کد خبر: ۳۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/ رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه مطرح کرد:
اگر چه در یک دید سطحی شغل آرایشگری یک شعل لاکچری محسوب می‌شود، شغلی که درآمد‌های آن چنانی دارد و خانم‌ها برای تفریح و سرگرمی دنبالش می‌روند، اما آن طور که رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه می‌گوید بالای ۷۰ از فعالین این حوزه از زنان سرپرست خانوار و یا حتی بد سرپرستانی هستند که عملا بار زندگی بر دوششان قرار گرفته است و حال با تعطیلی چند ماه، این بار کمرشان را خم کرده و یا بعضاً شکسته است.

70درصد آرایشگران، زنان سرپرست خانوارند/ تعداد مشتریان آرایشگر به انگشتان یک دست هم نمی رسد/اکثریت آرایشگران امکان استفاده از تسهیلات کرونا را ندارند
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:
تا پیش از بحرانِ منحوس کرونا، به تنهایی بار زندگی را بر دوش کشیده است و به قول خودش، از هیچکس، کم نیاورده است. الهه یکی از زنان آرایشگر کرمان است که یک آرایشگاه استیجاری در یکی از محلات پایین شهر کرمان را دارد.

خرج سه ماه بیکاری را به علاوه اجاره بهای آرایشگاهی که دو ماه درب آن بسته بوده با ته مانده حساب‌های بانکی و حتی سرکشی به قلک بچه‌ها پرداخت کرده است و حال کفگیرش حسابی به ته دیگ خورده است.

اگر چه در یک دید سطحی شغل آرایشگری یک شعل لاکچری محسوب می‌شود، شغلی که درآمد‌های آن چنانی دارد و خانم‌ها برای تفریح و سرگرمی دنبالش می‌روند، اما آن طور که رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه می‌گوید بالای ۷۰ از فعالین این حوزه از زنان سرپرست خانوار و یا حتی بد سرپرستانی هستند که عملا بار زندگی بر دوششان قرار گرفته است و حال با تعطیلی چند ماه، این بار کمرشان را خم کرده و یا بعضاً شکسته است.
به گفته او به دستور اتحادیه، از ۱۵ اسفند به شکل رسمی کلیه آرایشگران فعالیت خود را متوقف کرده و تعطیل کردند.
مرآتی شغل آرایشگری یک شغل فصلی می‌داند چرا که سه ماه رمضان، محرم و صفر میزان کار این حوزه به شدت پایین می‌آید و عملا پیک فعالیت این شغل در ماه‌های رجب و شعبان است.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران تاثیرات تعطیلی این شغل در رجب و شعبان را نه تنها بر روی درآمد این دو ماه، بلکه بر کل سال می‌داند؛ چرا که به گفته او در کنار از دست رفتن فرصت مراسمات، مردم همچنان از مراجعه به آرایشگاه ترس دارند، به طوریکه در طول روز تعداد مشتریان یک آرایشگر به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

مرآتی در خصوص میزان خسارت اعضای این صنف می‌گوید: اگر بخواهیم کمترین خسارت را درنظر بگیریم، کرایه واحد صنفی از یک میلیون تومان تا ۱۸ میلیون تومان در منطقه هزار و یک شب است در کنار این هزینه‌های مربوط به حقوق ثابت کارمندان نیز وجود دارد که همه تین آرایشگران تمام این هزینه‌ها را برای دو ماه متحمل شدند.

رئیس صنف آرایشگران با بیان این جمله که هیچ وقت از صنف آرایشگران زنانه به شکل یک شغل حمایت نشده، می‌گوید: بسیاری از افراد این صنف از روی اجبار این کار را انجام می‌دهند و هزینه روزانه زندگیشان از این کار تامین می‌کنند، اما متاسفانه همه به صنف ارایشگری به دید یک شغل لوکس و لاکچری نگاه می‌کنند.

مراتی می‌افزاید: به دلیل همین تصور اشتباه نسبت به این َشغل، ما هیچ وقت یک بسته حمایتی دریافت نکردیم. هر زمانی که وامی برای اشتغال زایی معرفی می‌شد، همواره آرایشگاه زنانه اولین شغلی بوده که خط می‌خورده است.

حال آنکه با توجه به شرط لیست بیمه کارکنان برای دریافت تسهیلات کرونا، عملا قشر وسیعی از آرایشگران امکان استفاده از این وام را ندارند.

او در خصوص تعداد اعضای این صنف می‌گوید: جواز کسب‌هایی که صارد شده بالای ۲ هزار تااست، اما تعداد فعالین این صنف هزار و ۶۰۰ نفر است.

مراتی در پاسخ به محدودیت‌های خدماتی آرایشگران در ایام کرونا می‌گوید: هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات آرایشگری وجود ندارد و تمامی خدمات انجام می‌شود.

او در ادامه می‌افزاید: درست است که آرایشگر در فاصله نزدیکی با مشتری قرار دهد، اما به هر حال شغل آرایشگری از َشغل پرستاری خطرناک‌تر نیست و می‌توان با استفاده از دستکش و ماسک n۹۵ این مخاطرات را از آرایشگران دور کرد.
 
هیچ ممنوعیتی برای خدمات آرایشگری ابلاغ نشده است

بنا به گفته رئیس صنف آرایشگران زنانه در پروتکل‌های ابلاغ شده از سمت دانشگاه علوم پزشکی گفته شده که کلا تمام کار‌هایی که زمان بر است انجام نشود و کاشت ناخن هم صورت نگیرد.

مرآتی البته متذکر می‌شود که تمامی این موارد در حد توصیه بوده و هیچ ممنوعیتی ابلاغ نشده است.

او با تاکید بر زمان بر بودن کلیه خدمات آرایشگری از کاشت ناخن تا رنگ مو، اصلاح صورت و ... می‌گوید: در تمامی خدمات آرایشگری نمی‌توان فاصله اجتماعی دو متر را اجرایی کرد.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه با اشاره به هزینه‌های بالای خدمات آرایشگری با وجود تحمیل شدن هزینه‌های مواد ضدعفونی کننده ک ماسک و دستکش می‌گوید: دستکش‌های لاتکس از ۲۵ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است قیمت ماسک و مواد ضد عفونی کننده هم افزایش داشته است، در کنار این موضوع پیدا کردن ماسک n۹۵ سخت است و ما هنوز نتوانستیم این ماسک را برای اعضای اتحادیه تهیه کنیم.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
زهرا مختاري باسابقه بيش از چهل سال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
واقعا حقيقت محض استاين قشر زحمتكش وبي پناه كه به اجبار دولت تعطيل ماندند الان هم صاحب ملكشان از پول پيش كه اكثريت وام گرفتند داره كم ميكنند چكار بايد بكنند چردولت ايت قشر را ناديده مي گيرد شوخي نيست يك ارايشگر بي سرپرست دوتا پول اب ودوتا پول برق دوتا پول گاز وپول موبايل خود وچه هاش لباس وخوراك خرج تحصيلپول كرايه محل كسب و كرايه خانه. ماليات حق شهرداري حق صنف ببينيد چه بلايي سر اين قشر زحمت كش كه كارشان هم بامواد شيميايي پر خطر واكثريت به علت ايستادن سرپا ساعتها كمر درد وگردن درد واريز وريه داغون بعلت غبار مواد شيميايي چه امده واقعا جاي تعجب است اين همه انسانهاي زحمتكش را كاملا رها كرديد دولت اقاي روحاني حق همه را لطفا تا فاجعه ببار نيامده بپردازيد. حتي وام بلا عوض بهشان تعلق مي گيرد ستاد بحران كرونا شما ها كه به اجبار اين شغل را تعطيل فرموديد لطفا رسيدگي فوري بفرماييد. باتشكر. مختاري
شفیعیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
خدا می‌دونه سه ماه اجاره مغازمون ندادیم وکلی چک برگشتی مونده رودستمون که قبل عید بابت خرید وسایل آرایشگاه داده بودیم کاش یه وام برای ما آرایشگران درنظر گرفته میشد که حداقل بدهی هامون رو بتونیم پرداخت کنیم
مریم الهی چترودی
|
United States
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
سلام دقیقا حرفهای خانم مراتی صحیح میبباشد ومن خودم واقعا برام سخت شده از طرفی قسط واجاره مغازه وهمچنین سرپرست خانوار میباشم خواهشا پیگیری بفرمایید
مریم الهی چترودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
سلام واقعا سخنان خانم مراتی صحیح میباشد ومن خودم بشخصه خلیل ضربه خوردم وسرپرست خانوار میباشم خواهشتا پیگیری بفرمایید ...من الله التویق
عفت نژادمحمودی
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
0
سلام توروخدابرای ماکاری کنین خودم بایه فرزند سرپرست خانواده هستم تمام درامدم ازآرایشگاه بود الان هبچی صفر
بنی اسدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
0
0
سلام واقعا سخنان خانم مرآتی وخانم بختیاری صحیح می‌باشد شرایط برای ما آرایشگران مخصوصا ما که سرپرست خانواده هستیم و عملا مسئولیت زندگی بردوشمان است خیلی سخت شده کسی هم در این شرایط مسئول نیست با این اجازه های سنگین ومخارج زندگی چکار باید بکنیم اگر حتی بخاطر اجاره مغازه خالی کنیم و فعلا کار نکنیم خرج زندگی که به عهده خودمان هست از کجا بیاریم واقعا سر دوراهی موندیم وکلی هم تا امروز مقروض شدیم خواهش میکنم مسئولین فکری بکنین ...باتشکر از حمایت خانم مرآتی ومسئولین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)