کد خبر: ۳۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/در جلسه شورای مسکن چه گذشت:
اولین جلسه از شورای مسکن استان ظهر امروز تشکیل شد تا مبنایی برای قیمت پایه ساخت برای فراخوان ۱۵ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن مشخص شود، اما کماکان همانند سال های گذشته به هیچ یک از سوالاتی همچون شیوه ساخت و ساز، تعداد و طبقات و زمان تحویل واحدها پاسخی داده نشد؛شیوه اجرایی که عجیب ما را به یاد مسکن مهر می اندازد.

گفتارنو/مرضیه قاضی زده:اولین جلسه از شورای مسکن استان ظهر امروز تشکیل شد تا مبنایی برای قیمت پایه ساخت برای فراخوان ۱۵ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن مشخص شود، اما کماکان همانند سال‌های گذشته به هیچ یک از سوالاتی همچون شیوه ساخت و ساز، تعداد و طبقات و زمان تحویل واحد‌ها پاسخی داده نشد؛ شیوه اجرایی که عجیب ما را به یاد مسکن مهر می‌اندازد.
بنا به گفته مدیر کل راه و شهرسازی از ۱۵ هزار واحد مسکونی ابلاغی مسکن، دولت تامین زمین ۸ هزار و ۷۹۴واحد مسکونی را متعهد شده است که از این میان تنها ۲ هزار و ۲۷۹ واحد آن توسط بنیاد مسکن تامین شده است و برای ما بقی هنوزهیچ تصمیمی گرفته نشده است.
زمین‌های پیشنهادی راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در این طرح بلوار رضوان، حاجی آباد و چهارراه نیکزاد بود که به گفته محمد طاهری، مدیر عامل آب و فاضلاب کرمان تمامی آن‌ها به جز زمین‌های چهارراه نیکزاد در تامین آب به مشکل بر خواهند خورد.
البته زمین‌های چهارراه نیکزاد هم محدوده چندانی را شامل نخواهند شد و ظرفیت محدودی دارند.
استاندار کرمان در این جلسه با اشاره به مشکل تامین زمین در سه شهر کرمان، سیرجان و بم در اعتراض به مشخص نبودن زمان تحویل واحدها، تعداد بلوک‌ها و تعداد طبقات خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی گفت که می‌خواهید تصمیمی بگیرید که خیلی جا‌های آن کارشناسی شده نیست.
محمد جواد فدایی در ادامه به کنایه افزود: اگر می‌خواهید ساخت مسکن را همچون واحد‌های مسکن مهر ۱۵ سال طول دهید، تا آن زمان مشکل آب را می‌توان حل کرد.
شهردار کرمان، اما این نکته را متذکر شد که حتی اگر آب این پروژه‌ها تامین شود، با وجود هزینه‌های تامین آب، این پروژه به پروژه مسکن مهر بعدی تبدیل می‌شود.
آنچه مهران عالم زاده بر آن تاکید داشت، رشد بی رویه مساحت شهر کرمان بود و در این رابطه تصریح کرد: ۱۳ هزار هکتار مساحت شهری است و ما هنوز دنبال این هستیم که در رضوان و جهاد و ... پروژه مسکن اجرایی کنیم، در حالی که می‌توان از محدوده مرکزی شهر، زمین‌های خالی را تملک و در اختیار مردم گذاشت.
این گفته عالم زاده منجر شد تا استاندار کرمان به کنایه خطاب به حاجی زاده بگوید که این اداره همواره دنبال راه‌های ساده، پر خرج و غیر عملی بوده در صورتیکه باید سمت راه‌های کم خرج عملی و سریع الوصول برود.
فدایی با تاکید بر این نکته که این بار همه ما مسئولیت مشترک داریم گفت که همان قدر که راه و شهرسازی در ارتباط با تامین زمین مسئول است، در قبال آب پروژه هم مسئول است و سایرادارات هم به همین شکل.
مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان کرمان در پاسخ به انتقادات وارد شده به این اداره، مواد قانونی را پیش کشید و عنوان کرد که کاری فرای قانون نمی‌تواند انجام دهد وقانون هم به دولت تکلیف کرده که اراضی در محدوده شهر را در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار دهد.
این گفته حاجی زاده البته با اخطار استاندار کرمان مواجه شد. فدایی با بیان این نکته که ماهم چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهیم، خطاب به حاجی زداه گفت: شما می‌گویید، بلوار رضوان ما هم می‌گوییم اوکی، ولی بدانید که حالا حالا‌ها آب آن تامین نیست.
فدایی در ادامه افزود: زمینی که دولت در اختیار دارد نه آب دارد، نه برق دارد و نه حتی گاز؛ خوب این چه مسکن تامین کردنی است؟
مدیر عامل آب و فاضلاب استان کرمان نیز با اشاره به تجربیات ۳۰ ساله ساخت مسکن و وسعت بیش از اندازه شهر کرمان، گفت:بهتر است به جای حاشیه شهر زمین‌های هسته مرکزی و بافت شهری تملک و استفاده شود و اجازه ندهیم تا شهر به سمت و سوی گذشته برود.
شایان ذکر است که با توجه به اختلافات و بحث‌های مطرح شده در این جلسه در خصوص هزینه‌های ساخت و سازو زمین اجرای این طرح، تصمیم گیری در خصوص مبنای قیمت ساخت و ساز جهت ارائه فراخوان به جلسه دیگری موکول شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)