال تولیدکننده، مسیر تولیدش باز نیست، کشور‌هایی که اقتصادی تک بعدی داشتند در این شرایط بسیار گرفتار شدند، آن‌هایی که فقط متکی به نفت هستند و یا متکی به گردشگری بودند، کل اقتصادشان تعطیل شده و گرفتار شده اند، خوبی کشور ما این است که تک بعدی نیستیم و ابعاد مختلفی داریم، حال اگر یک بعد دچار مشکل شود در بعد دیگر گشایش حاصل می‌گردد و از این بحران عبور می‌کنیم.

روحانی افزود: در این شرایط سخت هم باید تحمل، صبر و تاب آوری مان بالا برود، اساساَ ماه رمضان به معنای صبر است و روزه برای تمرین صبر و ایجاد و قدرت صبر در انسان است، اول مستحب را نیاز داریم که بی حوصله نباشیم در خانه ماندن، تفریح نرفتن، سفر نکردن و به مراکز تفریحی و ورزشی نرفتن سخت است، اما بیشتر از این سختی ها، کسی است شغل و کسب و کارش را از دست داده پس باید صبر و در عین حال به وظایفمان عمل کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: بحث بعدی آموزش است، همه مردم باید در این شرایط آموزش ببینند، کرونا چیست و چقدر خطر دارد و کجا خطرناک است؟ بعضی از متخصصین ما با زبان نرم و آرام و ساده با مردم صحبت می‌کنند و آموزش می‌دهند، خدا این افراد را برایمان زیاد کند، آدم‌هایی که نرم، آسان و ساده به مردم آموزش می‌دهند و می‌گویند در نبود دستکش، دستتان را با آب و صابون بشوئید، آب و صابون یادتان نرود، تمرین کنید دست را به صورت نزنید، برای ما مهم است.

۸۳ درصد مراعات مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند

رئیس جمهور همچنین گفت: متوسط ۸۳ درصد مراعات مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی نشانگر همکاری مردم است وقابل تشکرو تقدیر.

رئیس جمهور ضمن تشکر از زحمات مردم ایران برای مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: امیدواریم در این ایام دعا و تضرع مردم مفید واقع شود و مورد قبول حق قرار بگیرد.

رئیس جمهور گفت: امیدواریم با زحمات مردم و کادر درمان بتوانیم هر چه سریعتر به نقطه‌ای برسیم که زندگی برای مردم آسان‌تر شود.

روحانی، با اشاره به گزارش وزارت بهداشت که در جلسه امروز قرائت شد، افزود: وزارت بهداشت اعلام کرده است در مجموع به صورت متوسط ۸۳ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده را رعایت کرده اند؛ در بعضی از شهرستان‌ها این رقم ۹۲ درصد بوده است. در تهران یک مقدار آمار کمتر بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: آمار متوسط ۸۳ درصد نشان دهنده همکاری مردم با مسئولان بهداشتی است.
روحانی، همچنین ضمن تشکر از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اظهار داشت: همچنین از کسانی که در این روز‌ها به احسان و نیکوکاری مشغول هستند تشکر می‌کنم؛ اعم از علما، روحانیون، خیرین، نیرو‌های بسیج و مسلح همه پای کار آمدند و دارند بسته‌های حمایتی را آماده می‌کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: صرف نظر از اینکه این بسته‌های حمایتی چند درصد از مشکل آن خانواده‌ها را حل می‌کنند، فضای معنوی آن دارای اهمیت است.

روحانی با بیان اینکه این فضای معنوی نشان می‌دهد مردم ما به فکر هم هستند و در روز‌های سخت یکدیگر را فراموش نمی‌کنند، گفت: مردم انفاق، احسان و نیکوکاری خودشان را انجام می‌دهند و این برای ما بسیار مهم است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به زحمات کادر درمان در این ایام، گفت: الحق و الانصاف این قشر با تمام وجود پای کار آمدند و کار بزرگی را انجام دادند.

در شبانه روز گذشته ۳۰۰ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جدیدترین آمار مبتلایان به کرونا، افزود: در طول شبانه روز گذشته آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها بسیار کاهش داشته است و به عدد حدود ۳۰۰ نفر رسیده است.

رئیس جمهور ادامه داد: کاهش رقم مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها برای بستری شدن، نسبت به روز‌ها و ماه‌های گذشته بسیار قابل توجه است و این نشان از همکاری و تلاش کادر پزشکی ما دارد که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است.
آقای روحانی همچنین تاکید کرد: البته هنوز با آن نقطه مطلوب مورد نیاز ما فاصله زیاد است و باید کار شود.

باید برای اوج بازگشت کرونا آماه باشیم

رئیس جمهور گفت: برای اوج بازگشت کرونا هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ مواد غذایی و کالاهای اساسی باید از امروز به فکر باشیم.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود:​ حتی در بخش های قرمز هم برای برخی صنوف اعلام بازگشایی می شود مثل آرایشگاه ها و مراکز ورزشی، بنابراین بازگشایی ها به صورت آرام و پلکانی پیش می رود.

وی گفت: در عین حال از یاد نمی بریم که کرونا هنوز هست و ممکن است یک روز هم در اوج خود برگردد.

رئیس جمهور افزود: برای اوج بازگشت کرونا هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ مواد غذایی و کالاهای اساسی باید از امروز فکر کنیم، این دو اگر در کشور ما آماده باشد مردم ما دیگر نگرانی ندارند.

آقای روحانی گفت: من در مقاطعی نگران دو قطبی بودن جامعه بودم که الحمدالله دو قطبی صورت نگرفت.

وی افزود: یک زمانی ما نگران دو قطبی شدن دین و علم بودیم که مبادا کسی بگوید علم می گوید اینجا نروید، اجتماع نکنید و مثلا کسی دیگر بگوید طبق دین بروید و اجتماع کنید.

رئیس جمهور گفت: علما، مراجع، بزرگان و حوزه های ما فوری به صحنه آمدند و نگذاشتند این دو قطبی ایجاد شود، دو قطبی بین دین و علم و بین دین و تخصص و بین معنویت و اصول علمی و مادی کار بسیار ناپسندی بود که الحمدالله صورت نگرفت.

روحانی افزود: یک زمان هم که ما بازگشایی ها را شروع کردیم باز نزدیک بود دو قطبی دیگری بین جان و مال شکل بگیرد که یکی بگوید جان مقدم است و دیگری بگوید نان لازم است، الحمدلله این دو قطبی ها صورت نگرفت و همه فهمیدند هم باید جان را حفظ کرد و هم باید نان را آماده کنیم.

وی گفت: همه مردم، نهادها و نیروهای مسلح و جناح های سیاسی هیچ کس نگذاشت این دو قطبی صورت گیرد، این یکی از موفقیت های بزرگ کشورمان است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: الان شما در آمریکا می بینید که چه دو قطبی حزبی و جناحی صورت گرفته است و جناح های مختلف سر بازگشایی ها به دو دسته تقسیم شده اند.

روحانی با اشاره به تاثیر کرونا بر همه بخش ها افزود: سیاست پسا کرونا مثل سیاست پیش از کرونا نیست و حتما تغییر می کند صادرات و واردات دنیا در پسا کرونا مثل پیش از کرونا نیست، سرمایه گذاری ها تغییر می کند و همه چیز عوض می شود.

وی گفت: الان می بینید که در دنیایی که ادعا می کردند تنها راه زندگی اتحادیه های بزرگ منطقه ای و جهانی است به سمت ملی گرایی رفته اند و بندهای اتحادیه ها از هم گسسته می شود.

روحانی با اشاره به اینکه هر کشوری به فکر منافع خود در مقابله با بحران کرونا است افزود: امروز دو کشوری که به ظاهر با هم دوست هستند در به دست آوردن ماسک با هم رقابت دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی در اتحادیه اروپا هر کشوری به خود بود گفت: هیچ کشوری وقتی به ماسک یا دستگاه تنفس مصنوعی و تخت های بیمارستانی خود نیاز داشت به کشور همسایه خود نداد.

وی افزود:​ سیاست های جهانی به طور آشکار زیر سوال قرار گرفت و اگر روزی بود که تحریم های آمریکا با زبان نرم محکوم می شد امروز با زبان قاطع در سراسر دنیا تحریم آمریکا را محکوم می کنند زیرا یک کار غیر انسانی است که در این شرایط انجام می شود.

امروز جهان با زبان قاطع تحریم‌های آمریکا را محکوم می‌کند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز و در دوران پساکرونا، یک بار دیگر به سیاست نه شرقی نه غربی انقلاب اسلامی رسیدیم، گفت: امروز جهان با زبان قاطع تحریم‌های آمریکا را محکوم می‌کند.

روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا سیاست‌های جهانی را زیر سوال برده است، افزود: اگر روزی تحریم‌های آمریکا با زبان نرم محکوم می‌شد، امروز با زبان قاطع تحریم‌های آمریکا محکوم می‌شود که نشان می‌دهد، تحریم‌ها یک کار غیر انسانی و غلط است.

رئیس جمهور با اشاره به تغییراتی که کرونا در جهان بوجود آورده است، گفت: به دلیل همین تمهیدات بوجود آمده، از دولت و وزارت کشور خواستم که بر روی سرمایه گذاری زودبازدهی که در این مقطع به درد ما بخورد کار کنند.

روحانی ادامه داد: در این دوران رنگ و بوی صادرات و تولید عوض شده است و ما باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم.

رئیس قوه مجریه همچنین با تشکر از تولید کنندگان و کارگران و کارآفرینان گفت: این‌ها کار بزرگی انجام دادند.

روحانی با بیان اینکه کرونا هزاران گرفتاری برای ما درست کرد، اما یک جا‌هایی باعث اتفاقات مثبت شد، تاکید کرد: الان در حوزه دولت الکترونیک، کرونا باعث شده مثل یک لوکوموتیو حرکت صورت بگیرد و ما دولت را سریعاً الکترونیکی کنیم. جایگاه فضای مجازی در حال تغییر است و حتی نوع ارتباطات مردم هم با تغییر روبرو بوده است.

رئیس جمهور افزود: پس باید برای شرایط پساکرونا خودمان را آماده کنیم چرا که آن جهان هم کاملاً با جهان امروز ما فرق می‌کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود عدالت در درمان بیماران مبتلا به کرونا در ایران، اظهار داشت: من شنیده ام که یک پزشک نیویورکی درباره نحوه رسیدگی به مبتلایان کرونا در آمریکا گفته بود، برای انجام یک تست هم مدت‌ها در یک صف طولانی انتظار کشیده، هم دریافت نتیجه تست شش روز طول کشیده و هم هزینه پرداخت کرده است.

رئیس جمهور افزود: در کشور ما برای درمان یک بیمار نگاه نمی‌کنیم که ایرانی است یا نه؟ و یا مذهبش، قبیله اش و شهرش کدام است؟ ما حتی اتباع خارجی را مجانی معالجه می‌کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در آمریکا بین سیاه و سفید و بومی و غیر بومی برای درمان فرق گذاشته می‌شود، گفت: شرایط کشور ما نشانگر اخلاق، ایمان و معنویت مردم به خصوص در ماه رمضان است.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: ما دوباره به آن نقطه‌ای که از اول انقلاب مطرح بود می‌رسیم؛ یعنی به شعار نه شرقی نه غربی؛ ما امروز می‌بینیم نه شرق و نه غرب به داد ما می‌رسد.

روحانی با بیان اینکه روزی به ما از ضرورت اقتصاد مقاومتی می‌گفتند، اظهار داشت: امروز هم می‌بینیم این اقتصاد مقاومتی است که به درد ما می‌خورد؛ پس این کرونا از یک دیدگاه به ما نشان داد که از اول راه درستی را انتخاب و به خودمان اعتماد کردیم و امروز آثارش را می‌بینیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)