کد خبر: ۳۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از جلسه شورای شهر گزارش می‌دهد
احمد حسن زاده، یکی از اعضای شواری شهر با اشاره به جابه جایی‌هایی صورت گرفته در سیستم شهرداری، گفت: بایستی بررسی شود که این جابه جایی‌هایی که صورت گرفته است در چه جهتی بوده است، براساس چه منطق و چه برنامه‌ای این جابه جایی‌ها صورت گرفته است و آیا متناسب با شایسته سالاری بوده است یا نه؟
فرشاد: بدون حرف و حدیث و حاشیه نتیجه عملکرد شهرداری را بسنجیم / حسن زاده:گزارش ها جسته و گریخته و کلی است/کامیاب: اگر اعضای شورای شهر  در حوزه نطارتی کوتاهی کردند تقصیر شهردار چیست/ چناریان: زمینه و بستر کار نظارتی در شورای شهر فراهم نیست

گفتارنو/گروه شهر: پس از انتقاداتی که در جلسه پیشین شورای شهر در غیبت شهردار کرمان به المان میدان آزادی مطرح شد رئیس شورای شهر کرمان از اعضای شورای شهر خواست تا تنها به حرف اکتفا نکنند و روسای کمیسیون‌های هشت گانه مسئولیت را قبول و اقدامات شهرداری در طی سه سال گذشته در حیطه وظایف هر کمیسیون بررسی و به شورا بیاورند. محمد فرشاد در این رابطه اظهار داشت: اینکه دائم بیاییم و بگوییم بحث نظارتی شورا چه شد؟ نمی‌شود.
محمد فرشاد با بیان اینکه در بعد نظارتی شورای شهر ما سال سوم را به اتمام می‌رسانیم، گفت: سال اخر شورا و شهرداری به زودی شروع می‌شود، لذا از روسای کمیسیون‌های هشت گانه خواهش می‌کنم که تا پایان خرداد ماه در جلسات کمیسیون‌های مربوطه نقشه راه و راهکار نظارت را در حوزه مسئولیت خودشان در دو بعد نظارت و سازماندهی ارائه دهند.
فرشاد در این رابطه خطاب به اعضای شواری شهر، افزود: روسای کمیسیون‌های هشت گانه عملکرد سه ساله گذشته شهرداری را با برنامه‌های شورا و شهرداری تطبیق دهند و درصد تحقق برنامه را مشخص کنند و به صحن علنی شورا بیاورند. همچنین از بعد سازماندهی نیز اعضای شورا و به ویژه کمیسیون‌ها بررسی کنند و برای یک سال هر گونه تغییر و تحولی در سازمان شهرداری لازم باشد در کمیسیون‌های کارشناسی مطرح و براساس آن تصمیم گرفته شود چرا که اصلاً درست نیست که تصمیمی در بدنه شهرداری گرفته شود و از طرف بدنه شورا و جامعه مورد انتقاد واقع شود و مقبولیتی نداشته باشد.
رئیس شواری شهر کرمان البته این نکته را هم متذکر شد که شورا نباید در بعد اجرا ورود پیدا کند، اما این به معنی عدم نظارت نیست چرا که شوار‌ها می‌آیند و می‌روند، ولی سازمان شهرداری باقی می‌ماند و باید قوام خودش را داشته باشد.
او در ادامه از کلیه اعضای شورای شهر درخواست کرد تا بدون حرف و حدیث و حاشیه نتیجه عملکرد شهرداری را بسنجند.
این صحبت‌های رئیس شواری شهر در ادامه با واکنش‌هایی از سوی هر یک از اعضای شواری شهر مواجه شد که در ادامه خواهید خواهند.
احمد حسن زاده، یکی از اعضای شواری شهر با اشاره به جابه جایی‌هایی صورت گرفته در سیستم شهرداری، گفت: بایستی بررسی شود که این جابه جایی‌هایی که صورت گرفته است در چه جهتی بوده است، براساس چه منطق و چه برنامه‌ای این جابه جایی‌ها صورت گرفته است و آیا متناسب با شایسته سالاری بوده است یا نه؟
حسن زاده در ادامه پیشنهاد داد تا نظارت و کنترل‌ها در سه بخش قبل انجام کار، حین انجام کار و بعد از انجام کار ارائه شود.
این عضو شورای شهر در بخش دیگری از صحبت هایش با انتقاد از گزارش‌های ارائه شده به اعضای شورای شهر، گفت: گزارش‌ها جسته و گریخته و کلی است و ما نمی‌دانیم در کجای کار قرار گرفته ایم؛ بعد از سه سال من نمی‌دانم این هدف گذاری‌ها به چه شکل بوده، این سیاست‌های کلی چه بوده که ما امروز می‌گوییم سیاست‌های کلی را مصوب کنیم.

اگر شورا نظارت نکرد شهردار چه تقصیری دارد؟
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه بی انصافی است که یک طرفه به قاضی برویم خطاب به رئیس شورای شهر و حسن زاده، گفت: اگر اعضای شورای شهر در حوزه نطارتی کوتاهی کردند تقصیر شهردار چیست.
محمد جواد کامیاب در این رابطه اذعان داشت: بنده رئیس کمیسیون عمران هستم، اگر ببیینم در حوزه عمران پروژه‌ای که در بودجه بوده و بد اجرا شده باید همان موقع یقه شهردار را بگیرم، اما اگر نرفتیم دیگر تقصیر شهردار نیست.
کامیاب در ادامه افزود: یادتان بیاید شهردای که روز اول تحویل گرفتیم، گرفتار چه مشکلاتی بود، ۵ ماه حقوق کارگران به تعویق افتاده بود و ما پروژه‌های نیمه تمام زیادی را داشتیم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در بخش دیگری از صحبت هایش در واکنش به انتقادات وارد شده به جابه جایی‌های صورت گرفته در سیستم شهرداری گفت: ما از یک طرف می‌گوییم که دخالت در کار اجرا نکنیم و از طرفی دیگر وقتی که شهردار کرمان دو نفر را در سمتی می‌گذارد این موضوع را بر نمی‌تابیم و این جا به جایی‌ها را قبول نداریم.
کامیاب با نقل یک خاطره از خود در زمان شهرداری سیف اللهی گفت: «آقای مویدی در یک جلسه از من دعوت کردند که بیایید و مسئولیت شهرداری را قبول کنید، این موضوع مربوط به زمانی بود که آقای سیف اللهی قصد رفتن داشت. بنده درآن جلسه گفتم من به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم که اعضای شورای شهر برای من معاون و مدیر انتخاب کنند، وقتی که مسئولیت اجرایی از من می‌خواهید قرار نیست که شما بیایید و دخالت کنید. در آن زمان آقایان این موضوع را برنتابیدند و به من یک رای داند که خوب اشکال هم ندارد»
او در ادامه خطاب به رئیس شورای شهر، گفت: چارت سازمانی مورد تایید وزارت کشور به تصویب شورا می‌رسد، ما اگر آن موقع اعمال نظر کنیم این اتفاق نمی‌افتد. بودجه سالانه‌ای که هر سال تصویب می‌کنیم به این معنی است که سال قبل کار‌ها مطابق آنچه پیش بینی شده است انجام شده است، لذا اگر حرفی داریم باید همان موقع بزنیم.
 
واکنش فرشاد به کلمه استیضاح
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر طی صحبت هایش از واژه استیضاح شهردار کرمان استفاده کرد که مورد انتقاد رئیس شورای شهر واقع شد.
رئیس شورای شهر در واکنش به کار بردن واژه استیضاح برای بررسی عملکرد شهردار کرمان گفت: این کلمه بار حقوقی دارد، اصلا چنینی بحثی در شورای شهر هیچ وقت مطرح نبوده است.
فرشاد با اشاره به کارنامه کاری کامیاب گفت: مهندس کامیاب، ۸ سال معاون عمرانی بودند و ۷۰ شهرداری را تحت نظارت داشتند لذا تمام صحبت هایشان با علم است، اما همین طور که عرض کردم بهتر است تا هر یک از کمسیون‌ها برنامه‌های شهرداری را با آنچه که در واقع انجام شده است، تطبیق دهند.
او در ادامه تاکید کرد: صحبت من در مورد تغییر نیرو مشورت در یک فضای تعاملی بود نه تحمیلی.
این بحث با صحبت‌های شهردار کرمان در ارتباط با نوع رابطه اش با اعضای شورای شهر و فضای تعاملی میان اعضای شورای شهر و شهرداری کرمان خاتمه یافت. مهران عالم زاده با این جملات سخنان خودش را آغاز کرد: «نیاز نیست قسم بخورم که کلیه اعضای شورا در این سه سال به عنوان یار در کنار شهرداری بودند و من همیشه شورا را بالای سر شهرداری دیدم و خدا را شاکرم که شورای هموراه حداقل دغدغه من بوده است»
عالم زاده در ادامه جملاتش با اشاره به نقص و ناکارآمدی‌های هر سیستم، بررسی عملکرد شهرداری را یک کار مثبت ارزیابی کرد که می‌تواند در شناخت نقاط ضعف شهردای موثر باشد.
در ادامه جلسه، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به درخواست رئیس شورای شهر مبنی بر نظارت و بررسی عملکرد شهرداری کرمان، گفت: فرمایش امروز رئیس شواری شهر موضوع مهمی است، اما زمینه و بستر کار نظارتی در شورای شهر فراهم نیست.
حسین چناریان شمار بالای جلسات اعضای شورای شهر، نبود فضای مناسب و زیر ساخت‌های لازم، نبود کارشناسان و مشاوران را از مشکلات و موانع موجود برای کار نظارتی شورا خواند که البته مورد تایید رئیس شورای شهر و دیگر اعضا قرار گرفت.
با توجه به بحث‌های صورت گرفه در این جلسه در نهایت مقرر شد تا در یک جلسه غیر علنی، اعضای شورای شهر در خصوص این موضوع تصیمی گیری کرده و بستر‌های لازم را فراهم آوردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)