کد خبر: ۳۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
ارسال به دوستان
ذخیره
آخرین وضعیت کرونا ویروس در استان:
سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته با انجام آزمایش بر ۲۲۷ نمونه‌ی مشکوک به کرونا در استان، ۶۴ بیمار جدید شناسایی شد، گفت: «۱۱ نفر از بیماران جدید از حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، ۳۱ نفر از حوزه‌ی دانشگاه جیرفت، ۱۵ نفر از حوزه‌ی دانشگاه بم و شش نفر از حوزه‌ی دانشکده علوم‌پزشکی سیرجان هستند. همچنین، یک نفر از بیماران جدید از حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان است».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته با انجام آزمایش بر ۲۲۷ نمونه‌ی مشکوک به کرونا در استان، ۶۴ بیمار جدید شناسایی شد، گفت: «۱۱ نفر از بیماران جدید از حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، ۳۱ نفر از حوزه‌ی دانشگاه جیرفت، ۱۵ نفر از حوزه‌ی دانشگاه بم و شش نفر از حوزه‌ی دانشکده علوم‌پزشکی سیرجان هستند. همچنین، یک نفر از بیماران جدید از حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان است».

وی افزود: «۲۴ نفر از بیماران جدید زن و ۴۰ نفر از آن‌ها مرد هستند».

شفیعی ادامه داد: «۱۹ مورد از مبتلایان جدید بستری در بیمارستان، ۹ مورد بیمار سرپایی و ۳۵ مورد اطرافیان بیمارانی هستند که پیش از این، تست آن‌ها مثبت شده و در غربال‌گری فعال ما شناسایی شده‌اند».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه یک مورد از بیماران جدید از پرسنل بهداشتی و درمانی هستند، اظهار کرد: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، یک بیمار که مردی از حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت بود نیز جان خود را از دست داد و آمار کل جان‌باختگان به ۶۴ نفر رسید».

شفیعی گفت: «همچنین، در شبانه‌روز گذشته، پنج نفر از بیماران با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شدند و شمار کل بهبودیافتگان در استان از ابتدای اپیدمی تاکنون به ۴۴۹ نفر رسید».

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان سپس توضیح داد: «بخشی از این افزایش آمارها مربوط به بیماریابی و غربال‌گری فعال است و این، هم خوب است و هم بد و مانند یک تیغ دولبه است. در این غربال‌گری، فردی که علامت ندارد و ظاهر او کاملا سالم است و به‌راحتی می‌تواند همه‌جا تردد کند، زودهنگام شناسایی می‌شود و به او توصیه می‌کنیم در منزل تحت ایزوله قرار گیرد تا زنجیره‌ی انتقال قطع شود. اما نگرانی از این است که روز به روز آمار بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و این نشان می‌دهد مردم رعایت نمی‌کنند و باید فکری برای آن کرد».

وی افزود: «همه‌ی موارد بدون علامت را نمی‌توان در جریان غربال‌گری شناسایی کرد. بنابراین، برخی از بیماران این ویروس را می‌توانند وارد خانواده و دیگر جمع‌هایی که حضور می‌یابند بکنند و افرد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند از این طریق مبتلا شوند. در این وضعیت، طی هفته‌های بعد موارد بیماران بستری‌ افزایش می‌یابد اگرچه این افزایش ممکن است به‌کندی اتفاق بیفتد اما در پی آن، مرگ‌ومیر هم بیش‌تر می‌شود».

پروتکل‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود

شفیعی همچنین با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان گفت: «در گام دوم مدیریت کرونا، با هدف بازگشت تدریجی جامعه به روال عادی، با حفظ شرایط بهداشتی پروتکل‌هایی تعریف می‌شود و براساس اینکه خطر انتقال در کدام‌یک از مشاغل بالاتر است، به گروه‌های با خطر بالا، متوسط و پایین طبقه‌بندی شده و بعد به‌صورت پلکانی بازگشایی می‌شوند. در مرحله‌ی اول، مشاعل کم‌خطر با شرط حفظ رعایت پروتکل‌ها بازگشایی شدند، بعد مشاغل با خطر متوسط و بعد هم مشاغل پرخطر و اماکن تجمعی مثل تالارها که ممکن است این گروه هم بازگشایی شوند ولی در همه‌ی شهرها اعم از سفید و زرد و قرمز، پروتکل‌های الحاقی باید اجرا شود و صاحب صنف، موظف به رعایت آن است».

وی افزود: «البته ناظران بهداشتی و بازرسان استانداری و صمت و اصناف و تعزیرات باید دست به دست هم بدهند و اگر صنفی تخلف کرد برخورد شدید با آن صورت گیرد و حتی تعطیل شود و تعطیلی هم طولانی‌مدت باشد و جریمه‌های سنگین هم برای آن لحاظ و حتی موضوع آن رسانه‌ای هم بشود. این، شامل ادارات هم می‌شود».

وی با بیان اینکه متاسفانه پروتکل‌ها کمرنگ اجرا می‌شود، اظهار کرد: «در جلسه‌ی روز شنبه ستاد استانی مدیریت کرونا، این موضوع را مطرح کردم. واقعا از این موضوع نگران هستیم. وزارت بهداشت هم همواره هشدار داده که بازگشایی و سفید اعلام کردن به‌معنی این نیست که اپیدمی به پایان رسیده است. اگر پروتکل‌ها با جدیت رعایت نشود احتمال بازگشت موج‌های بعدی اپیدمی وجود دارد».

همۀ پرسنل بهداشتی و درمانی در محل کار بیمار نشده‌اند

شفیعی همچنین درباره‌ی آمار کلی پرسنل بهداشتی و درمانی مبتلا به کرونا در استان گفت: «درست است پرسنل درگیر می‌شوند ولی خیلی از آنان در بیمارستان و به‌واسطه‌ی شغل‌شان نبوده که مبتلا شده‌اند بلکه ممکن است در محیط بیرون از محل کار آلوده شده باشند و چون تفکیک این موارد کار سختی است، از طرفی، ارائه‌ی این آمار، بار حقوقی هم دارد بنابراین سعی کردیم وسواس بیش‌تری برای ارائه‌ی آمار  در این گروه داشته باشیم و تنها روزهایی که مطمئن هستیم فرد در محل کار مبتلا شده آن را اعلام می‌کنیم».

وی افزود: «در کل استان آمار پرسنل را ندارم اما در زیرمجموعه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، آمار کمتر از  ۵۰ نفر است و خوشبختانه، مورد فوت و بیمار شدید هم تاکنون در این گروه نداشتیم و اکثر موارد سرپایی درمان شدند و بهبود یافتند. در حد انگشتان دست هم بودند که یکی، دو روز در بیمارستان بستری شدند و بهبود یافتند».

 به نقل از ایسنا سراسری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز دوشنبه گفت: «کماکان استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد و حدود ۲۵ درصد (یک چهارم) موارد تشخیص‌های جدید این بیماری چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری را به خود اختصاص می‌دهد و باید منتظر بمانیم تا در روزهای آتی آثار محدودیت‌ها و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی که در روزهای اخیر در این استان اعمال شده را مشاهده کنیم».

کیانوش جهانپور افزود: «در استان‌های لرستان، خراسان شمالی، کرمان به‌ویژه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان به‌ویژه جنوب این استان و همچنین استان کرمانشاه وضعیت را به صورت هشدار قلمداد می‌کنیم. بنابراین در این استان ها و همچنین سراسر کشور، رعایت بیش‌تر نکات بهداشت فردی و عمومی و مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات غیر ضرور در دستور کار است»

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)