کد خبر: ۳۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس شورای ملی زعفران گفت: افزایش هزینه‌های حمل و نقل موجب ایجاد مشکلات جدیدی برای این صنعت شده و موجب افزایش هزینه‌های تمام شده در این محصول است و قیمت حمل و نقل هر کیلو زعفران تا حدود 7 یورو رسیده است که این میزان با توجه به شرایط فعلی برای صادرکنندگان رقم بسیار زیادی است.

رئیس شورای ملی زعفران گفت: افزایش هزینه‌های حمل و نقل موجب ایجاد مشکلات جدیدی برای این صنعت شده و موجب افزایش هزینه‌های تمام شده در این محصول است و قیمت حمل و نقل هر کیلو زعفران تا حدود 7 یورو رسیده است که این میزان با توجه به شرایط فعلی برای صادرکنندگان رقم بسیار زیادی است.

محسن احتشام با بیان اینکه متاسفانه بازار زعفران نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر به دلیل مشکلات حاصل از کرونا با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است، گفت: حدود 85 درصد زعفران تولید شده کشور صادر می‌شود که در چند ماه اخیر به دلیل محدودیت در حمل و نقل هوایی، درگیری بسیاری از بازارهای هدف صادراتی با کرونا، تمایل به خرید بسیاری از بازارها کاهش یافته و به همین دلیل از اسفند ماه در بازار زعفران رکود بسیار شدیدی حاکم شده است.

وی ادامه داد: در بازارهای داخلی نیز به دلیل تعطیلی بزرگترین بازارهای فروش سوغات مانند مشهد مقدس فروش رضایت‌بخشی را نداشتیم.

احتشام با بیان اینکه حدود 99 درصد صادرات زعفران از طریق حمل و نقل هوایی صورت می‌گیرد، افزود: از طرف دیگر منتظر شروع فعالیت شرکت‌های هواپیمایی هستیم تا ارسال کالا تسهیل شده تا صادرکنندگان بتوانند به راحتی صادرات خود را انجام بدهند.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز گفت: افزایش هزینه‌های حمل و نقل موجب ایجاد مشکلات جدیدی برای این صنعت شده و موجب افزایش هزینه‌های تمام شده در این محصول است و قیمت حمل و نقل هر کیلو زعفران تا حدود 7 یورو رسیده است که این میزان با توجه به شرایط فعلی برای صادرکنندگان رقم بسیار زیادی است.

احتشام عدم وجود پرواز به بازارهای هدف را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: امیدواریم در خرداد ماه با راه‌اندازی حمل و نقل هوایی، صادرات زعفران بتواند روند نسبی خود را در پیش بگیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران نمی‌توانیم وضعیت مطلوبی را برای این محصول تصور کنیم مگر اینکه مشکلات و معضلات فراروی این صنعت رفع شده و صادرکنندگان بتوانند میزان صادراتی عقب‌افتاده خود را جبران کنند تا با برداشت محصول جدید با انبوه زعفران در کشور مواجه نشویم.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به محدودیت تبادلات ارزی گفت: نیاز است که حتما تبادلات ارزی روان‌تر شود تا موجب ایجاد انگیزه‌های بیشتر برای صادرکنندگان باشد.

احتشام در خصوص بازارهای هدف صادراتی این محصول نیز گفت: کشور چین در حال حاضر بزرگترین بازار هدف صادراتی فعلی ما است و این به دلیل باورهای خاص دارویی برای زعفران توسط چینی‌ها است. بعد از کشور چین، هند، امارات به عنوان چهارراهی برای صادرات و بعد نیز کشور اسپانیا است.

وی در خصوص میزان صادرات زعفران در سال گذشته نیز گفت: آمارهای صادراتی سال 98 تفاوت چندانی با سال 97 نداشته و کل میزان صادرات آن حدود 275 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 97 افزایش بسیار جزئی داشته است. در سال جاری نیز در سه ماهه ابتدای سال احتمالا میزان کل زعفران صادر شده به 30 تن نیز نرسد.

رئیس شورای ملی زعفران در خصوص قیمت این محصول نیز گفت: به طور کلی قیمت محصولات تابع بازار و عرضه و تقاضا است که به دلیل کرونا، تقاضا در بازارهای جهانی کاهش یافته و در بازارهای داخلی نیز با کاهش مصرف مواجه هستیم که این مسئله موجب ثبات قیمت زعفران شده و قیمت هر کیلو از آن در حال حاضر بین 6 تا 10 میلیون تومان بسته به نوع و کیفیت آن است.

احتشام در مورد قاچاق پیاز زعفران نیز گفت: این مسئله کاملا بدیهی است و به دلیل هم‌مرز بودن با کشور افغانستان که به شدت در پی این نوع محصول است، این اتفاق رخ می‌دهد بنابراین نیاز است تا تدابیری اندیشیده شود تا به وسیله آن مانع قاچاق این محصول به سایر کشورها باشیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم تا مازاد پیاز کشاورزان را مستقیما خریداری کند و این وزارت اجازه داد و ستد این محصول را به هر شخصی واگذار نکند و آن را در اختیار کشاورزان سایر استانها که نیاز به توسعه سطح زیر کشت خود دارند، قرار دهند. بنابراین اگر این مسئله پیگیری شود قطعا از قاچاق این محصول خودداری خواهد شد.

رئیس شورای ملی زعفران در پایان تاکید کرد: پیاز زعفران به عنوان میراث کهن اقتصادی در کشاورزی ما است و کشاورزان نباید این محصول را در اختیار افراد سودجو قرار دهند.

منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)