کد خبر: ۳۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ در ایام کرونا چه خدماتی در کلینیک های دندان پزشکی ارائه می شود؟
بعد از شیوع کرونا در سراسر کشور و استان بود که کلیه مراکز پر خطر اعم از کلینیک ها و مطب های دندان پزشکی تعطیل شدند اما حال چند روزی است که مطب ها باز شده و خدماتی را ارائه می دهند.اگر چه پیش از این تنها خدماتی همچون عصب کشی دندان،آپسه های دندانی و کار بر روی تروما ها که در قالب خدمات اورژانسی قرار می گرفته اند، ارائه می شد؛ اما هم اکنون به گفته رئیس هیات مدیره جامعه دندان پزشکی ایران شعبه استان کرمان،ارائه کلیه خدمات دندان پزشکی مجاز شده است.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: بعد از شیوع کرونا در سراسر کشور و استان بود که کلیه مراکز پر خطر اعم از کلینیک‌ها و مطب‌های دندان پزشکی تعطیل شدند، اما حال چند روزی است که مطب‌ها باز شده و خدماتی را ارائه می‌دهند. اگر چه پیش از این تنها خدماتی همچون عصب کشی دندان، آپسه‌های دندانی و کار بر روی تروما‌ها که در قالب خدمات اورژانسی قرار می‌گرفته اند، ارائه می‌شد؛ اما هم اکنون به گفته رئیس هیات مدیره جامعه دندان پزشکی ایران شعبه استان کرمان، ارائه کلیه خدمات دندان پزشکی مجاز شده است.

رئیس هیات مدیره جامعه دندان پزشکی ایران شعبه استان کرمان در پاسخ به این پرسش که چه خدماتی در ایام کرونا در کلینیک‌های دندان پزشکی ارائه می‌شود، گفت:خدمات دندان پزشکی در شرایط کرونا باید براساس پروتکل‌هایی که از طرف وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شده، به انجام برسد که این خدمات منطقه به منطقه و استان به استان فرق می‌کند.

حمید رضا پو راسلامی با اشاره به آمار و ارقام کرونا در کرمان در مقایسه با سایر استان ها، اظهار داشت: در استان کرمان وضعیت کرونا نسبت به بسیاری از استان مطلوب‌تر هست، بنابراین از ۱۵ اردیبهشت کلینیک‌های دندان پزشکی و مطب‌های دندان پزشکی مجاز شدند که خدمات غیرالکتیو (اورژانسی) را ارائه دهند، اما هم اکنون دندان پزشکان مجاز شدند تا کلیه خدمات دندان پزشکی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهند.

عصب کشی به صورت کامل انجام می‌شود

پوراسلامی در تشریح خدمات مجاز در کلینیک‌ها و مطب‌های دندان پزشکی، می‌گوید: پیش از این خدماتی که ارائه می‌شد  تنها در قالب تسکین درد‌های دندانی بود؛ یعنی در خصوص بیمارانی که دندانشان نیاز به عصب کشی داشت، عصب کشی نه به صورت کامل بلکه به صورت موقت انجام می‌شود تا درد تسکین پیدا کند.

او در این رابطه می‌افزاید: عصب تاج دندان قطع می‌شد و ماده پانسمان روی آن گذاشته می‌شود تا درد کاهش پیدا کند تا یک الی دو ماه بعد که شرایط بهتر شود و به طور کامل کار انجام شود، اما هم اکنون کار عصب کشی به طور کامل انجام می‌شود.

این متخصص دندان پزشکی کودکان، آپسه‌های دندانی را از دیگر خدمات مجاز در مطب‌ها می‌داند و در این رابطه می‌گوید: در این موارد کاملا صورت بیمار ورم کرده و چند روز درد می‌کشد، بعد از درد کشیدن معمولا آپسه ایجاد می‌شود که این آپسه هم در دهان علائم دارد و هم در صورت متظاهر است.

پور اسلامی در خصوص پروسه انجام کار در شرایط اپیدمی کرونا می‌گوید: این دندان‌ها عکس برداری می‌شوند، البته در این شرایط ترجیح بر این است که عکس برداری و رادیوگرافی خارج دهانی انجام شود و فیلم یا "پری اپیکال" داخل دهان بیمار نرود.

او در ادامه می‌افزاید: با توجه به رادیو گرافی خارج دهانی، دندان پزشک تشخیص می‌دهد که دندانی که آپسه کرده است را بکشد و یا اینکه آن را حفظ کند که معمولاً با توجه به هزینه‌ها، بیماران ترجیحشان بر کشیدن دندان است. بیمارانی هم که میزان آپسه کم است و شرایط شان حاد نیست، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابتدا عصب کشی موقت دندان انجام و دارو درمانی انجام می‌شود و بعد‌ها درمان به طور کامل صورت می‌گیرد.

رئیس هیات مدیره جامعه دندان پزشکی ایران شعبه استان کرمان کار بر روی تروما را از دیگر خدمات ارائه شده در کلینیک‌های دندان پزشکی می‌داند و در این رابطه تشریح می‌کند: در اثر وارد شدن ضربه به سر و صورت ممکن است دندان‌ها و یا لثه‌های فرد دچار آسیب شود که با توجه به شرایط حاد آن‌ها باید فوراً مورد رسیدگی قرار گیرند. دراین حالت اگر دندان آسیب دیده باشد به طور موقت کار ترمیم بر روی آن انجام می‌شود و اگر هم لق شده باشد به دندان‌های دیگر فیکس می‌شود.

پور اسلامی در ادامه خاطر نشان می‌کند که کلیه خدمات قابل ارائه دندان پزشکانن در شرایط فعلی در حیطه خدمات اورژانسی است.

توصیه شده دندان پزشکان بالای ۶۰ سال کار نکنند

اگرچه رئیس هیات مدیره جامعه دندان پزشکی ایران شعبه استان کرمان از فعالیت کلینیک‌های دندان پزشکی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهد، اما در ادامه می‌گوید: خیلی از همکاران دندان پزشک با وجود اینکه مجازبه ارائه خدمات تحت پروتکل‌های بهداشتی شدند، اما حاضر به بازگشت به محل کار خود نشدند.

پوراسلامی، سلامت کادر درمانی اعم از پرستار دندان پزشک، منشی مطب و... را عامل عدم بازگشایی برخی از کلینیک‌ها می‌داند و در این رابطه می‌افزاید: این دسته از پزشکان که مطب خود را باز نکردند و ترجیح دادند که در خانه بنشینند، معمولا از همکارانی هستند که سن و سال بالاتری دارند.

او در ادامه خاطر نشان می‌کند: به طور کلی توصیه شده که همکاران بالای ۶۰ سال سن حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم کار نکنند؛ بنابراین همکاران مسن‌تر کمتر کار می‌کنند و همکاران جوان‌تر تحت پروتکل‌ها کار می‌کنند.

بنا به گفته پور اسلامی حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد کلینیک‌ها و مطب‌های دندان پزشکی  نه به طور کامل و درتمام ایام هفته، اما باز هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)