گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده: اوج فروش کسب و کارها و تولیدات بود که یک ویروس مهاجم وارد ایران شد و تمام رشتهها را پنبه کرد.
اگر چه این روزها تقریباً اکثر مشاغل دوباره باز شده اند، اما کماکان فروش، فروش سابق نیست. این قضیه در مورد صنایع دستی کمی متفاوتتر از بقیه است، اگر چه تولیدات به واسطه در خانه ماندنها رشد فزایندهای داشته است، اما طرف عرضه آن بیش از حد لنگ میزند و این نامیزان بودن کفه ترازو، فعالان بخش تولید را نیز به ورطه نابودی کشانده است.
سایه منحوس کرونا هنوز از سر توزیع کنندگان صنایع دستی نرفته است و فعالان این عرصه کماکان با مشکلات فروش و.. دست و پنجه نرم میکنند.
حال آنکه کم نیستند افرادی که در این شرایط، هنر خود را بوسیده و نبوسیه کنار گذاشته اند و عطای این هنر را به لقایش بخشیده اند. افرادی هم زیر بار هزینههای ثابت این شغل کمر خم کرده و اجباراً واحد فروش خود را تعطیل کرده اند.
یکی از فعالان صنایع دستی که دستی هم در تولید این هنر خصوصاً در هنر فیروز کوبی دارد، در خصوص تبعات ویروس کرونا بر این صنعت میگوید:بخشهای تولید ما خصوصاً در بخش فیروزه کوبی کاملاً باز هست و خانمها در منزل کارشان را انجام میدهند، اما وقتی که شما جایی برای عرضه این هنر نداشته باشی، عملاً افزایش تولید راه به جایی نمیبرد و دستمزدی در بر نخواهد داشت.
این توزیع کننده صنایع دستی در خصوص مشکلات بخش عرضه میگوید: اوج فروش مربوط به فروردین ماه و اسفند ماه بود که عملاً از دست رفت، این ایام نیزبه واسطه کرونا و مسائل اقتصادی فروش به ندرت انجام میشود.
اکرم ناجی درادامه میافزاید:یکی از مشکلات ما در دوران کرونا این است که مردم درامد ندارند، در حالت عادی صنایع دستی جز اقلام لوکس به حساب میآید و در اولویت خریدهای مردم نیست، حال آنکه مردم در شرایط سخت تری هم به سر میبرند ودرامدشان تنها کفاف خرید مایحتاج زندگیشان را میدهد.
ناجی با اشاره به تبعات کرونا و عدم فروش صنایع دستی برای مغازه داران میگوید: به غیر از پول اجناسی که قبل عید خریداری شده است، هزینههای اجاره و شارژ فروشگاهها نیز به ما تحمیل شده است، به نوعی که خیلی از فروشگاهها به دلیل همین هزینههای ثابت و عدم فروش، تعطیل شده اند.
این فعال صنایع دستی در خصوص تبعات کرونا بر فروش صنایع دستی میگوید: ۱۰۰ درصد فروش کاهش داشته و از وقتی که کار تعطیل شده ما هنوز به وضغیت خود برنگشتیم، به نوعی که فروش به ندرت انجام میگیرد.
این عرضه کننده، سفال، پته، فیروز کوبی و دیگر دست سازها در خصوص تاثیرات افزایش تولید و کاهش تقاضا بر قیمتها میگوید:به طور نسبی ۱۵ الی ۲۰ درصد در قیمت صنایع دستی کاهش داشته ایم.
ناجی در پاسخ به این سوال که فروش اینترنتی تا چه اندازه میتواند در این ایام راه گشا باشد، میگوید: صنایع دستی جز کالاهایی است که باید صد برابر کالاهای دیگر در موردش تبلیغ شود و برندسازی صورت بگیرد تا مردم به آن اطمینان پیدا کنند، متاسفنه هنوز این اتفاق نیفتاده و همین الان نیز خیلی از افرادی که کالا را به صورت اینترنتی سفارش میدهند، خرید را به زمان دیگر موکول میکنند و میخواهند تا کالا را از نزدیک ببینند.
او در ادامه میافزاید: متاسفانه برند سازی چندان اتفاق نیفتاده است و با توجه به اینکه صنایع دستی جز کارهایی است که در آن افراد میتوانند با زدن از کار و استفاده از مواد نامرغوب قیمت را پایین بیاورند، مردم ترجیح میدهند که این کالا را از نزدیک ببینند و سپس اقدام به خرید کنند.