کد خبر: ۳۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/یک فعال بازار مسکن مطرح کرد:
این فعال بازار مسکن است معتقد است که هم اکنون دلالان و سودجویان بازار مسکن به صورت شبکه‌ای با یکدیگر در ارتباط اند و قیمت ملک را مشخص می‌کنند به طوریکه در منطقه ۲۴ آذر، جهاد و خورشید ۲۰ الی ۳۰ نفر در قالب یک شبکه قیمت را مشخص می‌کنند و سایر مناطق نیز به همین شکل.

رشد 90درصدی اجاره بها/ قیمت زمین دو برابر شد/دلالان و سودجویان به صورت شبکه ای با هم در ارتباط اند و قیمت ملک را مشخص می کنند/مصوبه ها استانی و ملی در ارتباط با مسکن ، ضمانت اجرایی ندارد

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:این روز‌ها بازار مسکن بیش از همیشه تشنه توجه و نظارت بر آن است، اگر چه طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا بایستی تمامی قرارداد‌های اجاره مسکن تا تیرماه تمدید شده و هیچ مالک و موجری حق بیرون کردن مستاجران را ندارد، اما بازار این مساله را بر نتابید و قریب به اتفاق مستاجران افزایش‌های حداقل ۳۰ درصدی در اجاره بها را در کنار سایر فشار‌های مالی متحمل شدند.

بنا به گفته یک فعال بازار مسکن مصوبه ستاد کشوری مبنی بر تمدید قرارداد‌ها هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد چرا که مشاور املاک هیچ اختیاری برای تمدید قرارداد ندارد و تنها موجران هستند که می‌توانند قرارداد مستاجران را تمدید کنند که آن‌ها هم با توجه به افزایش تورم هیچ تمایلی به این کار نداشتند.

سید علی گلسرخی درخصوص وضعیت بازار مسکن پس از شیوع کرونا گفت:بعد از شیوع کرونا خیلی از مستاجران برای پیدا کردن مسکن استیجاری به مشکل برخوردند وخیلی از مستاجر‌ها با افزایش ناگهانی خانه‌های استیجاری به دلیل افزایش تقاضا مواجه شدند.
گلسرخی با اشاره به روند افزایش حداقل ۵۰ درصدی اجاره مسکن در هر سال به گفتارنو، اظهار داشت:ما در همیشه با پیک تقاضا بعد از سال مواجه هستیم، ولی امسال با توجه به بیماری کوید ۱۹ در اواخر اسفند با این پیک مواجه بودیم چرا که خیلی‌ها از اطراف و از شهر‌های های یزد و قم و حتی تهران بنا به دلایلی به کرمان آمدند و همین مسئله تقاضا و در پی آن قیمت را افزایش داد.
او در این رابطه تصریح کرد:کرایه خانه در امسال نزدیک به ۹۰ درصد رشد داشته است به طوریکه خانه‌ای که در فروردین ماه ۳۰۰ هزار تومان به اجاره داده می‌شد هم اکنون با ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود.
این فعال بازار مسکن در پاسخ به درصد تحقق مصوبه استانی کرونا مبنی بر عدم اجاره خانه‌ها به افراد غیر بومی، گفت:این مصوبه نیز همچون مصوبه کشوری مبنی بر تمدید قرارداد‌ها ضمانت اجرایی نداشت و ما شاهد این امر بودیم که خیلی از افراد از استان‌ها و شهرستان‌های اطراف کرمان آمدند و خانه اجاره کردند.
گلسرخی در خصوص تاثیر سکونت افراد غیر بومی در افزایش تقاضا، اذعان داشت: از صد در صد متقاضیان در بخش مسکن استیجاری حدود ۳۰ درصد غیر بومی بودند، به هر حال ۸۰ درصد قیمت اجاره تحت تاثیر تقاضا است و همین افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت اجاره شد.
او خاطر نشان کرد:هر سال با افزایش قیمت خانه‌های استیجاری مستاجران از خیابان‌های بالا شهر به متوسط و از متوسط به پایین شهر و از پایین شهر به حاشیه شهر و جددیا هم از حاشیه به روستا‌های اطراف پناه می‌برند. این نمودار زیبایی نیست و اگر همین روند ادامه داشته باشند مستاجران در آینده با مشکلات اجتماعی نیز در کنار مشکلات اقتصادی روبه رو خواهند شد.
البته در این این و خصوصا بعد از سال، بازار خرید و فروش ملک نیز باجی به بازار رهن و اجاره نمی‌داد و هم راستا با همین بازار گام‌های افزایشی خود را حتی با سرعتی بیشتر از رهن و اجاره برداشت.
این فعال بازار مسکن با بی صاحب خواندن بازار مسکن در خصوص روند افزایشی ساختمان و زمین، گفت: قیمت ملکی که پیش از این میلیون ۳۵۰ تومان بوده است حال حداقل به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است، قیمت زمین نیز افزایش دو برابری داشته است.
بنا به گفته گلسرخی بیشترین افزایش قیمت مربوط به زمین و آن هم مربوط به زمین‌های منطقه بالا شهر کرمان است چرا که تقاضا در آن مناطق بیشتر از سایر مناطق شهر است.
او پاسخ به این سوال که پیش بینی اش برای قیمت ملک در سال جاری، چیست؟ گفت:مادامی که بازار مسکن بی صاحب باشد و کنترلی از ناحیه دولت روی آن نباشد و سرمایه گذاری دولتی هم در این بازار انجام نشود، روز به روز در هر دو بخش مسکن استیجاری و خرید و فروش مسکن با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.
این فعال بازار مسکن است معتقد است که هم اکنون دلالان و سودجویان بازار مسکن به صورت شبکه‌ای با یکدیگر در ارتباط اند و قیمت ملک را مشخص می‌کنند به طوریکه در منطقه ۲۴ آذر، جهاد و خورشید ۲۰ الی ۳۰ نفر در قالب یک شبکه قیمت را مشخص می‌کنند و سایر مناطق نیز به همین شکل.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)