کد خبر: ۳۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/پس از خیار و پیاز، نوبت به گوجه رسید
مقداد تکلو زاده با بیان این جمله که دلیل کاهش قیمت محصولات کشاوری تنها مربوط به کرونا نیست، اظهار داشت:حتی اگر کرونا هم وجود نداشت ما تا یک حدی به خاطر اینکه کشاورزان به الگوی کشت توجه نمی کنند و سازمان های دولتی نیز آن طور که باید و شاید الگوی کشت را ترویج نمی دهند و بر آن نظارت ندارند، کاهش قیمت محصولات کشاورزی را داشتیم.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:مرثیه کشاورزان یکی پس از دیگری شروع می شود، افت قیمت ابتدا با محصول خیار شورع شد و پس از آن به پیاز و حالا هم به گوجه رسیده است.
قیمت محصولات کشاورزی در حالی یکی پس از دیگری دچار افت شدید قیمت می شود و رنگ از رخسار کشاورز می برد که بند ناف کشاورزان منطقه خصوصا جنو ب کرمان به درآمد کشاورزی بسته است و عمده مردم این منطقه از این طریق امرار معاش می کنند.
کشاورزان هنوز کمر خود را از زیر بار زیان های کشت خیار راست نکرده بودند که حال با افت قیمت گوجه و پیاز مواجه شدند.

به گفته هادی لورگی از کشاورزان منطقه کهنوج قیمت خرید گوجه حال به کیلویی 250 تومان رسیده است، قیمتی که حتی برای کشاورز صرف نمی کند تا محصول را از زمین برداشت کند.

این کشاورز منطقه کهنوج که پیش ازاین نیز با کاشت خیار متحمل خسارت های سنگینی شده بود در خصوص ضررو زیان ناشی از کاشت گوجه می گوید: به غیر از هزینه اجاره زمین من 20 میلیون تومان به صورت ثابت برای کاشت گوجه خرج کرده بودم اما حال حتی یک میلیون تومان هم فروش نداشته ام.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان درپاسخ به چرایی افت شدید قیمت محصولات کشاورزی استان با وجود اینکه تنها 30درصد از محصولات صادر می شده است، به گفتارنو می گوید:دوره پیک مصرف محصولات کشاورزی در ایام عید بود اما با توجه به بحث کرونا بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی نه تنها در ایران بلکه در تمام کشور ها تقاضای مصرف مواد غذایی کاهش داشته است و همین امر قیمت محصولات را کاهش داده است.

مقداد تکلو زاده با بیان این جمله که دلیل کاهش قیمت محصولات کشاوری تنها مربوط به کرونا نیست، اظهار داشت:حتی اگر کرونا هم وجود نداشت ما تا یک حدی به خاطر اینکه کشاورزان به الگوی کشت توجه نمی کنند و سازمان های دولتی نیز آن طور که باید و شاید الگوی کشت را ترویج نمی دهند و بر آن نظارت ندارند، کاهش قیمت محصولات کشاورزی را داشتیم.

تکلو زاده در ادامه می افزاید: این دو قضیه دست به دست هم داد تا به جایی برسیم که پیاز از کیلویی 12 هزار تومان به کیلویی 700 یا 800 تومان برسد.

اگر چه دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان معتقد است که کاهش قیمت محصولات کشاورزی یک پدیده جهانی است اما در بخش دیگری از صحبت هایش می گوید:اگر ما زیر ساخت های قوی تری داشتیم مثل کشور ترکیه و یا مرکز لجستیک بار داشتیم که می توانستیم محصولاتمان را با شرایط خاص و رعایت پروتکل های بهداشتی به بازار های جهانی عرضه کنیم.

تکلو زاده در ادامه با اشاره به تفاوت ها و تاثیرات نوع مدیریت صادرات در شرایط کنونی می گوید:آن کشورهایی که مدیریت یکسان و واحد در حوزه عرضه محصولات کشاورزی داشتند خیلی کمتر آسیب دیدند تا کشور ما که به صورت لوکال و منطقه ای عمل کند و هر کشاورز به صورت لوکال و منطقه ای صادراتش را انجام می دهد و محصولش را روانه بازار می کند.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی چه حمایت هایی از کشاورز خواهد شد، می گوید: ما به استاندار و نمایندگان مجلس پیشنهاد دادیم تا در کوتاه مدت وام های کشاورزان امهال شود وپرداخت اقساط به تاخیر بیفتد. همچنین بایستی وام هایی با بهره کمتر به کشاورزان جهت تامین نقدینگی پرداخت شود.
تکلو زاده راهکار سوم برای مدیریت شرایط را در احداث مراکز لجستیک بار می داند و در این رابطه تشریح می کند: بایستی در بلند مدت چند مرکز لجستیک بار در شهرستان های جنوبی کرمان احداث شود و موانع اجرایی آن ها برداشته شود.
او در ادامه می افزاید: در حوزه های دیگر هم باید یکسری کنسرسیوم های صادراتی و شرکت های توانمند مدیریت صادرات ایجاد شود تا این شرکت ها بتوانند بحث صادرات را تسهیل کنند و د راین شرایط به کشاورزان کمک کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)