کد خبر: ۳۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
فخری‌ الله‌توکلی تولیدکننده و صادرکننده قالی دستباف کرمان با بیان اینکه جایگاه قالی کرمان امروز از نظر تولید بد نیست و قالی‌های زیبایی در راور در حال تولید است، اظهار داشت: مردم دنیا همیشه از قالی به‌عنوان یک کالای لوکس، کالای سرمایه‌ای، تزئینات خانه و ... استفاده  کرده و می‌کنند.

فخری‌ الله‌توکلی تولیدکننده و صادرکننده قالی دستباف کرمان با بیان اینکه جایگاه قالی کرمان امروز از نظر تولید بد نیست و قالی‌های زیبایی در راور در حال تولید است، اظهار داشت: مردم دنیا همیشه از قالی به‌عنوان یک کالای لوکس، کالای سرمایه‌ای، تزئینات خانه و ... استفاده  کرده و می‌کنند.
وی عنوان کرد: امروز دیگر مثل گذشته به قالی دستباف به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه نمی‌شود، بلکه امروز به‌عنوان یک کالای مصرفی به حساب می‌آید.

تولیدکننده فرش دستباف در استان کرمان می‌گوید: قالی کرمان نیاز به تبلیغات ندارد زیرا همیشه ضرب‌المثل خاص و عام بوده است.

الله توکلی در پاسخ به این سوال که یک مدت گفته می‌شود قالی کرمان گره ندارد و از کیفیت گذشته برخوردار نیست، تاکید کرد: یک مدت بحثی بود  قالی کرمان بی‌گره‌بافی است اما این ادعا اشتباه بود زیرا،خود کرمانی‌ها ثابت کردند که دو تکنیک بافت  به نام کمان بالا و کمان شیت داریم که خود کمان شیت گره‌ها را فیکس می‌کند و بی‌گره نیستند.

وی افزود: یک مدتی ما از مواد اولیه خوبی برای بافت قالی استفاده نمی‌کردیم و تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه به دلیل کهولت سن دیگر کار نکردند و به همین دلیل قالی کرمان مدتی دچار افت شد اما اکنون نسل جدید و جوانان وارد این کار شدند و اکنون در سطح استان  بهترین قالی‌های دستباف تولید می‌شود.

مسئول سابق کمیسیون فرش اتاق بازرگانی استان کرمان تصریح کرد: مواد اولیه قالی کرمان اکنون از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و کارگاه‌های رنگرزی گیاهی در سطح کرمان راه‌اندازی شده است.

الله توکلی بیان کرد:  یک مدت حضور ما در نمایشگاه‌های قالی دستبافت در سطح کشور  و جهانی کمتر شده بود و ما  در یکی، دو سال گذشته حضور پررنگی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی داریم.
وی با اشاره به اینکه تنها در سطح استان کرمان دو، تا سه نفر هستند که کار صادرات قالی کرمان را انجام می‌دهند، گفت: جای سوال دارد که در استانی که  گفته می‌شود ۱۵ هزار بافنده وجود دارد چرا ۵ نفر صادرکننده وجود ندارد.

الله توکلی بیان داشت: یکی از دلایل این مسئله این است که  هزینه‌ها خیلی زیاد است که بتوانیم خودمان مستقیم وارد بازار صادرات شویم زیرا تولیدکننده تمام سرمایه خود را در تولید سرمایه‌گذاری کرده و باید یک بخشی وجود داشته باشد که او را حمایت کند تا به بازار دنیا قالی کرمان و ایران را عرضه کند و اکنون بنده قالی‌های خودم را به واسطه می‌فروشم و به تهران برده شد و از آن‌جا صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه  قالی دستباف کرمان و حتی گلیم سیرجان توسط  تجار تهرانی جمع‌آوری و از تهران به دیگر نقاط دنیا صادر می‌شود، گفت: طرح‌های قالی کرمان براساس سلیقه مشتری نوآوری شده است.

الله توکلی افزود: بنده در چندسال اخیر به دلیل درگیری کارهای اجرایی، فرهنگی و اجتماعی  داشتم که بخشی از آن در مورد قالی بوده و توانستیم قالی گلسرخ اسفندقه جیرفت را ثبت ملی کنیم، نتوانستم در زمینه صادرات فعالیت داشته باشم اما در گذشته صادرات به چین، سنگاپور، مالزی، آلمان و امارات داشته‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهایی مانند چین، افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه و ...توانستند جایگاه قالی ایران و کرمان را در جهان بگیرند، بیان کرد: کشورهای چین، هند، پاکستان، افغانستان و ... تنها توانستند در بعد فروش قالی در بازارهای جهانی چند سالی زبان‌زد شوند اما در زمینه کیفیت و رنگ‌آمیزی هیچ کدام از این کشورها  نتوانستند اصالت قالی کرمان  و ایران را حفظ کنند.

تولیدکننده کرمان عنوان کرد: دلیل دیگر که این کشورها توانستند تا حدودی بازار قالی را در دست خود بگیرند، حضور کمرنگ ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

الله توکلی افزود: تولیدکنندگان قالی جهان در طول سال برنامه‌ریزی می‌کنند که در نمایشگاه دموتکس آلمان که بزرگترین نمایشگاه قالی دنیا است و در دی‌ماه هر سال برگزار می‌شود، شرکت کنند و یک روز این نمایشگاه اختصاص به انتخاب بهترین قالی‌های دنیا دارد که ایران همیشه در این زمینه رتبه اول را کسب کرده است.

وی تاکید کرد: در این نمایشگاه من با افرادی که از سایر کشورها حضور داشتند صحبت می‌کردم می‌گفتند دولت‌هایشان به آنها برای حضور در این‌نمایشگاه کمک می‌کند.

تولیدکننده قالی دستباف عنوان کرد: دولت باید از تولیدکننده حمایت کند زیرا امروز ما با دلار ۱۸ یا ۲۰  هزار تومان  نمی‌توانیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت و غرفه اجاره کنیم و قالی خود را به نمایش و عرضه  بگذاریم.

الله‌توکلی ابراز داشت: دولت یک برنامه‌ریزی بلندمدتی در نظر بگیرد و از تولیدکنندگانی که توانمند در زمینه تولید قالی هستتند حمایت کند.

وی گفت: ویروس کرونا یک فرصت خوبی را به وجود آورد، زیرا افرادی که چندین سال دیگر بافت قالی را کنار گذاشته بودند، دوباره قالیبافی را شروع کردند که امیداوریم زمانی که ویروس کرونا ریشه‌کن شد دوباره بازارهای قالی از رونق خوبی برخوردار شوند زیرا انسان به امید زنده است.

الله‌توکلی با بیان اینکه هزینه‌های ما در بافت قالی افزایش یافته و نخ که جزء مواد اولیه قالی محسوب می‌شود قبلا بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خریداری می‌کردیم، ادامه داد: اما اکنون همین نخ را باید ۷۵ هزار تومان در بازار کرمان خریداری کنیم که فشار اقتصادی به تولیدکننده وارد می‌شود اگر حمایت نشویم ممکن است تا یک جایی دوام بیاوریم و اگر نتوانستیم، مجبور نیستیم خودمان را مقروض کنیم و این کار را کنار می‌گذارم.

وی گفت: دولت باید از تولید پشتیبانی کند و وام‌های با بهره پایین و مهلت‌دار برای تولید قالی در نظر بگیرد تا بتوانیم در این بازار دوام بیاوریم.

الله‌توکلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه که نیروی خوبی در استان در زمینه بافت قالی وجود دارد، اگر کارفرمایان حمایت شوند دوباره تولید افزایش پیدا می‌کند و بازارها بعد از کرونا رونق می‌گیرند.

منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)