کد خبر: ۳۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مسئولان بهداشتی استان هشدار دادند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته متاسفانه عدم رعایت موارد فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم از دلایل اصلی افزایش موارد به کووید ۱۹ در جنوب استان است و خوشبختانه از نظر بیمارستانی و تجهیزات بهداشتی و درمانی خوشبحتانه مورد خاصی در این منطقه وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته متاسفانه عدم رعایت موارد فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم از دلایل اصلی افزایش موارد به کووید ۱۹ در جنوب استان است و خوشبختانه از نظر بیمارستانی و تجهیزات بهداشتی و درمانی خوشبحتانه مورد خاصی در این منطقه وجود ندارد.

به گزارش ایسنا دکتر سیدوحید احمدی‌طباطبایی در خصوص آخرین وضعیت اپیدمی کرونا و شیوع بالای این ویروس در استان کرمان گفت: وزارت بهداشت و درمان براساس فرمولی طبقه‌بندی‌ شهرهای کشور از نظر اپیدمی را انجام می‌دهد که متاسفانه برخی از نقاط استان کرمان در گروه قرمز این تقسیم بندی قرار گرفته اند

وی با انتقاد از اتفاق فرایند عادی‌سازی جریان کرونا در جامعه بیان کرد: تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقریبا ثابت است و شیب موارد بستری شده ناشی از ابتلا به این ویروس بسیار جزئی افزایش یافته است اما منتظر تحلیل گروه اپیدمیولوژیست وزارت بهداشت با همکاری کمیته اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان هستیم تا وضعیت دقیق استان کرمان مشخص شود اما تحلیل دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این است که شیب تعداد افراد بستری حفیف رو به افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اینکه مدتی استان کرمان اصلا فوتی به دلیل ابتلا به کرونا نداشته اما در روزهای اخیر روزانه بین ۱ تا ۳ مورد فوتی گزارش می شود، اظهار کرد: باید اذعان داشت که در روزهای گذشته موارد مبتلا به کووید ۱۹ در استان کرمان رو به افزایش پیدا کرده که به دنبال آن نیز احتمال مرگ و میر را بالا خواهد بود. در گذشته نهایتا ۴۰ مورد مبتلا در استان گزارش می‌شد اما در روزها اخیر موارد مثبت قطعی شناسایی شده ۹۰ و حتی بیش از ۱۲۰ مورد نیز بوده که البته باید تحلیل بیشتری نیز در این زمینه صورت بگیرد.

وی با بیان این مطلب که مقاله پژوهشی قابل اعتباری در خصوص اینکه کدام گروه خونی کمتر یا حفیف به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند وجود ندارد، تصریح کرد: مطالبی که در احتمال کمتر بودن و یا بیشتر بودن گروه خونی خاصی به کووید ۱۹ در فضاهای مجازی مطرح می شود، کاملا شایعه بوده و هیچ مطلب علمی دقیقی و قوی در این زمینه وجود ندارد.

احمدی طباطبایی با اشاره به برخی از مناطق استان کرمان که تعداد مبتلایان آن افزایش یافته، اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم در سطح جامعه برخی افراد نسبت به موضوع کرونا بی‌تفاوت شده‌اند. برخی مراسم عروسی با جمعیت بسیار بالا برگزار می‌کنند یا در یک اتاق تعداد زیادی حضور پیدا کرده و اسپلیت روشن و تهویه مناسب نیز صورت نمی‌گیرد و این چنین موضوعاتی باعث شده که تعداد مبتلایان در برخی مناطق استان افزایش پیدا کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اعزام تیم‌های از دانشگاه علوم پزشکی کرمان (دانشگاه علوم پزشکی کرمان قطب دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب شرق کشور است که در صورت کمبود نیرو و تجهیزات سایر دانشگاه‌های این منطقه، آنها را پوشش دهد) به جنوب استان کرمان برای بررسی علل افزایش موارد مبتلا به کووید ۱۹ در این منطقه عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته متاسفانه عدم رعایت موارد فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم از دلایل اصلی افزایش موارد به کووید ۱۹ در جنوب استان است و خوشبختانه از نظر بیمارستانی و تجهیزات بهداشتی و درمانی خوشبحتانه مورد خاصی در این منطقه وجود ندارد.

بحران دقایق پایانی کرونا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ روز از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، پرسنل بهداشت و درمان دچار فرسایش و خستگی شده‌اند اما همچنان همه تلاش خود را انجام می‌دهند. متاسفانه در لحظات آخر داریم دچار بحران می‌شویم ولی همه تمهیدات در صورت افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در جنوب استان اندیشیده شده و همه بیمارستان‌ها در حالت آماده باش کامل هستند.

به گزارش ایسنا دکتر علی‌اصغر خیرخواه در خصوص علل افزایش شیوع کووید ۱۹ در جنوب استان کرمان گفت: منطقه جنوب استان کرمان متاسفانه در وضعیت هشدار قرار دارد و علت عمده این مهم برداشته شدن محدودیت‌ها و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم بوده است.

وی ادامه داد: مردم جنوب استان کرمان در ۲ تا ۳ ماه اول شیوع این ویروس به خوبی توصیه‌های بهداشتی را رعایت می کردند اما متاسفانه با رفع محدودیت‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور، مردم خطرکرونا را دیگر جدی نگرفتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به تشکیل مستمر شورای سلامت در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان عنوان کرد: در گام دوم مبارزه با ویروس کرونا در سطح کشور، مراکز غربالگری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز از حدود سه هفته قبل فعال شده و اکنون میزان بیماریابی فعال ما بسیار بالا رفته است و تقریبا از تمامی افراد خانواده بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و افراد مرتبط با آنها نمونه‌گیری صورت می گیرد.

وی به علت افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در دو هفته اخیر در جنوب استان کرمان اشاره و اظهار کرد: متاسفانه باور غلط از بین رفتن کرونا با گرما سبب شد که مردم دیگر خطر کرونا را جدی نگیرند و تصورشان بر این بود که با گرم شدن هوا، کرونا نیز از بین خواهد رفت ضمن آن از سوی دیگر اعلام شدن جنوب استان کرمان در وضعیت سفید از سوی وزارت بهداشت علی‌رغم همه هشدارها و توصیه‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به مردم، شاهد هستیم که امروز مانند ۲ ماه گذشته مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی نمی گیرند.

خیرخواه با برلزوم ایجاد حساسیت در کل بدنه دولت تاکید کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت حدود ۳۰ درصد جامعه است اما قطعا سایر ادارات در این امر دخیل هستند. منکر همکاری سایر ارگان‌ها نیستیم اما متاسفانه علی رغم تمامی هشدارها و اقدامات خوب دادستانی ها، روسای دادگستری ها و فرماندهان نیروهای انتظامی شهرستانی، شاهد برگزاری برخی تجمعات و مراسم‌ها از جمله عروسی‌ها در جنوب استان بوده که در این راستا نیازمند مشارکت و حساسیت بیشتر مردم جهت ‌موفقیت برنامه های مقابله با این ویروس هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه تقریبا حدود ۸۰ درصد مبتلایان به کووید ۱۹ در خوشه‌های خانوادگی است، توقف چرخه انتقال را یکی از مهمترین اهداف وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی برشمرد و عنوان کرد: برای توقف همه‌گیری ویروس کرونا شناسایی موارد مبتلا به کرونا در مراحل اولیه درگیر شدن با این ویروس و ایزوله شدن افراد بیمار مهمترین اقدام است.

وی از چند برابر کردن نیروهای مرتبط با مقابله و پیشگیری شیوع کرونا در حوزه دانشگاه‌ علوم پزشکی جیرفت خبر داد و اظهار کرد: جنوب استان کرمان دارای مساحت وسیعی است و قطعا اضاف کردن این تیم ها نیز جوابگوی کار نخواهد بود و لازم است در این راستا مردم نیز به کمک ما بیایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به تعطیلی و پلمب برخی واحدها و مراکز متخلف بهداشتی در جنوب استان کرمان گفت: در بحث نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی به برخی اداراتی که این دستورالمعل ها را به خوبی رعایت نکرده و ازدحام جمعیتی را در آنها مشاهده کرده بودیم، هشدارهای لازم داده شده است اما متاسفانه مردم هنوز موضوع کرونا را جدی نگرفته‌اند و باوجود آنکه شیوع این ویروس در جنوب استان زیاد شده اما کسب و کارها و ترددها به‌راحتی و بدون رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت می گیرد.

خیرخواه با بیان این مطلب که از بین ۷ شهرستان جنوبی استان کرمان، در دو شهرستان پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی توسط مردم رعایت می‌شود، تصریح کرد: اما مردم سایر شهرستان‌های جنوب استان کرمان را نتوانستیم متقاعد کنیم که توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ناقلین پنهان کرونا، زنگ خطر جامعه هستند افزود: با پیدا کردن این ناقلین می‌توانیم جمعیت گروه های پرخطر جامعه (سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای) را از ابتلا به این بیماری محافظت کنیم اما اگر به همین روال پیش رود و مردم توصیه‌ها را جدی نگیرند روزهای آتی، روزهای سختی را در پیش خواهیم داشت و ممکن است افراد گروه های پرخطر به کووید ۱۹ دچار شوند بنابراین از مردم می خواهیم به خاطر خانواده، دوستان و آشناهایشان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری هوشمند توسط مردم تاکید کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از مردم اعتقاد چندانی به رعایت فاصله گذاری های اجتماعی و فیزکی، شستن مکرر دست‌ها، عدم حضور در ازدحام‌ها و مجالس و ... نداشته و تصور می‌کنند که خطری وجود ندارد این در حالی است که ممکن افراد خانواده‌شان که جزء گروه‌های پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای هستند را مبتلا و آنها را در معرض خطر مرگ قرار دهند بنابراین انتظار داریم حداقل به خاطر خانواده‌هایشان موارد بهداشتی را رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان این مطلب که قصدی برای تشدید محدودیت‌ها در جنوب استان کرمان نداریم عنوان کرد: هم اکنون ادارات جنوب استان کرمان با حداقل نیرو (یک سوم) کار می‌کنند اما قطعا در شهرهایی که در معرض هشدار قرار دارند اجرای پروتکل‌های بهداشتی را سخت گیرانه تر دنبال خواهیم کرد زیرا هدف اصلی ما حفظ سلامت جامعه است.

وی تاکید کرد: تصور اشتباهی که با گرم شدن هوا، کرونا نیز تمام می‌شود باعث شد که شهرهای جنوبی کشور آسیب ببینند و جنوب استان کرمان نیز تحت شعاع همین باور غلط قرار گرفت.

خیرخواه از وضعیت بستری‌ها در جنوب استان کرمان از اسفندماه سال گذشته تا کنون سخن به میان آورد و بیان کرد: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا کنون حدود یک هزار و ۱۹۲ مورد بیماری تنفسی که راهی بیمارستان‌های جنوبی استان شده‌اند داشته ایم ضمن آنکه از یک هزار و ۹۶۱ نفر نیز تاکنون تست تشخیصی کرونا گرفته شده که ۹۶۰ مورد آن سرپایی و ۱۰۰ مورد آن از موارد بستری بوده که ۵۴۷ مورد آن مثبت اعلام شده که از موارد مثبت شناسایی شده، ۳۶۳ مورد سرپایی و مابقی موارد بستری بوده اند که متاسفانه حدود ۲۰ نفر از ابتدای اسفندماه تا کنون به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در جنوب کرمان فوت کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که تعداد موارد بستری از اسفند سال گذشته تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است، تاکید کرد: اگر مردم رعایت نکنند، هفته‌های آینده، هفته‌های خوبی نخواهد بود و امیدواریم مردم رعایت کنند تا سریعا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان این مطلب که در حال حاضر ۲۰ نفر بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های جنوب استان بستری هستند، تصریح کرد: از این ۲۰ نفر ۱۱ نفر آن محتمل ابتلا به کرونا هستند.

خیرخواه در پاسخ به این سوال که در جنوب استان موارد ابتلا به تالاسمی، بیماری های کلیوی و ... زیاد است، آنها چه میزان در خطر هستند؟ بیان کرد: همه بیماران تالاسمی، دیالیزی و ... در معرض خطر بیشتر ابتلا به این ویروس هستند و متاسفانه یکی از بیماران تالاسمی ما به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ فوت کردند، شایان ذکر است که تعداد افراد پرخطر در جنوب استان کرمان زیاد است و امیدواریم که آسیب نبینند.

وی با اشاره به امکانات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ روز از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، پرسنل بهداشت و درمان دچار فرسایش و خستگی شده‌اند اما همچنان همه تلاش خود را انجام می‌دهند. متاسفانه در لحظات آخر داریم دچار بحران می‌شویم ولی همه تمهیدات در صورت افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در جنوب استان اندیشیده شده و همه بیمارستان‌ها در حالت آماده باش کامل هستند اما اگر تعداد مبتلایان به کرونا بیشتر از ظرفیت بیمارستان‌های جنوب استا باشد قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از ادارات گفت: اداراتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند نام آن دستگاه حتما اعلام و گزارش آنها را به فرمانداران اعلام خواهیم کرد ولی امیدواریم ادارات بیماری کرونا را جدی بگیرند.

وی با ابراز تاسف از نبود حساسیت لازم در برخی از مجموعه‌های مدیریتی اظهار کرد: وقتی پروتکل‌ها توسط مدیران ارشد رعایت نشود کار برای ما سخت‌تر می‌شود و این باور در تک تک افراد باید نهادینه شود تا بتوانیم کرونا ویروس را کنترل کنیم.

خیرخواه با بیان اینکه کار خیلی سخت شده است، خاطرنشان کرد: تا چندی پیش ما به‌خوبی این بیماری را کنترل کرده بودیم اما متاسفانه مردم در لحظات آخر همکاری نمی کنند و این کار را برای ما خیلی سخت کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)