کد خبر: ۳۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، گفت‌وگوی مستقیم میان چین و هند برای حل و فصل تنش‌های نظامی اخیر در مرز دو کشور را تایید کرده است.

چرا هند و چین به جان هم افتاده‌اند؟

راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، گفت‌وگوی مستقیم میان چین و هند برای حل و فصل تنش‌های نظامی اخیر در مرز دو کشور را تایید کرده است.

 او اولین مقام بلندپایه‌ دولتی است که از زمان آغاز درگیری‌ها در منطقه مرزی لداخ در شمال هند درباره این تنش‌ها اظهار نظر می‌کند.سینگ گفت هر دو کشور خواهان حل اختلاف هستند اما تصریح کرد که هند تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهد که در این مسئله "غرورش خدشه‌دار شود."

وزیر دفاع هند گفت که دو طرف برداشت متفاوتی از "خط کنترل واقعی" دارند که مرز دو کشور را ترسیم می‌کند.

بنا بر گزار‌ش‌ها در درگیری‌های تازه هم مثل موارد قبلی تیراندازی رخ نداده، بلکه سربازان دو طرف با مشت و لگد و باتوم با هم گلاویز شده‌اند و در مناطقی به یکدیگر پرتاب سنگ پرتاب کرده‌اند. اما این درگیری‌ها شدیدتر از موارد قبلی بوده است.

در میان صف آرایی یک ماهه نیروهای نظامی هند و چین در منطقه لاداخ و انتقال تجهیزات نظامی سنگین به مناطق مرزی، دو کشور در "توییتر" نیز یک جنگ مجازی را آغاز کرده‌اند که می‌تواند به تنش‌های بیشتر منجر شود.

به گزارش رسانه‌های هندی، کاربران هندی و چینی روز گذشته اقدام به انتشار تصاویری از درگیری‌های خشونت آمیز میان نیروهای ارتش هند و چین در منطقه شمالی دریاچه "پانگ گونگ" در شرق لاداخ کردند. 
این تصاویر سربازهای هند و چین را نشان می‌دهند که با سنگ، چوب و میله‌های آهنین به شدت مجروح شده و تعدادی نیز بیهوش بر روی زمین افتاده‌اند. 


به گزارش ایرنا، کارشناسان هندی اعلام کرده‌اند که انتشار این گونه تصاویر می‌تواند بسیار اثرات منفی داشته باشد و به افزایش ناخواسته تنش‌ها در خط واقعی کنترل میان هند و چین و همچنین شلیک گلوله منجر شود. مرزهای هند و چین در ۴۵ سال گذشته شاهد هیچ درگیری مسلحانه‌ای نبوده است. 


ارتش هند از سوی دیگر از انتشار این تصاویر به شدت انتقاد کرده است و آن‌ها را یک اقدام گمراه کننده در میان مناقشه مرزی هند و چین و همچنین مذاکره مداوم دو کشور در سطح نظامی و دیپلماتیک برای حل این تنش توصیف کرده است. 

امان آنند سخنگوی ارتش هند گفت: در رسانه‌های اجتماعی تصاویر مختلفی در خصوص حوادث اخیر در مناطق مرزی منتشر شده‌اند. محتوای این تصاویر تایید نشده است .تلاش‌ها برای مرتبط کردن آن‌ها با وضعیت در مرزهای شمالی یک اقدام گمراه کننده است. 

وی افزود: در حال حاضر هیچ خشونتی میان نیروهای هندی و چینی وجود ندارد. ما به شدت تلاش‌ها برای احساسی کردن این مساله که بر امنیت ملی تاثیر می‌گذارند را محکوم می‌کنیم. 
این درحالی است که روز گذشته راجنات سینگ وزیر کشور هند در اخطاری شدید به چین اعلام کرد که هند کنونی با سال ۱۹۶۲ متفاوت است و چین نباید این کشور را دستکم بگیرد. 
هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ کوتاه مرزی داشتند که به شکست هند در مقابل چین منجر شد. 


تنش‌ها چگونه آغاز شد؟

دراینباره بی بی سی گزارش داد: تنش شدید مرزی میان دو کشور حدود سه هفته پیش در اوج شیوع کرونا و مقررات قرنطینه، در منطقه لداخ در کوه‌های هیمالیا در شمال ایالت جامو و کشمیر هند آغاز شد.

رسانه‌های هند به نقل از مقام‌های این کشور گزارش دادند که هزاران سرباز چینی با توسل به زور وارد دره گلوان در لداخ شده‌اند.

بنابر این گزارش‌ها نیروهای چینی در این منطقه چادر زدند، سنگر کندند و تجهیزات سنگین نظامی خود را در چند کیلومتری عمق زمین‌هایی که هند خاک خود می‌داند مستقر کردند.

در سوی دیگر چین می‌گوید این هند است که در واقع معادلات مرزی را تغییر داده است.

هند به تازگی جاده‌ای چند صد کیلومتری در منطقه لداخ ساخته که ارتباط زمینی با یک پایگاه هوایی درارتفاع بالا را برقرار می‌کند. این پایگاه در سال ۲۰۰۸ بازگشایی شده است.


"خط کنترل واقعی" چیست؟

چین و هند ۳۴۴۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و در مناطقی دچار اختلافات ارضی هستند. ارتش‌های دوطرف که از بزرگ‌ترین نیروهای نظامی جهان هستند تا کنون بارها در این مناطق با هم رو در رو شده‌اند.

مرز دو کشور با آنچه "خط کنترل واقعی" شناخته می‌شود تعریف شده که در بسیاری نقاط مورد اختلاف است.

تنش نظامی جدید تنها به منطقه لداخ محدود نیست. سربازان دو کشور در منطقه ناکولا در مرز چین با ایالت سیکیم در شمال شرق هند هم با هم روبرو شده‌اند.

ناظران در هند می‌گویند پیامی که چین با صف‌آرایی در این منطقه فرستاد، نشان می‌داد که تنش تازه با اختلافات مرزی قبلی کاملا متفاوت است.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که سربازان دو طرف دست کم دو بار در منطقه لداخ با هم درگیر شده‌اند.


چرا الان تنش بالا گرفته؟

چند دلیل برای بالا گرفتن درگیری‌ها عنوان شده که رقابت بر سر اهداف استراتژیک در بطن آن قرار دارد.

آجای شوکلا، کارشناس نظامی هند، تنش جاری را جدی می‌داند و می‌گوید منطقه گلوان که در طول زمان منطقه‌ای آرام محسوب می‌شده الان به این دلیل محل اختلاف شده که در این منطقه خط مرزی دو کشور در نزدیک‌ترین موقعیت به جاده‌ای قرار می‌گیرد که هند به تازگی احداث کرده است.

به گفته او تصمیم هند برای تقویت زیرساخت‌های خود در این منطقه چین را برآشفته است.

این جاده می‌تواند توانایی هند برای جابجایی نفرات و تجهیزات درصورت بروز درگیری را به شدت افزایش دهد.

از سوی دیگر زمانی که هند تصمیم گرفت که به خودمختاری محدود جامو و کشمیر در ماه اوت پارسال پایان دهد، در نقشه منطقه هم بازنگری کرد. در این بازنگری منطقه لداخ شامل "اقصی چین" هم می‌شد؛ منطقه‌ است در کنترل چین که هند ادعای مالکیت آن را دارد.

علاوه بر این چین از تصمیم اولیه هند برای منع صادرات اقلام پزشکی و محافظتی بعد از همه‌گیری ویروس کرونا هم شاکی بود.

پی استوبدان، دیپلمات سابق هندی می‌گوید عبور از خط کنترل واقعی از سوی نیروهای نظامی دو کشور مسئله‌ای که است که بارها اتفاق افتاده و در حد مذاکرات منطقه‌ای حل و فصل شده است اما به گفته او این بار شاهد بزرگ‌ترین صف‌آرایی هستیم که در دهه‌های اخیر رخ داده است.

چین به خاک هند تجاوز کرده؟

اما خبرگزاری ایرنا در گزارشی می نویسد: مقامات هندی همچنین روز گذشته اعلام کردند که ارتش این کشور تعداد بیشتری از نیروهای نظامی خود را از مناطق مختلف به لاداخ منتقل کرده است تا با پنج هزار نیروی نظامی چین در این منطقه مرزی مقابله کند. 
مناقشه مرزی میان هند و چین یکی از جدی‌ترین مناقشه‌های مرزی میان دو کشور از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. هند و چین در سال ۲۰۱۷ در منطقه دو کلم واقع در شرق هیمالیا شاهد تنش مرزی بودند که پس از ۷۳ روز و با دخالت رهبران دو کشور حل شد. 
همچنین هند و چین در سال ۱۹۶۲ یک جنگ مختصر بر سر اختلاف‌های مرزی داشتند. 
 ناظران نظامی معتقدند یکی از دلایل افزایش تنش‌های مرزی میان هند و چین، ساخت یک باند فرودگاه و همچنین جاده در نزدیکی مرزها با چین است. هند سعی کرده است تجهیزات و زیرساخت‌های خود در امتداد مرزهای مشترک با چین را گسترش دهد. 
  مقامات آگاه هندی اعلام کردند که با وجود مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، هنوز ارتش‌های دو کشور حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. 
دهلی نو معتقد است که نیروهای چینی به خاک هند تجاوز کرده‌اند و برای پایان تنش، باید به درون خاک چین عقب نشینی کنند. 
از سوی دیگر چین می‌خواهد هند ساخت و ساز را در تمام مناطق مورد اختلاف متوقف کند. 

هند و چین در مرزهای مشترک به طول بیش از ۳ هزار کیلومتر دارای اختلاف هستند و با وجود برگزاری مذاکرات مختلف مرزی، دو کشور هنوز نتوانسته‌اند این اختلافات را رفع کنند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)