کد خبر: ۳۷۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
سیدحسین مرعشی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند که برخی از شخصیت‌های اصلاح طلب حرص قدرت دارند، گفت: حرص قدرت و سو استفاده از قدرت بد است، اما خدمت بدون حضور در حاکمیت غیر ممکن است و جریان سیاسی که به مدت طولانی در حکومت نباشد جریان میرایی می‌شود؛ ما نباید در هیچ شرایطی خودمان گوشه نشینی را اختیار کنیم.

سیدحسین مرعشی با بیان اینکه بعضی فکر می‌کنند که برخی از شخصیت‌های اصلاح طلب حرص قدرت دارند، گفت: حرص قدرت و سو استفاده از قدرت بد است، اما خدمت بدون حضور در حاکمیت غیرممکن است و جریان سیاسی که به مدت طولانی در حکومت نباشد جریان میرایی می‌شود؛ ما نباید در هیچ شرایطی خودمان گوشه نشینی را اختیار کنیم.
 
به گزارش گفتارنو سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی که در یک برنامه اینستاگرامی به مناسبت دوم خرداد در کرمان شرکت بود، به تشریح رقابت‌های انتخاباتی در دهه ۶۰ پرداخت و انتخابات ریاست جمهوری ایران بعد از دوره بنی صدر تا دوره اول هاشمی رفسنجانی را انتخابات بر مبنای اجماع دانست و گفت: در اولین انتخابات ریاست جمهوری که به صورت رقابتی برگزار شد ما در کرمان با مشکل کاندیداتوریی همزمان تیمسار مدنی و آقای بنی صدر مواجه شدیم.

او ادامه داد: در آن زمان حاج شیخ محمدجواد حجتی، اولین امام جمعه بعد از انقلاب در کرمان پیشنهاد مناظره آقای بنی صدر و آقای مدنی در یک استادیوم سلیمی کیا را دادند.

مرعشی با بیان اینکه در آن زمان ما در تشکل جامعه اسلامی دانشجویان طرفدار دکتر حسن حبیبی بودیم افزود: روحانیت کرمان خصوصاً روحانیت سنتی طرفدار آقای مدنی و در کنار آن روحانیون روشنفکر همچون امام جمعه وقت کرمان طرفدار بنی صدر بودند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، انتخاب بنی صدر به عنوان ریاست جمهور را در نتیجه یک انتخابات کاملاً رقابتی دانست و بزرگترین اشتباه آن دوره را در نزدیک شدن بنی صدر به سازمان مجاهدین خلق ارزیابی کرد و گفت: سازمان مجاهدین خلق، خودشان را مبارزتر از امام و بقیه انقلابیون می‌دانستند و معتقد بودند که روحانیت نمی‌تواند مبارزه با امپریالیسم را مدیریت کند، لذا می‌خواستند تا رهبری کل انقلاب را در دست بگیرند.

وی با اشاره به حوادث دوران ابوالحسن بنی صدر اعم از شهادت شهید بهشتی تا ترور نیرو‌های انقلاب گفت: زمان زیادی برد تا جمهوری اسلامی توانست از آن بحران عبور کند؛ شرایط در آن زمان در حدی بحرانی و جدی بود که بعد از شهادت شهید بهشتی و باهنر، یک هفته طول کشید تا حافظ اسد که از متحدان ما بود، به ما تسلیت بگوید چرا که فکر می‌کرد جمهوری اسلامی در حال سقوط است.

انتخابات ریاست جهوری قبل از دوم خرداد توافقی بود
سخنگوی حزب کارگزارن سازندگی از انتخابات ریاست جمهوری شهید رجایی، آیت الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی به عنوان یک انتخابات اجماعی نام برد و گفت: تمامی این‌ها انتخاباتی بود که نیرو‌های سیاسی تصمیم کلی‌اش را گرفته بودند و به صورت اجماعی بود.

او در ادامه در خصوص انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز گفت: بین جناح‌های مختلف کشور توافق بود که آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی رئیس جمهور شوند، البته در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آقای هاشمی قضیه کمی متفاوت شد، چرا که احمد توکلی آمد و با آقای هاشمی رقابت کرد و توانست ۴ میلیون رای را هم از آن خود کند.

انتخابات ۷۶، اولین انتخابات رقابتی بعد از امام بود
سخنگوی حزب کارگزارن سازندگی با اشاره به روند انتخابات سال ۷۶ گفت: انتخابات دوم خرداد ماه سال ۷۶ اولین انتخاباتی بود که در واقع بعد از استقرار رهبری جدید به صورت رقابتی برگزار شد و تبلیغات به صورت جدی صورت می‌گرفت.

مرعشی با بیان این جمله که تصور نمی‌شد که کسی غیر از آقای ناطق، رئیس جمهورشود، ادامه داد: این انتخابات در حافظه تاریخی مردم خیلی شیرین و ماندگار شد چرا که آقای ناطق کاندیدای مورد حمایت حاکمیت بود و تصور نمی‌شد که کسی غیر از اقای ناطق رأی بیاود، اما وقتی مردم تصمیم گرفتند، آقای خاتمی به سمت ریاست جمهوری رسید.

وی با بیان اینکه اگر چه انتخاب خاتمی به عنوان رئیس جمهور را یک مسئله خلاف تصور عامه بود گفت: انتخاب ایشان یک چیزخلاف رویه معمول هم نبوده است؛ چرا که به هر حال آقای خاتمی فرزند معنوی امام خمینی (ره) و جزء خط امامی‌های امام در دهه ۶۰ بود.

خاتمی، کشور را وارد یک فاز سیاسی جدید کرد
وی ادامه داد: در دوم خرداد آقای خاتمی ۲۰ میلیون رأی شیرین آورد و کشور را وارد یک فاز جدید سیاسی کرد.

مرعشی در تحلیل انتخابات سال ۹۸ بار دیگر به حوادث دوم خرداد ماه اشاره کرد و گفت: دوم خرداد ماه محصول ائتلاف میانی نیرو‌های کشور به رهبری آیت الله هاشمی و حزب کارگزاران که نماینده تفکر هاشمی در صحنه بود، شکل گرفت.

این فعال سیاسی افزود: در واقع ائتلافی بین خط امامی‌ها که دارای دو نهاد شورای هماهنگی نیرو‌های خط امام و مجمع روحانیون مبارز بودند و نیرو‌های میانی به محوریت نیرو‌های هاشمی و کارگزاران شکل گرفت و ۲۰ میلیون رأی را ایجاد کرد.

او در ادامه داد: دوستان بعد از استقرار آقای خاتمی حاضر نشدند این ائتلاف را به رسمیت بشناسند و ادامه دهند و یک تحلیلی در بین برخی بچه‌های چپ به وجود آمد که از اساس هم غلط بود لذا به این نتیجه رسیدند که آقای هاشمی را بزنند.

اوج اشتباهات اصلاح‌طلبان در سال ۸۴ رقم خورد
سخنگوی حزب کارگزارن سازندگی این تفکر اشتباه را به عنوان پایه و اساس مشکلات موجود در انتخابات دوره‌های بعدی معرفی کردو اوج اشتباهات این جریان را درسال ۸۴ و کاندیدا شدن همزمان آقایان مهدی کروبی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده درکنارآیت الله هاشمی رفسنجانی دانست.

مرعشی استقبال رهبری از رقابت کارگزاران با روحانیت مبارز در انتخابات مجلس پنجم، تایید صلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس ششم و حماسه خواندن پیروزی آقای خاتمی در انتخابات سال ۷۶ از سوی رهبری را یک فرصت بزرگ برای تعامل با نهاد رهبری دانست و ادامه داد: چرا باید حادثه‌ای مثل کوی دانشگاه به یک بحرانی تبدیل شود که در واقع ما حاکمیت را به سمتی ببریم که برای دفاع از کلیت و موجودیت خودش به نهاد‌های امنیتی و قضایی و سپاه متکی شود.

مرعشی افزود: از آقای میردامادی دبیرکل حزب مشارکت پرسیدند شما بزرگترین اشتباه سیاسی‌تان را چه می‌دانید؟ ایشان هم گفت مخالفت با آقای هاشمی رفسنجانی.

بی‌توجهی نیرو‌های پیشروی اصلاحات به عقبه
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: ۲۰ میلیونی که در ۲ خردادماه به خاتمی رأی دادند یا آن جماعتی که مجلس ششم را در ایران شکل دادند، همه از بچه‌های تند و تیز نبودند، بلکه در کنار آن‌ها طیفی از خانواده شهید، رزمنده و مذهبی‌ها و نیرو‌های خط امامی حضور داشته که به آن‌ها توجه نشد و همین فاصله نیرو‌های پیشرو از عقبه خود موجب قیچی شدن و فاصله میان افراد شد.

مرعشی افزود: این اشتباهات ما منجر شد تا جماعتی از اصول‌گرایان حاکمیت را قانع کنند که طیفی از نیرو‌های سیاسی اصلاح طلب، دنبال براندازی و تغییر نظام جمهوری اسلامی و از بین بردن ارزش‌ها هستند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی افزود: اصول‌گرایان از اشتباهات ما به نفع گروه خودشان سوءاستفاده کردند و ما را گوشه رینگ گذاشتند؛ نتیجه آن شد که بخشی مهمی از ظرفیت‌های ما درهر دوره ردصلاحیت می‌شود و ما تا نزدیکی انتخابات یارگیری‌هایمان معلوم نیست.

شعار «اصلاح طلب، اصول گرا، دیگر تمام شد ماجرا» یک شعار انحرافی است
مرعشی سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را به عنوان دوره جدید حیات اصلاح‌طلبی معرفی کرد و  گفت: ضعف عملکرد نهاد‌های انتخاباتی  در مجلس، شورا‌های شهر و دولت باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به اصلاح‌طلبان شد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با انحرافی دانستن شعار «اصلاح طلب، اصول گرا، دیگه تمام شد ماجرا»، گفت: این شعار ظاهراً پایان هر دو جناح را اعلام می‌کند، اما این طور نیست؛ نیرو‌های اصول‌گرا نیرو‌های معتقد خودشان را که همان ۲۰ درصد جامعه هستند را همواره دارند و با آن‌ها انتخابات را می‌برند.

مرعشی اضافه کرد: این شعار در واقع علیه اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و بعضی از ما به دلایلی اشتباه این شعار بی محتوا را دائماً تکرار می‌کنیم.

نهاد‌های انتخاباتی مردم از خاصیت افتاده است
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه ناامیدی مردم از جریان اصلاحات باعث فاصله گرفتن از صندوق‌های رای است گفت: وقتی مردم از صندوق رأی فاصله بگیرند این فقط اصلاحات نیست که می‌بازد بلکه جمهوری اسلامی هم دارد یکی از پایه‌های مهمش که مردم سالاری است را از دست می‌دهد.

مرعشی ضعف عملکرد دولت روحانی، نمایندگان مجلس و شورا‌های شهر را عامل فاصله گرفتن مردم از صندوق رأی دانست و گفت: با از خاصیت افتادن نهاد‌های انتخاباتی، مردم به این جمع‌بندی رسیدند که رای دادنشان فایده‌ای ندارد و همین مسئله بنیاد کار ما را ضعیف کرد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به تعداد کرسی‌های اصلاح طلبان استان گفت: شکست ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی در طول این ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

مرعشی افزود: همواره بین ۳ تا ۷ کرسی مجلس از بین اصلاح طلبان بوده است. این اولین باری است که ما فقط توانسته‌ایم یک کرسی در مجلس بگیریم و دلیل آن هم فاصله‌ای است که مردم از صندوق رأی گرفتند.

امثال زنگنه صدارتشان را مرهون محافظه کاریشان هستند
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با بیان این جمله که افرادی که تایید می‌شوند، بدون دلیل تایید نمی‌شوند در حالیکه خیلی از دوستان من و شما تایید نمی‌شوند گفت: ما مجبور بودیم در یک مقاطعی بین بد و بدتر انتخاب کنیم.

مرعشی در ادامه گفت: من زمانی به آقای بیژن زنگنه وزیر نفت و برخی دیگر گفتم شما صدارت جدیدتان را مرهون محافظه کاریتان هستید؛ اگر محافظه کار نبودید که مثل من می‌شدید فتنه و یک گوشه می‌نشستید. چون محافظه‌کار بودید می‌توانید در دولت باشید. ما هم بیخود از شما انتظار داریم که یک کار‌های ‌تر و تمیز و مرتب برای کشور انجام دهید.

وی افزود: معمولاً الان کسانی می‌توانند مدیرکل و نماینده شوند و یا در مسئولیت‌های مختلف قرار گیرند که کمتر سابقه فعالیت سیاسی داشته باشند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دوره سه سال و ۸ ماه استانداری حمیدمیرزاده، اشاره کرد و گفت: وقتی میرزاده استاندار شد و از من برای معاونت سیاسی دعوت کرد؛ خدمت ایشان عرض کردم که الان ۳۶ ماه از استقرار جمهوری اسلامی گذشته و در این ۳۶ ماه ۴ استاندار عوض شده؛ یعنی به طور متوسط هرکسی ۹ ماه استاندار بوده است. به او گفتم که ما از اردیبهشت ماه کا را شروع کردیم بهمن ماه کار ما تمام است. پس بیا نه محافظه‌کاری کنیم و نه کفش این و آن را جفت کنیم و دست‌شان را ببوسیم. این کار را کردیم و سر یک ماه بود که دعوا‌ها شروع شد.

مرعشی با اشاره به دست باز استانداران و مسئولین در دوره گذشته گفت: در دورانی که استاندار کرمان یا معاون سیاسی بودم بار‌ها با دادگاه انقلاب و ائمه جمعه‌ای که می‌خواستند دخالت‌های بی‌جا در کار دولت داشته باشند درگیر شدیم و دولت و نظام هم از موضع اصولی ما حمایت کردند.

علی‌رغم تعامل رزم‌حسینی؛ برخی کار‌ها متوقف شد 
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی  گفت: آقای رزم حسینی خیلی تلاش کرد که هماهنگی‌هایی در استان ایجاد کند؛ مثلث توسعه را ایجاد کرد و نمایندگان، ائمه جمعه و مقامات قضایی را در این امر دخیل کرد.

مرعشی  افزود:، اما مهمترین پروژه دوره آقای رزم‌حسینی که پیمانکار آن هم سپاه بود متوقف شد.

او با تأکید بر تغییر معادلات قدرت گفت: امروز معادلات قدرت آن قدر پیچیده شده و نقش برخی نهاد‌ها افزایش پیدا کرده است که در بعضی از جا‌ها اختیاراتشان از استاندار هم بیشتر است.

خدمت بدون حضور در حاکمیت غیر ممکن است
مرعشی افزود: دوستان گاهی اوقات فکر می‌کنند که برخی از شخصیت‌های اصلاح طلب حرص قدرت دارند، خیر حرص قدرت، سو استفاده از قدرت و فساد بد است، اما خدمت بدون حضور در حاکمیت غیر ممکن است.

وی در ادامه با اشاره به نقش آقای کریمی در اداره زلزله بم، گفت: یک زمانی آقای کریمی زلزله بم را خوب اداره کرد، ولی الان چندین سال از آن گذشته است و به دلیل تغییر نسل دیگر کسی خدمات ایشان را به خاطر ندارد.  

مرعشی تاکید کرد: جریان سیاسی که به مدت طولانی در حکومت نباشد جریان میرایی می‌شود؛ ما نباید در هیچ شرایطی خودمان گوشه نشینی را اختیار کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)