کد خبر: ۳۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
تغییرات مجلس در قانون انتخابات
با تصویب نمایندگان مجلس از این پس عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می رسد. نمایندگان همچنین با اصلاح قانون دادستان را از حضور در هیات های اجرائی معاف کردند.

با تصویب نمایندگان مجلس از این پس عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می رسد. نمایندگان همچنین با اصلاح قانون دادستان را از حضور در هیات های اجرائی معاف کردند.

بر اساس مصوبه امروز مجلس همچنین زمان میان ثبت نام نامزدها تا روز رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری بایستی حداقل سه ماه باشد.

به گزارش خبرگزاری ها بهارستان‌نشینان بعد از آنکه درباره نحوه نظارت استصوابی شورای نگهبان تصمیم گیری کردند به مواد ۳ و ۴ طرح اصلاح قانون انتخابات رسیدند.

براین اساس مجلسی ها مواد ۳ و ۴ طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

ماده ۳ – تبصره (۲) ماده (۲۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حذف می شود.

ماده ۴- بندهای ۱ الی ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و شماره بندهای بعدی این ماده به ترتیب تغییر می یابد:

۱.تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲.ابراز وفاداری به قانون اساسی واصل ولایت فقیه

۳.اعتماد والتزام عملی به اسلام

تبصره – عدم اعتقاد داوطلب به اسلام یا اقرار او و عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می رسد. منابع استعلام وزارت کشور و شورای نگهبان مطابق ماده ۴۸ این قانون شامل وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

۴- ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن به شرط داشتن هفت سال سابقه خدمت اجرایی در بخش های خصوصی یا دولتی یا فعالیت آموزشی یا پژوهش با تایید مراجع ذی ربط

۵. نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه

تبصره – سوء شهرت داوطلب صرفا با حکم قطعی دادگاه صالح اثبات می شود.

دادستان از هیات اجرایی انتخابات حذف می‌شود 

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها فقط مراجع چهارگانه است.

نمایندگان در جریان بررسی جزییات اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مجلس، تبصره الحاقی به ماده ۴ با پیشنهاد غلامرضا کاتب را تصویب رساندند که براساس آن ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها فقط مراجع چهارگانه است و گزارش‌های خارج از مراجع چهارگانه قابل استناد و عمل نیست.

 همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهادی را به عنوان تبصره الحاقی به همین ماده مطرح کرد که بر اساس آن التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یکی از شرایط تعیین صلاحیت نامزدها لحاظ شود که با آن موافقت نشد.

دادستان از هیات اجرایی انتخابات مجلس حذف شد

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دادستان را از هیات اجرایی انتخابات مجلس حذف کردند.

براین اساس نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مجلس ماده ۵ این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن در ماده ٣١ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «عضویت دادستان و رییس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و ۸ نفر معتمدین» به عبارت «عضویت رییس ثبت احوال مرکز حوزه انتخابیه و ۹ نفر معتمدین» اصلاح می‌شود.

همچنین علی ادیانی پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد و گفت که ما خودمان دادستان را به عنوان عضو هیئت اجرایی انتخابات مجلس انتخاب کردیم و نباید آن را حذف کنیم اما پیشنهاد وی با مخالفت مجلس مواجه شد.

مدت بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی افزایش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مصوبه‌ای مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات‌های اجرایی را به حداکثر ۱۵ روز افزایش دادند.

بنا به گزارش ایسنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزییات طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کشور مواد ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ این طرح را تصویب کردند.

طبق ماده ۶، در ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «۸ نفر را به عنوان معتمدین اصلی» به عبارت «۹ نفر را به عنوان معتمدین اصلی» اصلاح می‌شود.

ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نحوه‌ی انتخاب معتمدین اصلی و علی‌البدل هیات اجرایی را تعیین می‌کند که در بخشی از این ماده آمده که باید ۸ نفر را به عنوان معتمدین اصلی انتخاب کنند که با اصلاح این قانون تعداد ۹ نفر تعیین شد.

طبق ماده ۷ مصوب مجلس شورای اسلامی در تبصره یک ماده ۳۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت «یا دادستان و یا» حذف و کلمه «آنها» به کلمه «وی» اصلاح و در تبصره دو این ماده عبارت «یا دادستان و» حذف می‌شود.

در جریان بررسی این ماده امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که این ماده اصلاح عبارتی است.

همچنین نمایندگان ماده ۸ را تصویب کردند که به موجب آن عبارت زیر به انتهای ماده ۴۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی الحاق می‌شود: «فاصله زمانی ثبت‌نام نمایندگان تا روز اخذ رای باید حداقل سه ماه باشد.»

ماده ۴۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به اعلام داوطلبی کاندیداها است که در آن مشخص شده داوطلبان نمایندگی باید چه زمانی برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

نمایندگان ماده ۹ را تصویب کردند که به موجب آن ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود:

ماده ۵۰ – هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های اجرایی موظفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج به دست آمده با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان را براساس صلاحیت‌های مذکور در این قانون مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلا به هیات‌های نظارت اعلام کنند.

پیش از تصویب این ماده مدت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی حداکثر ۱۰ روز بود که نمایندگان آن را در این مصوبه به حداکثر ۱۵ روز افزایش دادند.

نمایندگان همچنین ماده ۱۰ را تصویب کردند که طبق آن در تبصره چهار ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت ۲۰ روز به ۳۰ روز اصلاح می‌شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)