کد خبر: ۳۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مجلس دهم تمام شد/ نطق انتقادی لاریجانی در روز آخر
آخرین جلسه علنی مجلس دهم امروز- چهارشنبه- برگزار شد، علی لاریجانی در پایان مجلس دهم ضمن تشکر از نمایندگان و نمایندگان پارلمانی، خبرنگاران، دست اندرکاران ضمن و گرامیداشت یاد نمایندگان فقید این دوره گفت: مجلس تمام گشت، ولی باید گفت در تو پایان نیست آغازی دگر باید تو را؛ ختم جلسه را اعلام می‌کنم.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پایان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش جماران، آخرین جلسه علنی مجلس دهم امروز- چهارشنبه- برگزار شد، علی لاریجانی در پایان مجلس دهم ضمن تشکر از نمایندگان و نمایندگان پارلمانی، خبرنگاران، دست اندرکاران ضمن و گرامیداشت یاد نمایندگان فقید این دوره گفت: مجلس تمام گشت، ولی باید گفت در تو پایان نیست آغازی دگر باید تو را؛ ختم جلسه را اعلام می‌کنم.

مجلس دهم از هشتم خردادماه سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد و امروز پس از چهار سال به کار خود خاتمه داد.

علی لاریجانی در سخنرانی پایانی مجلس دهم در جلسه امروز- چهارشنبه- گفت: سروران گرامی با آرزوی قبولی طاعات برای شما به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم به پایان آمد این د فتر حکایت همچنان باقی است.

وی افزود: زیربنای جهش تولید قانون گذاری‌هایی بود که در کمیسیون‌های تخصصی و به ویژه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اینجام شد در کشور قوانین مادر و پایداری تشکیل شد، اما به این مجلس جفا شد به مصلحت کشور نبود که رکن مهم دموکراسی که این هم تلاش کرده با الفاظ تخریب مواجه کنند.

لاریجانی ادام داد: در چهل سال گذشته هیچ یک از مجالس تا این اندازه آماج توهین واقع نشد نه تنها از سوی دشمنان بلکه از سوی کسانی که انتظار می‌رفت که مجلس را پاس بدارند این به معنای این نیست که مجلس دهم ضعف نداشته و نباید انتقادکرد، اما این مجلس مظلوم واقع شد؛ برخی سیاسیون برای رقابت‌های خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دهم چهار سال پیش در همین روز‌ها تشکیل شد و خیلی از نمایندگان با فکار همدیگر آشنا نبودند ودر خلال این چهار سال در مباحث اقتصادی سیاسی امنیتی به بحث نشستیم که این بحث‌ها و نشست‌ها گاهی منجر به قانون شد و گاهی به قوای دیگر مطلبی را گفتیم که انجام دهند و گاهی منجر به بیانیه شد و از این طرق به مفاهمه رسیدیم و دوستی و مودتی بین همه ما شکل گرفت و این امر مهمی است که باید قدر آنر ا بدانیم

وی تصریح کرد: از این رهگذر قوانین مهمی تصویب شد ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دوسوم آن لوایح بودند.

وی با اشاره به برخی قوانین گفت: قانون احکام دائمی برنامه توسعه که مرتبا تکرار می‌شد تصویب شد، قانون برنامه ششم با زحمت زیاد در مجلس تصویب شد قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور که قانون بسیاری مهمی برای جلوگیری از مشکلاتی که مانند آنچه در دریاچه ارومیه بود، تصویب شد، قانون هوای پاک، حفاظت از خاک، قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور که بسیار قانون مهم وضروری بود در همین مجلس تصویب شد، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی که یک حرکت وسیعی را می‌تواند به وجود آورد در مجلس تصویب شد. قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل اداری نیز در این دوره از مجلس به تصویب رسید.
لاریجانی با اشاره به قوانین تصویب شده در حوزه تنقیح گفت: هفت بخش را در این زمینه تصویب کردیم که برخی از آن‌ها در روز‌های پایانی دوره دهم به تصویب رسید. در زمینه معدن، بهداشت، شورا‌ها و شهرداری‌ها این اقدامات انجام شد و در مجلس دهم به بار نشست. قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز از دیگر قوانین مهم مصوب در این مجلس است، نمایندگان در جوف این قانون مصوب کردند تا برای حاشیه‌نشینان شهر‌ها به طور رسمی امکانات اختصاص یابد، اما در فاصله زمانی سه ساله اجازه‌های آن را بگیرند.

رییس مجل شورای اسلامی قانون هیات منصفه برای دادگاه‌های سیاسی را از دیگر مصوبات مهم مجلس دهم عنوان و اظهار کرد: قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی نیز از جمله مصوبات مهم مجلس دهم بود، قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری در این دوره از مجلس دائمی شد، قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی نیز در دوره دهم تصویب شد و همچنین قانون اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در مجلس دهم تصویب شد.

وی گفت: موافقت نامه‌های مهمی در این دوره از مجلس تصویب شد، از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری در اورآسیا، روزنه مهم مسئله تجارت در شرایط تحریمی منطقه اورآسیا است. همچنین در زمینه سرمایه گذاری‌های متقابل با کشور‌های مختلف نیز قوانینی به تصویب رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما دچار بحران‌هایی از جمله سیل و زلزله است، قانون مدیریت بحران تصویب شد، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان که از اهمیت بالایی برخوردار بودند، در این مجلس تصویب شد. قانون دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در این مجلس به تصویب رسید، قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی در حالی تصویب شد که نمایندگان در مراجعات مردمی با این مشکل مواجه می‌شدند.

لاریجانی ادامه داد: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کارگران ایرانی براساس پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح شد، قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی اهمیت بسیاری دارد و اجازه به وجود آمدن پالایشگاه‌های کوچک را می‌دهد.

قانون اشتغال پایدار روستایی در راستای جلوگیری حاشیه نشینی در مجلس دهم تصوب شد
لاریجانی با اشاره به تصویب قانون تجارت در مجلس دهم افزود: قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورشی غیردولتی در این دوره از مجلس تصویب شد، قانون تجارت در این مجلس تصویب شد، هر چند برخی افراد در رسانه‌ها اعلام می‌کنند این مجلس بی عرضه بود، از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی تا امروز قانون تجارت در مجلس مانده بود و این مجلس جرأت کرد آن را به تصویب برساند.

وی ادامه داد: قانون اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدناپذیر که از اهمیت بالایی برخوردار بود، تصویب شد، قانون توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مصوب شد و در این زمینه اقدامات پایه‌ای صورت گرفت و این قانون به صورت مبنایی موضوعاتی از جمله حاشیه نشینی را حل می‌کند و اجازه می‌دهد تا در کنار روستاها، مراکز صنعتی، تولیدی و معدنی تشکیل و از مهاجرت جلوگیری شود.

رییس قوه مقننه گفت: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شد، قانون نظام جامع آموزشکده فنی و حرفه‌ای و مهارتی بسیار اهمیت دارد، در کشور ما که عدم تعادل در تخصص‌ها و هرم حرفه‌ای تخصصی وجود ندارد، این قانون زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم می‌کند. اصلاح قوانین رفع موانع تولید رقابت پذیر توسط کمیسیون ویژه ارائه و پایه‌های جهش اقتصادی دراین مجلس گذاشته شد، قانون ساماندهی پسماند‌های عادی با مشارکت بخش غیردولتی، قانون ارزش افزوده، قانون صندوق‌های مکانیزه، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون بخشودگی وام‌های افراد و تسویه بدهی آن‌ها که مشکلاتی را برای میلیون‌ها نفر ایجاد کرده بود، در این مجلس تصویب شد.

۲۰۰ قانون در مجلس دهم تصویب شد
وی با بیان اینکه قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و صنایع دستی، اصلاح قانون چک نیز در این مجلس تصویب شد، ادامه داد: حل مشکل موسسات اعتباری چندین جلسه وقت مجلس را در جلسات علنی و غیرعلنی گرفت. مسئله مسکن جوانان نیز در چندین جلسه بررسی شد که مرکز پژوهش‌ها نیز در آن نقش داشت. ۲۰۰ قانون در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است که به برخی از آن‌ها اشاره کردم.
لاریجانی با اشاره به پیامی از رهبری انقلاب گفت: در ابتدای مجلس دهم رهبری معظم در پیامشان نکته‌ای فرمودند «مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و افزون خواهی گستاخانه استکبار قرار دهید.»

مجلس دهم در مقابل حوادث بسیار عجیب سال‌های اخیر درمنطقه با صلابت عمل کرد
وی افزود: مجلس دهم در مقابل حوادث بسیار عجیب سال‌های اخیر که گاه هرکدام می‌توانست یک بحرانی در منطقه ایجاد کند با صلابت و دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیه‌های مهمی صادر کرد که موضع ملت را مشخص می‌کرد چرا که به قول شهید مدرس این مجلس را به منزله تمام ایران می‌دانند و گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی می‌بخشید. به عنوان مثال قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه زمانی تصویب شد که آن‌ها می‌خواستند با تروریستی اعلام کردن نیروی قدس آشفتگی در منطقه ایجاد کنند. این قانون بسیار مهم بود و همان زمان نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به نیروی قدس غیر از بودجه سنواتی بودجه مضاعفی بدهند تا آن‌ها نیز متوجه شوند.
 
قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران در مجلس دهم تصویب شد

رییس مجلس شورای اسلامی قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران را دیگر قوانین مهم مجلس دهم برشمرد و افزود: قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدام گستاخانه آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خودشان را نشان دهند همان روز لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آن‌ها نیز سپاهی هستند. لاریجانی ادامه داد: قانون اصلاح اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید بزرگوار سلیمانی به صورت سه فوریتی مطرح و تصویب شد و همان زمان مجددا برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیماتی را اتخاذ کردیم یا قانون اخیری که در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در مجلس مصوب شد و همچنین تشکیل کنفرانس‌های مهم در مسئله فلسطین که توسط مجلس انجام شد.
وی با اشاره به کنفرانس‌هایی که در راستای حمایت از انتفاضه فلسطین در دوره مجلس دهم در تهران برگزار شد، گفت: ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس تشکیل شد که رهبری در آن نطق کردند این موضوع زمانی بود که دشمنان می‌خواستند فضایی را ایجاد کنند که قدرت‌های بین المللی و مرتجع منطقه مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و از این آشفتگی اهداف شوم اسرائیل دنبال شود.

وی افزود: سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان‌های همکاری اسلامی در سال ۹۶ از سوی مجلس در تهران برگزار شد؛ تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشور‌های اسلامی و تعرض به قدس شریف موضوع کنفرانس مذکور بود. دو نشست در سال ۹۶ علاوه بر این در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بین المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد.

لاریجانی ادامه داد: نشست فوق العاده کمیته فلسطین یکی از آن‌ها بود و همچنین نشست تروئیکا مجالس کشور‌های عضو سازمان‌های همکاری اسلامی نیز با حضور نمایندگان مجالس کشور‌های فلسطین، الجزایر، چاد، اندونزی، اردن، سنگال، عراق، ترکیه و مالی برگزار شد. سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم مخصوصا تروریسم دولتی آمریکا با حضور روسای مجالس ۶ کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، افغانستان و ترکیه تشکیل شد که دومین کنفرانس یاد شده در تهران برگزار شد.

رییس قوه مقننه افزود: دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیرنظر مجلس برحسب قانون وجود دارد و فعالیت می‌کند نشست‌های منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین داشته و این یکی از کار‌های مهم بوده است.

رییس قوه مقننه با اشاره به مصوبات مجلس در کمک به بنیه دفاعی کشور گفت: این سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.

یک هزار و ۸۱۸ جلسه نظارتی در کمیسیون‌های مجلس دهم برگزار شد
لاریجانی به اشاره به وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی گفت: در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس ۱۰ هزار تذکر به رییس جمهور و وزرا، ۳ هزار سوال از وزرا که ۱۸۳ سوال در مجلس مطرح کرد -البته برخی سوالات منطقه‌ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می‌شد- همچنین ۵ سوال از رئیس جمهور و ۶ استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آن‌ها نتوانستند رای اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین ۵۳ جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آیین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون‌ها در مسأله نظارت فعال بودند.

لاریجانی گفت: در مجلس دهم ۳۹ گزارش نظارتی از سوی کمیسیون‌ها ارائه شد، کمیسیون ویژه، ۱۰ گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود، ارائه کرد و ۱۷ گزارش در زمینه ماده ۲۳۴ ارائه شد که در مجلس هشتم و نهم نظیر این را ندیدم که نمایندگان از این ابزار که استنکاف از قانون باشد از این ابزار استفاده کنند و در نهایت پرونده‌ها به قوه قضاییه داده شد.

وی با تصریح این موضوع که یک هزار و ۸۱۸ جلسه نظارتی در کمیسیون‌های مجلس دهم برگزار شده است، گفت: این میزان جلسات بدون نظارت‌هایی بود که در منطقه آن‌ها صورت می‌گرفت. همچنین ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع و هیات و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و ۲۷۹ نماینده در هیات‌ها و شورا‌های استانی، یک هزار و ۶۰۰ گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آن‌ها بود از جمله می‌توان به شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه اشاره کرد.

دیوان محاسبات ۸ هزار و ۵۱۶ گزارش به غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد
لاریجانی با اشاره به گزارش‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، افزود: کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس ۱۳ گزارش نظارتی ارائه کرد که در روز‌های اخیر دو تا از آن‌ها قرائت و به قوه قضاییه داده شد همچنین هیات تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آن‌ها جلسه داشتم کار مهمی کرد و همه مصوبات دولت را به روز کردند چرا که گاهی مصوبات دولت دو سال تأخیر داشت که همگی به روز شد و راجع به ۲ هزار و ۴۲۵ آیین نامه دولت اظهار نظر کردند و ۱۱۰ مورد آن را خلاف قانون اعلام و لغو کردند.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات ۸ هزار و ۵۱۶ گزارش به غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد و از این تعداد ۳ هزار و ۲۸۵ پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت و در مجموع حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۴ میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت که این نظارت‌ها بالفعل انجام شد. زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می‌کردند که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی ۱۰۰ هزار فیش حقوقی، تخلفات را مشخص کرد و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.

رییس قوه مقننه با اشاره به عملکرد مرکز پژوهش‌ها در مجلس دهم گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در اکثر قریب به اتفاق موضوعات مهم کشور تحلیل روز، پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه کرد لذا کار فعال و با نشاطی انجام داد که رهبری در ملاقاتی که داشتیم از این اهتمام مرکز پژوهش‌ها تشکر کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

جزییات نامه جدید حسن روحانی به شورای نگهبان: ادعاهای پنج‌گانه شورای نگهبان شامل انتسابات کلی است/ مستندات ردصلاحیت کامل و مکتوب ارائه شود

مرعشی: «آراء باطله» یعنی مردم رنجیده‌اند و از سیاست فاصله گرفته‌اند / باید مردم را قانع کنیم

مسکن و سرمایه‌گذاری مهمترین اقدامات استان در سال آینده است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)