کد خبر: ۳۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
یک کارشناس خودرو گفت: شاید این روش‌های جدید در کوتاه مدت موجب کاهش قیمت در بازار شود اما درکل روند مثبتی نخواهد داشت و به دلیل اینکه این اقدام موجب تضعیف صنعت خودرو و موجب افزایش قیمت آن خواهد بود.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به روش تعیین قیمت وعرضه خودرو در ستاد تنظیم بازار گفت: متاسفانه با شیوه‌های ارائه شده چالش‌های صنعت خودرو تا پایان سال بیشتر شده و با چالش‌های جدی تری روبه‌رو خواهند شد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوه ارائه شده، شرکت خودروسازی سایپا فقط توان افزایش 23 درصدی قیمت محصولات خود را نسبت به سال 97 دارد که با توجه به آن می‌توان نتیجه گرفت که زیان خودروسازی نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش نیز خواهد داشت.

وی ادامه داد: درسال 98 تورم 40 درصدی و تا امروز نیز تورم 20 درصدی را در کشور داریم که با آن می‌شود نتیجه گرفت که 60 درصد در متوسط هزینه‌های تولید افزایش داشته‌، درصورتی که شرکت‌های خودروساز فقط توان افزایش 23 درصدی را در محصولات خود دارند. در واقع 37 درصد به زیان خودروساز خواهد بود و به طور متوسط  20 تا 25 درصد زیان سایپا نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت و این میزان برای ایران خودرو بیشتر خواهد بود.

کاکایی ادامه داد: اگر متوسط تعداد تولید خودرو را در سال یک میلیون در نظر بگیریم به طور تقریب حدود 30 هزار میلیارد تومان زیان خودروساز افزایش خواهد داشت. و با توجه به آنکه جایی برای جبران این زیان وجود ندارد و بانک‌ها نیز با توجه به قرار کمک 5 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان برای پرداخت بدهی‌ها به قطعه سازان دیگر پولی برای قرض دادن ندارند، بنابراین باید تعیین شود که این میزان از چه کانالی پرداخت خواهد شد؟

این استاد دانشگاه اصرار به پیاده سازی استانداردهای یورو5 و 85 گانه را از چالش‌های دیگر خودروسازی بیان کرد و گفت: با همه این مسائل می‌توان نتیجه گرفت که با کاهش تعداد تولید خودرو در صنعت خودروسازی همراه خواهیم بود.

وی در خصوص دستور افزایش تولید از طرف وزیر صمت نیز گفت: وزیر صرفا دستور افزایش تولید را صادر کرده است و در مورد اعمال کیفیت‌های خاص اشاره‌ای نکرده است. مسئله اصلی این است که ارتقاء کیفیت و موتور و تبدیل خودرو به استانداردهای یورو 5 بدون استفاده از تکنولوژی‌های جدید و افزایش قیمت امکان پذیر نیست. برای مثال: هزینه به کار بردن 4 ایربگ بیشتر از 2 ایربگ است و در نتیجه هزینه تمام شده خودرو نیز افزایش خواهد داشت. این مسائل کاملا اقتصادی است و نمی‌توان صرفا با دستور آن را حل کرد.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه شاید این روش‌ها در کوتاه مدت موجب کاهش قیمت در بازار شود اما در کل روند مثبتی نخواهد داشت، گفت: به دلیل اینکه این اقدام موجب تضعیف صنعت خودرو و افزایش قیمت آن خواهد شد.

وی ادامه داد: با به کارگیری این روش به هرکسی که در سایت خرید خودرو ثبت نام کند تضمین می‌دهیم که سود کلانی را خواهد برد که این مسئله به خودی خود موجب افزایش هیجان در وارد شدن به سایت و افزایش قیمت خواهد بود.

کاکایی تاکید کرد: مسئله قرعه کشی نیز از دیگر مسائلی است که که کاملا برخلاف اصول و قواعد اقتصادی است و شاید در کوتاه مدت جواب دهد، اما با توجه به علم اقتصاد کلان صرفا فقط یک سر بندی خاص است. زیرا زمانی که صنعتی زیان تولید کند در بازار با کاهش تعداد مواجه می‌شود، در نتیجه در بلند مدت افزایش قیمت خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه روش‌های ارائه شده فعلی کاملا با فرمول هفته قبل متفاوت است، گفت: باید توجه کرد که مشکل اصلی ما فرمول نیست بلکه اعدادی است که در این فرمول قرار می‌گیرند.

کاکایی ادامه داد: مشکل اصلی شورای رقابت این است که اعداد گذشته نگر را به کار می‌برد، برای مثال؛ به منظور هزینه‌های مالی و جابه‌جایی حدود 5 درصد به خودروسازان ارفاق شده است درحالی که هزینه دور زدن تحریم‌ها حدود 30 درصد به نرخ ارز اضافه می‌کند. و این هزینه‌ها در فرمول ارائه شده در نظر گرفته نشده است و فقط تاکید می‌شود که بهره‌وری 70 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به توان افزایش 10 درصدی در قیمت‌ها توسط شرکت ایران خودرو گفت: سوال اصلی این است که مگر تورم سال 98 بدون درنظر گرفتن سال جاری 40 درصد نبوده است؟ بنابراین صرفا با درنظر گرفتن فقط یک سری اعداد می‌شود پی برد که روش ارائه شده برای کنترل بازار همچنان غلط است. درحالی که اگر در فرمول ارائه شده هفته قبل برطبق ارقام متناسب و واقعی با توجه به تورم به روز می‌شد، می‌توانست پاسخگو باشد. به معنای دیگر اگر در روش به کار گرفته شده که در آن تورم پیش بینی شده 40 درصدی سال جاری به طور کلی یا به صورت دوره های 3 ماهه اعمال شود نیز ضرر کرده ایم.

این کارشناس خودرو با اشاره به روش‌های ارائه شده در جلسه ستاد تنظیم بازار نیز گفت: توجه شود که این روش‌ها صرفا اعلام شده‌اند و باید به تصویب وزیر صمت برسد و این درحالی است که مدیران مربوطه دائما در حال تغییر گفته‌های خود هستند.

وی با بیان اینکه در فرمول ارائه شده قبلی اگر خودروساز نمی‌توانست سود دریافت کند حداقل زیان هم نمی‌کرد، گفت: با این روش‌ها به خودروساز تحمیل می‌شود که زیان کند و همه این مسائل از نظر اقتصادی کاملا غلط است.

وی با تاکید براینکه در ساده‌ترین حالت باید هزینه‌های افزایش نرخ ارز و افزایش حقوق کارکنان در نظر گرفته شود، گفت: این هزینه‌ها در فرمول های ارائه شده اعمال نشده است و باید تعیین کرد که خودروسازان این هزینه‌ها را از چه کانالی دریافت خواهند کرد.

کاکایی گفت: باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد و باید درنظر گرفت که دستور افزایش تولید و اعمال استاندارهای یورو5 بدون افزایش قیمت امکان پذیر نیست.

منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)