کد خبر: ۳۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اعلام کرد:
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با انتقاد از بحث بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در جنوب استان کرمان تصریح کرد: جنوب استان کرمان هم اکنون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد ولی شرایط تحت کنترل است اما اگر مردم بحث های رعایت فاصله گذاری فیزیکی و نظافت دست ها را رعایت نکنند قطعا شاهد توسعه بیشتر این اپیدمی خواهیم بود و به مرحله قرمز خواهیم رسید.

جنوب کرمان در وضعیت زرد کرونا قرار گرفت /برداشته شدن محدودیت‌ها و  اعتقاد کاذب به تاثیر گرما بر کرونا عامل افزایش شمار مبتلایان بود

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با انتقاد از بحث بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در جنوب استان کرمان تصریح کرد: جنوب استان کرمان هم اکنون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد ولی شرایط تحت کنترل است اما اگر مردم بحث های رعایت فاصله گذاری فیزیکی و نظافت دست ها را رعایت نکنند قطعا شاهد توسعه بیشتر این اپیدمی خواهیم بود و به مرحله قرمز خواهیم رسید.

دکتر "اصغر مکارم" شامگاه چهارشنبه هفتم خردادماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در جنوب استان کرمان اظهار کرد: جنوب استان کرمان دارای ۷ شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر و دارای پتانسیل های ویژه و ترددهای بسیار بالا به ویژه در حوزه نقل و انتقالات محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در جنوب استان کرمان اظهار کرد: از ابتدای اسفندماه که بحث شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور مطرح شد، با جلسات و اقدامات صورت گرفته در دانشگاه و منطقه جنوب استان کرمان، آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری در این منطقه به وجود آمد به طوری که در سه هفته ابتدایی اسفندماه ماه هیچ مورد مثبت قطعی مبتلا به کووید ۱۹ را در این منطقه نداشتیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه اولین موارد قطعی مبتلا به کرونا در جنوب استان کرمان در ۲۰ اسفندماه سال گذشته اعلام و از آن پس روند افزایشی مبتلایان دارای شیب نسبتا کندی بود اظهار کرد: در ابتدای شیوع این بیماری و به دلیل ارتباط وسیع بین استان کرمان با استان آلوده یزد، شمال استان کرمان درگیری بالایی با این ویروس پیدا کرد و در جنوب استان نیز به دلیل ارتباط بسیار زیاد مردم این منطقه با استان هرمزگان شاهد افزایش درگیری با این ویروس را بودیم به طوری که در ابتدای شیوع این ویروس در جنوب استان کرمان موارد مثبت اعلامی، وارداتی بود.

مکارم با تاکید بر اینکه محدودیت های اعمالی در جنوب استان کرمان باعث شده بود تا ۲۰ فروردین ماه تنها ۲۵ مورد قطعی مبتلا به کووید ۱۹ را در جنوب استان کرمان داشته باشیم اظهار کرد: از ۲۳ فروردین ماه و بنا به مقتضیات دولت و شرایط اقتصادی کشور، محدودیت ها کاهش پیدا کرد که همین امر سبب شد تا حدودی شاهد افزایش شیوع این ویروس در جنوب استان کرمان باشیم.

وی با بیان اینکه تبلیغ کاذب تاثیر گرما بر ویروس کرونا و ریشه کن شدن این ویروس با افزایش دمای هوا از دیگر عوامل موثر بر افزایش شیوع این ویروس در مناطق گرمسیری کشور به ویژه جنوب استان بود اظهار کرد: مردم انتظار داشتن در ماه های اردیبهشت به بعد که گرما در این مناطق حاکم می شود، پرونده ویروس کرونا در جنوب کرمان بسته شود این در حالی است که برعکس اتفاق افتاد و پیکی را که در اواخر اسفندماه و اوایل فروردین ماه در مناطق سردسیر و حتی شمال استان کرمان را شاهد بود با یک ماه تاخیر در مناطق گرمسیری کشور از جمله جنوب استان کرمان شاهد باشیم به طوری که از اواخر اردیبهشت ماه در جنوب استان به پیک بیماری رسیدیم و هم اکنون شاهد موارد افزایشی در این منطقه هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به ۳۰۷ مورد مثبت قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در جنوب استان کرمان اظهار کرد: از اوایل اردیبهشت ماه تا اخر اردیبهشت ماه تعداد موارد مثبت قطعی مبتلا به کرونا به ۵ تا ۶ برابر فروردین ماه رسیده که نشان می دهد پیک این بیماری با تاخیر در جنوب استان رخ داده است.

مکارم با تاکید بر اینکه آغاز یک اپیدمی از یک نقطه و انتقال آن از یک نقطه تا نقطه دیگر زمان بر خواهد بود، اظهار کرد: سه عامل برداشته شدن محدودیت‌ها، اعتقاد کاذب به تاثیر گرما بر کرونا و همچنین نحوه زندگی در مناطق گرمسیری در فصل بهار و عدم رعایت فاصله گذاری های فیزیکی سبب شد که امروز در این مناطق از کشور شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ باشیم.

وی با بیان اینکه بحث استفاده از اسپیلت‌ها و کولرهای گازی در فضاهای محدود و عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی در این مکان ها عامل موثر دیگری در افزایش شیوع ویروس کرونا در جنوب استان کرمان بوده است افزود: نوع زندگی در جنوب استان کرمان، جنوب استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان نشان می دهد که انتقال ویروس در این مناطق هم اکنون به صورت خانگی می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با تاکید بر اینکه استفاده از اسپیلت ها و کولرهای گازی سبب می شود ویروس کرونا در داخل آن محیط بسته ماندگاری بیشتری داشته باشد افزود: یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش شیوع ویروس کرونا در جنوب استان کرمان، تردد بالای کامیون ها در این منطقه است که خود این عامل سبب می شود که ویروس گردش بیشتری در منطقه داشته باشد که نیاز است در این زمینه اداره راهداری اقدامات موثرتری را برای ضدعفونی کردن انجام دهد.

مکارم با انتقاد از بحث بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در جنوب استان کرمان تصریح کرد: جنوب استان کرمان هم اکنون در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد اما شرایط تحت کنترل است ولی اگر مردم بحث های رعایت فاصله گذاری فیزیکی و نظافت دست ها را رعایت نکنند قطعا شاهد توسعه بیشتر این اپیدمی خواهیم بود و به مرحله قرمز خواهیم رسید.

وی با اشاره به ۱۰ مورد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در جنوب استان کرمان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون اظهار کرد: تاکنون ۱۱۰۰ مورد بستری به علت بیماری حاد تنفسی از ابتدای شیوع این ویروس در سطح کشور در منطقه جنوب استان کرمان داشته ایم که در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ نفر در بیمارستان های زیرمجموعه این دانشگاه بستری می باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه رعایت فاصله گذاری فیزیکی و قرنطینه به هنگام سبب قطع زنجیره انتقال ویروس در جامعه خواهد شد افزود: متاسفانه جلسات خانگی یکی از کانون های انتقال ویروس در جامعه شده که این موضوع در جنوب استان کرمان قابل توجه می باشد.

مکارم باردیگر با انتقاد از اینکه مردم به کرونا دیگر توجه نکرده و آن را جدی نمی گیرند تصریح کرد: باید پذیرفت که ویروس کرونا در جنوب استان کرمان هم اکنون به یک بیماری بومی تبدیل شده است و قطعا تا زمانی که واکسن یا درمان قابل اتکایی برای این ویروس پیدا نشود، همواره یک باریکه ای از این بیماری را خواهیم داشت بنابراین راهی جزء رعایت کردن موارد فاصله گذاری فیزیکی و نظافت دست ها از سوی مردم را نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه اپیدمی کرونا قطعا بر روی مرگ و میر گروه های پرخطر فشار وارد خواهد کرد اظهار کرد: ویروس کرونا هم اکنون در جامعه در حال پخش شدن است پس رعایت مسایل بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی در محیط های بیرون و حتی در منزل امری حیاتی و مهم است که متاسفانه مردم به آن توجه نمی کنند به طوری که آمارها در جنوب استان کرمان نشان می دهد ۳۴ درصد مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ کارمند، ۲۵ درصد خانه دار، ۱۹ درصد دارای شغل آزاد، ۱۰ درصد کشاورز، ۶ درصد بیکاران و ۵ درصد محصل و دانشجو بوده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه توقع پیک این بیماری در جنوب استان کرمان در اواسط اردیبهشت ماه را نداشتیم اظهار کرد: کرونا داشتن عیب نیست. از مردم انتظار داریم در طرح بیماریابی فعال که از انتهای فروردین ماه در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است، همکاری های لازم را انجام دهند تا بتوانیم با شناسایی افراد ناقل به این بیماری که دارای علائم نیز نیستند، زنجیره انتقال ویروس در جامعه را بشکنیم.

مکارم با بیان اینکه از ۳۰۷ مورد قطعی شناسایی شده در جنوب استان کرمان، ۱۸۲ مورد مربوط به موارد سرپایی بوده است اظهار کرد: در شناسایی ناقلین به صورت هوشمند، هدفمند و خوشه ای عمل می کنیم.

وی درباره استفاده از نقاهتگاه در جنوب استان کرمان نیز گفت: تجربه کشور در بحث نقاهتگاه نشان داد که به هیچ عنوان فرهنگ مردم ایران شرایط استفاده از نقاهتگاه را نمی پذیرد و عملا موضوع نقاهتگاه جواب نداده و تجربه خوبی نبوده بنابراین وزارت بهداشت نیز این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند که بحث قرنطینه و اعمال محدودیت های گذشته به دلیل شرایط کشور دوباره اتفاق نخواهد افتاد اظهار کرد: با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی باید به زندگی خودمان ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه آمارها در جنوب استان کرمان نشان می دهد که از موارد قطعی مبتلا به کووید ۱۹، ۳۴ درصد متعلق به روستاها و ۶۶ درصد در مناطق شهری زندگی می کردند اظهار کرد: از نظر سنی نیز ۶۳ درصد مبتلایان قطعی به کرونا در جنوب استان کرمان بین گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال بوده اند ضمن آنکه ۴۶ درصد موارد شناسایی شده خانم و ۵۴ درصد آقا بوده اند.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)