کد خبر: ۳۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
نظر اعضای شواری شهر در خصوص کادوی نورانی، میدان آزادی:
چند وقتی است که ساخت یک حجم نورانی در کنار میدان آژادی می‌گذرد، حجمی که به علت شباهتش به آرم مک دونالد در ابتدا این تصور را به همراه داشت که این طرح نمادی از این شرکت است، اما کمی بعد مشخص شد که کل این طرح یک کپی ازطرح کشورآلمان برای سال نو میلادی بوده است.
فرشاد:نبایستی شهرداری محل آزمون و خطا و کسب تجربه افراد باشد/این طرح ،حتی المان هم نیست/خدادادی:با این طرح های سلیقه ای، صرفا پول های شهرداری حیف و میل می شود/ لری:کرمان باید با یک نماد واقعی شناخته شود
(عکس: زکیه سلیمی)

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده: المانی که مخالفت ۱۱ نفر از اعضای شورای شهر را در پی داشت. چند وقتی است که ساخت یک حجم نورانی در کنار میدان آژادی می‌گذرد، حجمی که به علت شباهتش به آرم مک دونالد در ابتدا این تصور را به همراه داشت که این طرح نمادی از این شرکت است، اما کمی بعد مشخص شد که کل این طرح یک کپی ازطرح کشورآلمان برای سال نو میلادی بوده است.
در همان ابتدا این طرح با انتقادات و گلایه‌های مردم همراه شد، البته دامنه انتقادات صرفاً محدود به عامه مردم نیست بلکه اهل فن، هنرمندان و معماران نیز هر یک انتقادات و گلایه‌هایی را بر این کادوی نوری که به عنوان تک نماد میدان آزادی در کناره میدان قرار گرفته است، وارد کرده اند است. تا جایی که به گفته رئیس شورای شهر، بازتاب این طرح صرفاً منفی بوده و حتی یک نظرمثبت هم نداشته است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر در ابتدای این جلسه از شورای شهر با انتقاد شدیدالحنی نسبت به عملکرد شهرداری در خصوص المان‌های شهری، گفت:این چه نمادی است که در وسط میدان شهری که نماد ایثار و مقاومت است و به عنوان شهر سردار سلیمانی یاد می‌شود، کار شده است.
علی خدادادی با اشاره به تماس‌های گرفته شده با او در نقد این اثر، اظهار داشت: عین همین طرح در برلین المان به مناسبت سال نو میلادی اجرا شده است، آن وقت آمده اند و این را برای کرمان کپی کرده اند.
خدادادی در ادامه افزود:این طرح‌های سلیقه‌ای که یکی یک جا می‌بیند و آن را کپی واجرا می‌کند، صرفاً پول‌های شهرداری را حیف و میل می‌کنند.

نبایستی شهرداری محل آزمون و خطا و کسب تجربه افراد باشد
رئیس شواری شهر نیز با بیان این جمله که «نبایستی شهرداری محل آزمون و خطا و کسب تجربه افراد باشد» در نقد این اثر، گفت: وقتی بدون فراخوان و اطلاع رسانی به مردم کاری را آن هم به صورت سلیقه‌ای اجرایی کنید، واکنش مردم را خواهید داشت.
محمد فرشاد خطاب به شهرداری کرمان خاطر نشان کرد: درباره میدان اصلی شهر باید فراخوان داده شود و یک تیم کارشناسی مسائل را ارزیابی و در نهایت یک طرحی که اکثریت مردم می‌پسندند، اجرایی شود.
فرشاد در ادامه به صراحت افزود: بدون استثنا آنچه راجع این المان، شنیدم انتقاد بود. حتی یک تعریف هم در مورد آن ندیدم.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با تاکید بر این جمله که هیچ یک از اعضای شورای شهر از اجرای این المان اطلاع نداشتند، گفت: هر کار عمرانی بایستی در کمیسیون‌های تخصصی آورده شود و نظر شورا گرفته شود.
حسین چناریان در ادامه جملاتش از شورای شهر و شهرداری کرمان خواست تا برخورد با این المان تنها در حد انتقاد نماند و هر چه سریعتر تغییراتی بر روی آن داده شود تا هم راستا با مسائل فرهنگی واجتماعی شهر کرمان شود.
انتقاد اصلی چناریان از این طرح مربوط به غربی بودن این طرح بود، چرا که به گفته او نماد و طرح یک کشور اروپایی در مرکزیت شهری که سمبل مقاومت و نماد سردار سلیمانی است، اجرایی شده است؛ چیزی که اصلاً با فرهنگ و مذهب این استان هم خوانی ندارد.

کمیسیون نظارت فوق العاده ضعیف عمل می‌کند
گستره انتقادات از این طرح، تنها متوجه شهردای نبود، بلکه پای شورای شهر نیز به این قضیه باز شد و باب گلایه‌ها از عملکرد شواری شهر باز شد. فتح الله مویدی با بیان این جمله «من خیلی متاسف هستم که در این شورا همچین حرکتی اجرایی شد» خطاب به اعضای شواری شهر گفت: این ضعف نظارت شورا را نشان می‌دهد.
این عضو شورای شهر در ادامه صحبت هایش گفت: «در شورا یکسری تعریف‌ها و تمجید‌های صورت می‌گیرد که آدم دردش می‌گیرد، چیزی نمی‌گوییم که وحدت حفظ شود»
مویدی البته صرفاً به این گفته‌ها اکتفا نکرد، او از اعضای شواری شهر خواست تا مصوب شود تا هزینه‌هایی که برای این طرح صورت گرفته است به طور ریز به اطلاع عموم برسانند.
این عضو شورای شهر در ادامه با پیش کشیدن موضوعاتی همچون عدم آسفالت کوچه‌ها و افزایش نرخ بودجه‌های عمرانی، خطاب به اعضای شورا گفت: من تقاضا دارم که شورا در وظیفه نظارتی اش دقت کند و نظارت بر عملکرد داشته باشد. کمیسیون نظارت فوق العاده ضعیف عمل می‌کند.
او در ادامه افزود: بایستی شهرداری گزارش کار دهد که چقدر در پروژه‌های عمرانی شهر پیشرفت کاری داشته است.

این طرح، حتی المان هم نیست
رئیس شواری شهر در تکمیل صحبت‌های مویدی با اشاره به انجام مسابقه‌ای برای ارائه طرح‌ها و المان‌هایی در میدان آزادی در زمان استانداری رزم حسینی، در نقد عملکرد شهردار کرمان، گفت: در زمان رزم حسینی، ۱۰۰ طرح ارائه شد و مصوبه همین شورا را گذراند، بعد از آن گروه مشاورین شهرداری اعلام کردند که نمی‌توان این المان‌ها را اجرا کرد و حال بعد از سه سال حاصل کار گروه صاحب نظر شهردار این است.
فرشاد افزود: حاصل تمام وعده و وعید‌های این مشاورینی که شهردار کرمان اینقدر به آن‌ها اعتماد و اعتقاد داشتند، چیزی است که حتی اسمش المان هم نیست.
او ضمن اشاره به نقد گسترده این طرح از سوی شهروندان، گفت: طرحی اجرا شده که نه از نظر زیبایی شناسی عامه پسند است و نه مورد پسند اهل فن و صاحب نظران است. همچینین از نگاه ۱۱ نفر از اعضای شورای شهر نیز این طرح زیبنده شهر کرمان نیست.

کرمان باید با یک نماد واقعی شناخته شود
رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان با تاکید بر اهمیت صیانت از پیشینه تاریخی، مذهبی و فرهنگی کرمان و همچنین ضرورت شناخته شدن کرمان با یک نماد فرهنگی، گفت: بار‌ها گفته شده که میدان آزادی کرمان نیاز به یک المان دارد، اما شهرداری کرمان داشتن المان در محدوده میدان آزادی را ناممکن اعلام کرده و حال خودش این اقدام را انجام داده است.
زهرا لری در ادامه افزود: کرمان باید با یک نماد واقعی شناخته شود، نمادی که نشان از پیشینه تاریخی و فرهنگی اش باشد.
در میان سیل انتقاداتی که از سمت اعضای شورای شهر بر این طرح وارد شد، سیدمحمدرضا میرحسینی تنها فردی که بود که با دیدی ملایم‌تر به این طرح نگاه کرد.
این عضو شورای شهر با بیان این جمله که «من معتقدم شورا وظیفه سیاست گذاری و نظارت دارد، ولی در مورد اجرایی حق دخالت ندارد»، گفت: المان‌های شهری اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند بعضی دنبال شادابی اند، برخی هم به دنبال معرفی، شادی و نشاط و یا زیبایی. حتی برخی المان‌ها هم به طور موقت اجرایی می‌شوند.
میر حسینی افزود: این طرح‌ها و طرح‌های چراغانی موقت است و بعد برداشته می‌شود.
او در ادامه پیشنهاد داد تا برای شهرداری یک سازوکاری تعریف شود تا مانند شهر‌هایی هچون شیراز، طرح هایش را به نظر مردم برساند و نظر مردم را بگیرد و براساس امتیاز هر طرح در خصوص اجرایی شدنش تصمیم گیری شود.

پاسخ سرپرست حوزه شهردار و امور شورای شهر: شهردای دنبال کار‌های مانا است، این طرح موقت است
شایان ذکر است که در این جلسه از شواری شهر، شهردار کرمان حضور نداشت و پاسخ گویی در خصوص این مسئله به زمان دیگری موکول شد. اما علی سعیدی، سرپرست حوزه شهردار و امور شورای شهردار پاسخ به انتقادات اعضای شورای شهر به صورت اجمالی، گفت: شهرداری به دنبال کار‌های مانا هست، تمامی کار‌هایی همچون این طرح، موقت است و بعد از مدتی برداشته می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)