کد خبر: ۳۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی/قانون چه تدابیری برای افرادی که از سمت خانواده مورد تهدید قرار می گیرند، اتخاذ کرده است؟ / سرنوشت دختران فراری بعد از دستگیری چه خواهد بود؟
یکی توسط پدرش در حمام حبس و مورد آزار قرار گرفته، دیگری را فروخته اند، یکی مجبور به ازدواج در سن کودکی شده؛ یکی همچون رومینا در ۱۳ سالگی توسط پدرش به قتل رسیده و یا سوگند و فاطمه‌ای که توسط مادرشان با متادون در ساعات پایانی شب به کام مرگ کشانده شده اند، این‌ها قصه نیست، واقعیت زندگی دختران و پسرانی همین سرزمین است.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:یکی توسط پدرش در حمام حبس و مورد آزار قرار گرفته، دیگری را فروخته اند، یکی مجبور به ازدواج در سن کودکی شده؛ یکی همچون رومینا اشرافی در ۱۳ سالگی توسط پدرش به قتل رسیده و یا سوگند و فاطمه‌ای که توسط مادرشان با متادون در ساعات پایانی شب به کام مرگ کشانده شده اند، این‌ها قصه نیست، واقعیت زندگی دختران و پسرانی همین سرزمین است.

پس از قتل رومینا اشرفی به وسیله پدرش بود که حسایت‌های از سمت رسانه ها، فضای مجازی و مجامع عمومی پیرامون این مسأله ایجاد شد.
پدری که به جرم ارتباط با یک پسر تک فرزند دختر خود را با یک داس به فجیع‌ترین شیوه ممکن به قتل رساند، اما نکته‌ای که همواره مورد توجه کابران فضای مجازی قرارگرفت این سوال است که قانون برای دختران و یا پسرانی که از طرف خانواه زندگیشان تهدید می‌شود، چه تدابیری را در نظر گرفته است؟
بار‌ها واژه فرار را شنیده ایم، چه در مورد دختران و چه درمورد پسران، اما سوال اینجا است که به چه دلیلی یک دختر خانه و کاشانه خود را ترک می‌کند، ایا هیچ ماده قانونی و یاتبصره‌ای برای این افراد دیده نشده که این کودکان و نوجوانان به جای پناه بردن به مراجع قضایی به کوچه و بازار پناه می‌برند. پناهگاهی که هیج چیزش شبیه یک مامن امن نیست و احتمالا مخاطرات بیشتری را هم خصوصا برای دختران به ارمغان می‌آورد.

یک وکیل دادگستری با اعلام خبر ابلاغ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در ۲۰ اردیبهشت ماه به گفتارنو می‌گوید: بنا به این قانون، شعبی از دادگاه‌ها به این امر اختصاص داده شده و دفتری به نام حمایت از اطفال و نوجوانان در قوه قضاییه دایر شده که در هر حوزه قضایی تحت نظر رئیس کل آن حوزه قضایی است و براساس گزارش‌های طفل، رابطان قضایی، همسایه‌ها و اقوام آن حوزه قضاییه ملزم به ورود به این مسائل و مشکلات افراد است.

اگر چه وحید قرایی این قانون را به مثابه یک پیشرفت در سیستم قانونی کشور می‌داند، اما معتقد است که اتفاقی که برای رومینا افتاد، یک اتفاق قابل پیشگیری با همان قوانین قبلی کشور بوده است، چرا که به محض اینکه دختر اعلام کند که در معرض خطر قرار دارد بهزیستی وارد عمل شده و این کودک و یا نوجوان تا زمانی که این خطر برطرف شود مورد حمایت‌های این سازمان قرار می‌گیرد؛ اتفاقی که به هر دلیلی برای رومینا صورن نگرفته است.


بنا به گفته قرایی این قانون خیلی از مواردی که تا کنون نادیده گرفته می‌شد را در بند‌های جداگانه پوشش می‌دهد، به طوریکه در این قانون بحث‌های مختلفی اعم از اینکه خانواده‌ها مانع مدرسه رفتن بچه ها، ابتلای والدین به بیماری‌های روانی، زندانی شدن والدین، اعتیاد‌های زیان اور والدین، خشونت والدین و یا ابتلای طفل به اختلال هویت جنسی و ... را پیش بینی کرده و اطفال و نوجوانان را تا سن زیر ۱۸ سال مورد حمایت قانونی قرار داده است.
این وکیل دادگستری در پاسخ به این پرسش که تا پیش از این قانون، حمایت از این افراد به چه شکل بوده است و آیا یک خلأ قانونی در رابطه با مشکلات کودکان وجود داشته است، می گوید: ما قبلا هم قوانین جزایی را داشتیم، اما نه به این صورت تخصصی و تفکیک شده.
قرایی در این رابطه می‌افزاید:مادادگاه اطفال را داریم که به جرایم اطفال رسیدگی می‌کند و حمایت‌های بیشتری از اطفال دراین دادگاه‌ها می‌شود. اما در این قانون جدید، قانون گذار خیلی تخصصی وارد عمل شده و موارد را تفکیک کرده است.

سرنوشت دختران فراری بعد از دستگیری چه خواهد بود؟
او در پاسخ به روال قانونی رسیدگی به مشکلات دختران و پسران فراری بعد از دستگیری، می‌گوید:براساس قانون جدید، دلیل فرار کودک و یا نوجوان ریشه یابی می‌شود و ریشه یابی این موضوع هم به عهده دفتر حمایت است و شعبی از دادسراها، دادگاه‌های خانواده و دادگاه‌های کیفری به این امر اختصاص داده شده است و این افراد تحت حمایت قانون قرار می‌گیرند، در این مرحله نقش بهزیستی پررنگ‌تر است و بایستی با مشاوره‌های صورت گرفته با نوجوان این دلیل به صورت تخصصی بررسی و مشخص شود.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه نوجوان فی نفسه تا آسیبی در خانواده اش نباشد، دست به خیلی از تخلفات و جرایم نمی‌زند، می‌گوید: تا پیش از این دادگاه اطفال وجود داشته و الان هم وجود دارد؛ اما ریشه یابی مسائل بحثی است که در قانون جدید دیده شده و شاید تا قبل از آن چندان به این مسائل توجه نمی‌شد.
قرایی با اشاره به ماجرای رومینا، اظهار می‌کند:وقتی یک دختری بازداشت می‌شود و آن دختر اعلام می‌کند که در معرض خطراست، چرا باید به خانواده تحویل داده شود که این بلا سرش بیاید، در قانون جدید اعلام این دختر خود به منزله یک گزارش محسوب می‌شود و قابل پیگیری است.
او با اشاره نقش آگاهی و اطلاع رسانی در موراد قانونی، می‌گوید: ما خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم که چنین قوانینی وجود دارد چرا که اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای در حوزه مواد قانونی صورت نمی‌گیرد و مردم از حقوق خود اطلاعی ندارند، ما حتی در این مورد قانونی داریم که اگر کسی از آسیب رسانی به کودکی اطلاع داشته باشد و آن را گزارش ندهد یک جرم مرتکب شده و برایش جریمه در نظر گرفته می‌شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
2
امیدوارم این اتفاقات دیگه در کشورمون تکرار نشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)