کد خبر: ۳۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان مطرح کرد:
طبق آماری که از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان اعلام شده است در سالی که گذشت حدود ۱۲درصد آتش‌سوزی‌های رخ داده در شهر کرمان مربوط به فضای سبز بوده است؛ فضاهایی که امسال نیز نگرانی‌ زیادی در مورد وقوع حریق در آن‌ها وجود دارد.

۱۲درصد آتش‌سوزی‌های سال 98،  مربوط به فضای سبز بود

طبق آماری که از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمان اعلام شده است در سالی که گذشت حدود ۱۲درصد آتش‌سوزی‌های رخ داده در شهر کرمان مربوط به فضای سبز بوده است؛ فضاهایی که امسال نیز نگرانی‌ زیادی در مورد وقوع حریق در آن‌ها وجود دارد.

سرآتشیار رضا میرزایی، با بیان این مطلب که در گذشته حوادث  آتش سوزی در بوستان‌های و فضای سبز شهری کرمان تجربه شده است، گفت: در گذشته شاهد آتش‌سوزی درختان مجموعه ذغال سنگ کرمان، آتش سوزی در پارک مجموعه تفریحی  (پارک جنگلی) و همچنین آتش‌سوزی چند روز قبل در مجموعه تفریحی پردیسان قائم بودیم که با هوشیاری آتش‌نشانان ایستگاه شماره ۵ سریعٱ مهار شدند.

وی با اشاره به بارش‌های مناسب بهاری امسال در شهر کرمان ادامه داد: به ‌دلیل وجود پوشش گیاهی مناسب در بوستان‌ها و به ‌ویژه در مجموعه پردیسان قائم و پارک جنگلی موجب شده احتمال آمار آتش‌سوزی در این نقاط بالاتر از میانگین سال‌های قبل شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان افزود: علوفه‌ها در این بوستان‌ها بسیار متراکم و فشرده هستند و به خوبی قد کشیده‌اند و در صورت بروز آتش‌سوزی به سرعت گسترش می‌یابند و از آنجاکه حرکت و پیشروی آتش در این حوادث به صورت دوار و دایره‌ای شکل است، در مدت زمان کمی شعله های آتش بخش زیادی از منطقه را فرا می‌گیرد و در همه جهات گسترش پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: وزش باد که غالباً در مناطق اطراف شهر و ارتفاعات وجود دارد نیز باعث افزایش سرعت گسترش آتش‌سوزی می‌شود.

میرزایی با اشاره به مشکلات فراوان برای اطفای حریق در این نوع حوادث اظهار کرد: در این نوع آتش‌سوزی‌ها مسیر مناسب و همواری برای دسترسی به محل حریق وجود ندارد و آتش‌نشانان برای رسیدن به شعله‌های آتش که در دل طبیعت و تپه‌ها واقع است باید گاهی صدها متر در مسیرهای سخت حرکت کنند.

وی در ادامه بیان کرد: گاهی آتش‌سوزی‌ها در ساعات پایانی و حتی میانه شب رخ می‌دهد، دید مناسبی برای یافتن مسیر مناسب تا رسیدن به محدوده آتش وجود ندارد و خطراتی آتش نشانان را تهدید می‌کند که فرمانده میدان در این مقطع باید بسیار مراقب نیروهای خود باشد؛ ضمن اینکه تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی که با هزینه شهروندان تأمین می‌شود نیز گاهی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان به شهروندان برای کاهش این حوادث و تخریب محیط ‌زیست، توصیه کرد: مردم در صورت حضور در طبیعت به بوستان‌های معتبر و تأیید شده بروند، این بوستان‌ها از خدمات مناسب نظیر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، محل بازی مناسب برای کودکان، پارکینگ و ایمنی قابل قبول برخوردار است اما خارج از این نقاط امکانات مناسبی وجود ندارد و حتی شهروندان مجبور به پارک خودرو در حاشیه جاده خواهند شد.

وی همچنین حطاب به شهروندان گفت: در طبیعت، از روشن کردن آتش در علفزارها و بوته‌های خشک و کنار درختان به‌ ویژه در زمان وزش باد جدا پرهیز کنید.

میرزایی خاطرنشان کرد: شهروندان حتی‌المقدور از روشن کردن آتش در فضای سبز شهری خودداری کنند و در صورت لزوم از منقل‌های فلزی استفاده کنند و در صورت نبود منقل، با کنار زدن علوفه‌ها و بوته‌های خشک و پاکسازی اطراف از وجود این مواد قابل اشتعال، بر روی زمین غیرقابل اشتعال، آتش روشن کنند.

وی از خطرات رها کردن بطری‌ها در فضای سبز، عنوان کرد: پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای داخل طبیعت علاوه بر آلودگی محیط زیست، می‌تواند مانند یک عدسی عمل کند و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

میرزایی عمده دلایل وقوع آتش‌سوزی را عامل انسانی اعلام کرد و تاکید کرد: به شدت توصیه می شود بعد از استفاده از آتش، حتماً آن را با آب کامل خاموش کرده و مطمئن شوند که زغال‌های زیرین آتش نیز خاموش شده باشد، همچنین جلوی آتش بازی کودکان در طبیعت را گرفته و نیز از شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر کرمان ادامه داد: آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در ۱۰ ایستگاه شبانه روز در آماده باش کامل هستند و شهروندان در صورت هر گونه حادثه آتش سوزی در سریع ترین اقدام به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهند تا زمانی که آتش هنوز به شعله وری کامل نرسیده آتش نشانان نسبت به مهار آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه طبیعت، زباله‌دانی نیست، گفت: زباله‌ها به طبیعت آسیب فراوانی وارد می‌کنند و لازم است مردم در پایان حضور در طبیعت، حتماً زباله‌های تولیدی را جمع‌آوری و با خود از طبیعت خارج کنند.

میرزایی با بیان اینکه طبیعت جزء سرمایه‌های کشور ما است و آسیب زدن به طبیعت، آسیب وارد کردن به خود ما و  شهروندان است، اظهار کرد: متاسفانه بعضی افراد گمان می‌کنند که آتش سوزی در طبیعت و سوختن مقداری علوفه هرز خسارتی ندارد که این باوری بسیار اشتباه است. دود حاصل از سوختن این مواد، محیط زیست ما را آلوده و هوا را ناپاک می‌کند، ضمن اینکه بعضی از انواع حیوانات به عنوان سهامداران اصلی در طبیعت زندگی می‌کنند و آتش‌سوزی در طبیعت احتمال افزایش مرگ و میر این حیوانات یا کوچ دسته جمعی آن‌ها را از منطقه‌ای باعث می‌شود و همین امر، سبب تغییر نامطلوب اکوزیست منطقه می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تصریح کرد: اینکه هر از گاهی حیواناتی در داخل شهرها و مناطق مسکونی مشاهده می شوند گواه همین مسئله است که ما انسان‌ها محیط زندگی حیوانات را ناامن کرده و آنان را آواره ساخته‌ایم و آنان با حضور گاه به گاه خود در شهرها، گلایه و شکایت خود را این طریق به ما اعلام می کنند.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)