کد خبر: ۳۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/چکار کنیم در ماه مبارک رمضان دچار بیماری‌های گوارشی نشویم؟
بهروز طلایی در خصوص عوارض مصرف نوشابه‌های گازدار می‌گوید:نوشابه‌های گازدار اگر در وعده سحری خورده شود باعث می‌شود تا فرد در طول روز احساس ضعف و بی حالی داشته باشد و اگر هم در افطار خورده شود، چون معده خالی بوده، پرز‌های معده از بین می‌رود و در طولانی مدت منجر به زخم معده می شود.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: نیمه ماه رمضان که رد می‌شود، معده درد‌ها شروع می‌شود؛ یبوست هم که جای خود دارد. اینجاست که روزه داری وارد مرحله دوم می‌شود، تحمل تشنگی و گرسنگی در کنار مشکلات گوارشی.

خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج، این مثل حکایت خیلی از ماست که ماه مبارک رمضان را با عادات بدغذایی برای خود سخت و مشقت بارکرده ایم، وعده افطار را با خوردن غذا‌های چرب و سنگین آغاز می‌کنیم و سپس با انواع و اقسام شیرینی و شربت به جان معده بیچاره‌ای می‌افتیم که بیش از ۱۵ ساعت خالی بوده است. بعد هم که دچار معده درد و عطش می‌شویم، چاره کار را در آب خوردن زیاد می‌بینم و با پر کره معده با حجم وسیعی از آب، سیستم گوارش و بدن خود را با سیستم شتر اشتباه می‌گیریم.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص چرایی شیوع بیماری‌های گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان می‌گوید: بیشتر مردم وقتی که روزه می‌گیرند مصرف قند‌های ساده را با خوردن شیرینی جات و زولبیا و بامیه افزایش می‌دهند، در کنار آن سراغ غذا‌های اصلی نیز می‌روند و عموماً کمتر از میوه جات و سبزیجات استفاده م یکنند.

میوه جات و سبزیجات تنظیم کننده سیستم گوارش بدن هستند
دکتر بهروز طلایی با بیان این جمله که «وقتی میوه جات و سبزیجات کمتر مصرف می‌شود، مواد مغذی لازم به بدن نمی‌رسد» می‌گوید: میوه‌جات و سبزی‌جات فیبر دارند و این فیبر‌ها تنظیم کننده دستگاه گوارش هستند، مصرف این میوه و سبزی باعث می‌شود که فرد دچار یبوست و اسهال نشود؛ در اصل تنظیم کننده عملکرد دستگاه گوارش ماهمان میوه‌جات و سبزیجات هستند.
طلایی در ادامه می‌افزاید:با کاهش مصرف میوه و سبزی و کاهش تحرک، فرد دچار مشکلات گوارشی می‌شود که مهمترین عوارضش هم یبوست است.

غذا‌های پر ادویه منجر به ضعف و بی حالی در طول روز می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به نقش نوشیدنی‌ها در سیستم گوارش بدن می‌گوید: خوردن چایی‌های غلیظ باعث ایجاد یبوست می‌شود. همچنین مصرف غذا‌های پر ادویه در وعده سحری مشکل زا است چرا که هم باعث کم آبی بدن در طول روز می‌شود و هم منجر به ضعف و بی حالی فرد در طول روز می‌شود.

این پزشک متخصص در خصوص شیوه صحیح غذا خوردن در ایام ماه مبارک رمضان می‌گوید:توصیه بر این است که اگر سحری مصرف می‌کنیم وعده سحری مثل وعده ناهار باشد و غذا‌های پر ادویه و پرنمک استفاده نشود، درکنار این موضوع باید توجه داشت که در وسط غذا آب مصرف نشود و فرد یک تا یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح برای خوردن وعده سحری از خواب بیدار شود تا قرار نباشد در مدت زمان کوتاهی حجم سنگینی از غذا وارد معده شود.

با چای داغ یا آب سرد روزه خود را باز نکنید
طلایی در خصوص شیوه صحیح غذا خودرن بعد از اذان مغرب نیز می‌گوید: بهتر است که فرد با چای و خرما روزه خود را باز کند. همچنین بایستی وعده افطار به دو وعده با حجم سبک تبدیل شود، یعنی فرد با خوردن سوپ، آش، فرنی و یا هر غذای دیگری افطار کند و یک یا دو ساعت بعد نیز شام مصرف کند.

او در ادامه می‌افزاید: برای وعده شام می‌توان نان و پنیر، سوپ، شیر برنج و یا هر وعده غذای سبک دیگری استفاده کرد تا بدین ترتیب از پر کردن معده به ‌یک باره جلوگیری شود.

به گفته این متخصص تغذیه، بایستی بعد از وعده شام میوه و سبزی ببا حجم‌های کم مصرف شود.

دکتر طلایی خاطر نشان می‌کند: با چای داغ و یا آب سرد به هیچ عنوان روزه خود را باز نکنید چرا که خود این امر منجر به اختلالات گوارشی می‌شود.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که حداقل میزان آب مصرفی در ماه مبارک باید چه میزان باشد، می‌گوید:این مسئله بستگی به وزن و فعالیت بدنی فرد دارد، اما حداقل بایستی ۴ تا ۵ لیوان اب در وعده‌های افطار و سحرمصرف شود.

طلایی در خصوص نوشیدنی‌های مناسب ماه مبارک رمضان می‌گوید:برای اینکه کم آبی اتفاق نیفتد بهتر است تا نوشیدنی‌های مناسب مصرف شود، نوشیدنی‌هایی همچون شربت آبلیموی کم شیرین که ضد عطش است و یا شربت تخم شربتی که آب بدن را تآمین می‌کند. همچنین شربت کاسنی که خنک کننده است و یا دم کرده نعناع هم برای این ایام مناسب است.

مصرف نوشابه گاز دار در وعده افطار، منجر به زخم معده می‌شود
این پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص عوارض مصرف نوشابه‌های گازدار می‌گوید: نوشابه‌های گازدار اگر در وعده سحری خورده شود باعث می‌شود تا فرد در طول روز احساس ضعف و بی حالی داشته باشد چرا که این نوشیدنی‌ها قند بالایی دارند، لذا به یک باره انسولین زیادی ترشح می‌شود و قند خون پایین می‌آید.

او در ادامه می‌افزاید: اگر همین نوشابه‌ها در افطار خورده شود، چون معده خالی بوده، پرز‌های معده از بین می‌رود و فرد را به سمت زخم معده هدایت می‌شود.

طلایی در خصوص مصرف دوغ‌های صنعتی نیز می‌گوید: چون این‌ها نمک بالایی دارند باعث کم آبی در بدن خواهند شد.

با روزه داری سموم از بدن دفن می‌شوند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص فواید روزه داری برای بدن می‌گوید: روزه داری منجر می‌شود تا دستگاه گوارش ما در ماه رمضان یک استراحتی داشته باشد و جریان خوب به بافت‌های دیگربدن برود و خون رسانی به بقیه بخش‌ها بیشتر انجام شود.

او در ادامه می‌افزاید: با روزه چربی‌های قدیمی بدن کم کم آب می‌شود. این مساله بسیار قابل اهمیت است چرا که خیلی از سموم در همین بافت چربی تجمع پیدا می‌کند و درنتیجه با روزه داری سموم از بدن دفن می‌شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)