کد خبر: ۳۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره

کرمان بزرگترین استان کشور با اقلیمی چهار فصل است به طوری که از جنوب تا شمال استان ۷۰۰ کیلومتر فاصله است این تفاوت اقلیمی موجب شده در فصول مختلف سال انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید شود.

از جنوب استان هر سال بین ۵ تا ۶ میلیون تن انواع محصولات تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود و هفت شهرستان جنوبی استان کرمان نقش قابل توجهی در تأمین نیاز بازار مصرف داخلی دارد. بخش قابل توجهی از بازار مصرف کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و عراق و افغانستان را نیز به خود اختصاص داده اما همزمان با اسفند ماه ۹۸ برگ برنده کشاورزان جنوب کرمان به نفع دلالان برگشته و قیمت محصولات روز به روز کمتر می‌شود.

قیمت بنزینی که در باک ماشینم هست از قیمت محصولی که بار زدم بیشتر است

یک هفته قبل در زمان انتشار آخرین گزارش مهر در خصوص، قیمت پیاز در کمترین نرخ ۱,۰۰۰ تومان بود و در حال حاضر قیمت پیاز به ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومان بنا به میزان کیفیت محصول رسیده است. در این خصوص با کشاورزانی که در میدان تره بار جیرفت حضور دارند به گفتگو نشستیم.

محمد یکی از کشاورزان جیرفتی است  می‌گوید: کسی محصول را نمی خرد و اگر هم خریداری پیدا شود اینقدر قیمت را پایین می‌آورد که حتی هزینه کارگر برای برداشت محصول هم تأمین نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر کیلو بذر پیاز را ۸ میلیون تومان خریداری کرده است می‌افزاید: پیاز سفید درجه یک را یک هفته است بار وانت کرده‌ام و دلال‌ها پیاز را کیلویی ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و نمی دانم باید چه انجام دهم.

یک عده دلال بدون هیچ نگرانی از پیگرد قانونی دسترنج ما را تاراج می‌کنند و مسئولان هم روی این رویه اسم عرضه و تقاضا گذاشته‌اند

علی دیگر کشاورز جنوب کرمان و اهل عنبرآباد است می‌گوید: شش ماه قبل پس از قرض و وام به سختی توانستم بذر گران پیاز که هر کیلو در بازار آزاد ۷ تا ۸ میلیون تومان قیمت داشت خریداری کنم و حالا قیمت بنزینی که در باک ماشینم هست از قیمت محصولی که بار زدم بیشتر است!

این کشاورز گفت: نیمه شب و در اوج گرمای روز در دمای ۴۰ درجه در بیابان‌ها کار کردیم اما حالا یک عده دلال بدون هیچ نگرانی از پیگرد قانونی، دسترنج ما را تاراج می‌کنند و مسئولان هم روی این رویه اسم عرضه و تقاضا گذاشته‌اند، این چه قانون عرضه و تقاضایی است که هر سال دلالان پول دار تر و کشاورزان بیچاره‌تر می‌شوند.

اگر نمی‌توانید چرا مسئولیت قبول کردید؟

وی می‌گوید: کار من کشاورز تولید محصول است چون همین کار دیگری از دست من برمی آید و کار کسی که پشت میز مسئولیت نشسته این است که بازاریابی کند، اجازه صادرات بدهند و جلوی دلال‌ها را بگیرند، اگر نمی‌توانند پس چرا مسئولیت را قبول کرده‌اند.

ابراهیم دیگر کشاورز است که می‌گوید: شرایط عجیبی است من به عنوان کشاورز در حال ضرر هستم چون محصول ارزان از من خریداری می‌شود و مصرف کننده هم ضرر می‌کند چون محصول را گران می خرد، چرا مسئولان بررسی نمی‌کنند که این اختلاف قیمت به جیب چه کسانی می‌رود.

وی گفت: متأسفانه میدان داران در شهرهای بزرگ و دلالان هم دست هستند و در واقع این دلالان نماینده برخی از همین میدان داران هستند و سود به جیب آنها می‌رود.

از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده کنید

امام جمعه جیرفت نیز با حضور در بین کشاورزان  گفت: درخواست داریم بازار صادرات باز شود و امکان صادرات محصول فراهم شود که در این صورت رونق صادرات، افزایش قیمت پیاز رقم خواهد خورد.

متأسفانه میدان داران در شهرهای بزرگ و دلالان هم دست هستند و در واقع این دلالان نماینده برخی از همین میدان داران هستند و سود به جیب آنها می‌رود

حجت الاسلام سعادت فر گفت: هزینه تولید هر کیلو پیاز سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تومان می‌باشد اما قیمت نهایی کنونی زیر هزار تومان است که با همین قیمت هم پیاز فروش نمی‌رود و در میدان‌های تره و بار دپو شده است.

وی گفت: از دولت می‌خواهیم چاره سازی کند و از ظرفیت گروه‌های جهادی و بسیج برای انتقال محصول به بازار مصرف در شهرهای بزرگ استفاده کنند.

وی با انتقاد از تفاوت قیمت در مزارع و بازار مصرف ادامه داد: با وجود اینکه کشاورز از افت قیمت گلایه دارد اما همین محصول با قیمت بالا به دست مردم می‌رسد.

سپاه برای ایجاد تعادل در بازار روزانه ۱۰۰ تن محصول را خریداری می‌کند

مسئول سازمان بسیج کشاورزی سپاه ثارالله  بیان کرد: پیازی که در بازار میوه و تره بار جنوب کرمان زیر هزار تومان قیمت دارد در اکثر میوه فروشی‌های شهر کرمان بالای ۴ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود.

سرهنگ عسکر پور گفت: سپاه برای حمایت از کشاورزان ۹۰۰ تن پیاز را با قیمت ۱,۰۰۰ تومان خریداری کرد تا روند کاهش قیمت متوقف شود.

وی افزود: این طرح ادامه دارد و هر روز ۱۰۰ تن پیاز خریداری می‌شود و امید داریم با این کار دست واسطه‌ها را از محصول جنوب کرمان قطع کنیم.

روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد این در حالیست که مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اعتقاد دارند به دلیل خارج شوند روند تنظیم بازار محصولات کشاورزی از حوزه این اداره و واگذاری به سازمان صمت و عدم تجربه و تخصص در این حوزه آشفتگی‌های موجود روی داده است.

برداشتن دیر هنگام عوارض صادرات پیاز نیز نتوانست مرهمی بر درد کشاورزان باشد از سوی دیگر با بسته شدن دانشگاه‌ها، مدارس و رستوران‌ها میزان تقاضا برای پیاز نیز کاهش یافته است. این در حالیست که دلال بازی و واسطه‌هایی که اکثراً غیر بومی هستند نیز در حال تاراج محصول کشاورزان هستند و روال عادی عرضه و تقاضا را نیز دچار اخلال کرده‌اند.

منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)