کد خبر: ۳۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/معاون فرهنگی موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) مطرح کرد:
او در ادامه می‌افزاید: بعضی وقت‌ها در مواجهه با اندیشه‌ها و شخصیت فکری برخی از بزرگان این اشتباه رخ می‌دهد که از سر سهل انگاری و ساده انگاری و یا بعضاً از سر غرض ورزی، تنها بخش‌هایی از اجزای فکری و راه آن‌ها گفته می‌شود و این یک آفت بزرگ است، در واقع ما وقتی می‌گوییم اندیشه و راه امام خمینی (ره) باید همه اجزای فکر و راه امام با هم دیده و ارائه شود.
برخورد کاریکاتوری با اندیشه امام، یک آفت بزرگ است

گفتارنو/گروه سیاست: فرصت سالگرد امام خمینی (ره) فرصت مغتنم و ارزشمندی است برای یادآوری و تجدید شناخت و معرفت دوستداران امام نسبت به راه، اندیشه و منش امام خمینی (ره)، لذا در همین رابطه و به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام، گفت و گوی کوتاهی با معاون فرهنگی موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) پیرامون آسیب شناسی نگاه کاریکاتوری و گزینشی به افکار و اندیشه‌های امام صورت گرفت که در ادامه خواهید خواند.
به گزارش گفتارنو، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در خصوص آسیب شناسی نحوه برخورد کاریکاتوری با اندیشه امام، می‌گوید: برخورد گزینشی و برخورد کاریکاتوری با اندیشه امام یکی از آسیب‌های جدی است که بایستی از آن پرهیز شود. منظور از برخورد کاریکاتوری این است که بخش‌ها و اجزایی از اندیشه امام را انتخاب کنیم و آن‌ها را معرفی کنیم و نسبت به سایر بخش‌های اندیشه امام به دلایل مختلف بی توجه باشیم و یا حتی تعمدا‍ نسبت به آن اجزای اندیشه امام برخورد سلبی داشته باشیم.
حجت الاسلام کمساری در تشریح بیشتر برخورد کاریکاتوری با اندیشه امام خمینی (ره) می‌گوید: وقتی که یک کاریکاتوری از یک تصویر کشیده می‌شود، می‌توان گفت که این تصویر ارائه شده هم تصویر آن فرد مورد نظر هست و هم می‌توان گفت که این کاریکاتور، تصویر آن فرد مورد نظر نیست؛ یعنی نسبت اجزای صورت در یک تصویر کاریکاتوری بهم می‌خورد؛ لذا اگر کسی بگوید این تصویر، تصویر فلان فرد است سخن دروغی نگفته واگر هم بگوید تصویرآن فرد نیست، باز هم حرف گزافی نگفته است.
او در ادامه می‌افزاید: بعضی وقت‌ها در مواجهه با اندیشه‌ها و شخصیت فکری برخی از بزرگان این اشتباه رخ می‌دهد که از سر سهل انگاری و ساده انگاری و یا بعضاً از سر غرض ورزی، تنها بخش‌هایی از اجزای فکری و راه آن‌ها گفته می‌شود و این یک آفت بزرگ است، در واقع ما وقتی می‌گوییم اندیشه و راه امام خمینی (ره) باید همه اجزای فکر و راه امام با هم دیده و ارائه شود.

معاون فرهنگی موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) در خصوص راه و اندیشه امام، می‌گوید: امام خمینی در عین حال که به فکر پیروزی انقلاب اسلامی، استقلال کشور و ظلم ستیزی بود همزمان به فکر محرومین بود. در عین مبارزه با ظلم به فکر اجرای عدالت در جامعه بود. امام در عین حال که به اجرای عدالت و ظلم ستیزی می‌پرداخت، نسبت به هر گونه وابستگی انقلاب و مردم ایران به بیگانگان و قدرت‌های شرق و غرب آن زمان حساسیت نشان می‌داد و آن را به عنوان یک نکته منفی معرفی می‌کرد.
حجت الاسلام کمساری با بیان این جمله که «اتکای امام به باورمندی‌ها و توانمندی‌های داخلی بود» می‌گوید:امام در عین حال که به شدت بر روی موازین دین و احکام اسلام و تعالیم اسلام پافشاری می‌کرد، به همان میزان هم بر رای، نظر و فکر مردم اصرار می‌ورزید.
او با اشاره به جایگاه رأی و نظر مردم در اندیشه و خط امام خمینی (ره)، می‌گوید: امام ضمن اینکه همه چیز را از آن خدا می‌دانست در عین حال مردم را، ولی نعمت خود می‌دانست، برای فکر و رأی مردم ارزش قائل بود و مسئولین را خادمان مردم معرفی می‌کرد. با صدای بلند می‌گفت اگر به من خادم بگویید بهتر ازآن است که به من رهبر بگویید. امام کسی بود که یک نوجوان ۱۳ ساله از جان گذشته را که نماد جوانمردی، ایثار و شجاعت بود، به عنوان رهبر خود معرفی می‌کرد.
معاون فرهنگی موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر جایگاه رای و نظر مردم، می‌گوید: امام بار‌ها به مسئولین نهیب می‌زد که شما حق ندارید به جای مردم تصمیم گیری کنید. در یکی از دیدار‌هایی که امام خمینی (ره) با برخی از نخبگان و خبرگان داشتند، به صراحت بیان کردند که شما فکر نکنید که می‌توانید صلاح مردم را بهتر از مردم تشخیص دهید.
به عقیده حجت الاسلام کمساری، راه، منش و اندیشه امام همواره جاودانه خواهد بود و برای مردم جذابیت دارد، ولی اگربنا باشد به خاطر مصالح سیاسی، باندی و جناحی بخشی از اندیشه امام واگویه شود و بخشی دیگر وانهاده شود بزرگترین ظلم در این حوزه صورت گرفته وبزرگترین ستم به اندیشه امام شده است.
او در ادامه با شاره به نقش رسانه ها، دستگاه‌های تبلیغاتی در نشر درست افکار و اندیشه‌های امام، می‌گوید: مردم و به خصوص نسل نوجوان و جوان باید اندیشه و خط فکر امام را آن گونه که بوده است، بشناسند.
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)