کد خبر: ۳۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سطح استان کرمان و از سال گذشته تاکنون ۴۰۳ نفر از بابت ارتکاب جرایم مفاسد اقتصادی از جمله اخلال در نظام اقتصادی کشور، رشاء و ارتشاء، اختلاس، پولشویی، قاچاق کالا و ارز، تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی، تصرف غیرقانونی اموال و دارایی های دولت و سایر جرایم ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی وارد زندان های استان شده اند که از این تعداد، هم اکنون ۱۴۳ نفر در زندان های استان می باشند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سطح استان کرمان و از سال گذشته تاکنون ۴۰۳ نفر از بابت ارتکاب جرایم مفاسد اقتصادی از جمله اخلال در نظام اقتصادی کشور، رشاء و  ارتشاء، اختلاس، پولشویی، قاچاق کالا و ارز، تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی، تصرف غیرقانونی اموال و دارایی های دولت و سایر جرایم ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی وارد زندان های استان شده اند که از این تعداد، هم اکنون ۱۴۳ نفر در زندان های استان می باشند.

یدالله موحدبا اشاره به هفته قوه قضاییه و با یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای حادثه هفتم تیرماه سال ۶۰ اظهار کرد: شهید آیت الله بهشتی  یکی از شخصیت های برجسته و کم نظیری بودند که هم در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و هم در حین انقلاب اسلامی نقش بی بدلیلی داشتند.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی دارای شخصیتی جامع الاطراف بودند اظهار کرد: شهید آیت الله دکتر بهشتی هم سیاست مدار متدین، هم مدیری کارآمد و با بصیرت و هم فقیهی مبرح بودند که از همه جهات ویژگی های ممتازی داشتند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر اینکه شهید بهشتی در دستگاه قضایی نقش ویژه ای داشتند افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت دستگاه قضایی کشور دچار آشفتگی بود و قوانین جزایی اقتباس و برگرفته از کشورهای اروپایی بود که بنا بود تحول عمیقی در دستگاه قضا و نظام قضایی کشور بر مبنای فقه شیعه پایه ریزی شود که در این راستا امام راحل با بصیرت خودشان، شهید دکتر بهشتی را بهترین گزینه برای این مسئولیت دیدند و این اقدام و گام اساسی در راستای تحقق اهداف انقلاب صورت گرفت.

عالی ترین مقام دستگاه قضایی در استان کرمان، ساماندهی به وضعیت قضایی و ایجاد بنایی برای قوانین اسلامی را از جمله اقدامات آیت الله بهشتی در دستگاه قضایی کشور عنوان کرد و گفت: به رغم اینکه ایشان، مدت کوتاهی در این مسند بودند، اما حقیقتا پایه گذاری های خوبی در این قوه صورت گرفت به طوری که در این دوره مدیریت ایشان، دانشکده علوم قضایی برای تامین نیازهای دستاه قضایی اسلامی تاسیس شد.

موحد در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در دوران مدیریت آیت الله رییسی بر قوه قضاییه کارهای خوبی صورت گرفته است افزود: سند تحول دستگاه قضایی کشور بر طبق نظریات رهبر معظم انقلاب اسلامی و در چارچوب منشور گام دوم انقلاب اسلامی، تبیین شده است که بخش اجرایی این سند در حوزه های مختلف اجرا شده و با قدرت بیشتری نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره عملکرد دادگستری استان کرمان در سال گذشته اظهار کرد: هم اکنون در سطح استان کرمان، ۳۲ حوزه قضایی، ۱۸ دادگستری در شهرستانها، ۷ واحد قضایی در شهرستانها به صورت دادگاه و ۷ حوزه قضایی در بخش ها فعال هستند که در این ۳۲ واحد قضایی، ۳۷۳ قاضی مشغول رسیدگی به پرونده ها می باشند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به بهبود وضعیت تعداد قضات فعال در استان کرمان گفت: نرخ قضات کشور نسبت به جمعیت برای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۳ قاضی می باشد که در استان کرمان این نرخ به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت، ۱۲ قاضی است که به دنبال این هستیم که این نرخ را به نرم کشوری برسانیم ضمن آنکه باید این موضوع نیز توجه داشت که در سال ۹۴ این نرخ در استان کرمان در حدود ۸ قاضی بوده است.

موحد با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ درصد پست های قضایی استان کرمان بلاتصدی هستند افزود: در سال ۹۸، تقریبا، ۵۶۷ هزار ۱۹۶ فقره پرونده به مراجع مختلف قضایی استان کرمان وارد شد ضمن آنکه در کنار این پرونده ها، ۱۶۰ هزار پرونده نیز به شورای حل اختلاف وارد شده است که مجموعا بیش از ۷۳۰ هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف و مراجع قضایی استان وارد شده است.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان با اشاره به اینکه در نهادهای شبه قضایی در سال گذشته نیز ۶۰ هزار پرونده توسط قضات رسیدگی شد اظهار کرد: سرانه رسیدگی هر قاضی در سال ۹۸ در استان کرمان ۲۰۰۰ پرونده بوده است و به طور متوسط قضات استان به طور متوسط به دو هزار پرونده در دادگستری یا شورای حل اختلاف رسیدگی و رای صادر کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه قضات، انسان هایی نجیب و سخت کوش هستند افزود: البته قبول داریم که در دستگاه قضایی نقایص و مشکلاتی نیز وجود دارد که شاید بخشی از این مشکلات به حجم بالای ورودی پرونده مرتبط می شود که همین امر باعث می شود مردم گاها از کیفیت خدمات و طولانی شدن رسیدگی های گلامند شوند اما این اطمینان را می دهیم که به دنبال خدمات قضایی روزآمدتر و با سرعت اجرای بیشتری در رسیدگی به پرونده ها هستیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان درباره اوقات رسیدگی به پرونده ها در زمان شیوع ویروس کرونا نیز گفت: با شیوع ویروس منحوس کرونا، مشکلات جدی در فرانیدهای دادرسی ها در سطح کشور و به تبع آن در استان کرمان ایجاد شد به طوری که در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری خیلی از دادرسی ها به تعویق افتاد و این پرونده ها به اردیبهشت ماه موکول شد.

وی با اشاره به اینکه در ایام سعی کردیم پرونده های فوریتی را در اولویت کاری قرار دهیم افزود: با توجه به فرایند طولانی شیوع این ویروس، دستگاه قضا مجبور شد با رعایت پروتکل های بهداشتی، کار خود را از سر بگیرد که البته در این راستا سعی بر برگزاری جلسات دادرسی به صورت غیرحضوری بودیم به طوری که در سال گذشته ۱۵۰۰ جلسه دادرسی و محاکمه در سطح استان کرمان به صورت الکترونیکی برگزار که از این تعداد ۵۰۰ جلسه مربوط به محاکمه زندانی ها بود.

موحد با اشاره به اینکه در این مدت و به علت ارتباط با سایر افراد در جامعه جمعی از قضات و کارکنان دادگستری استان کرمان مبتلا به ویروس کرونا شده اند که تعدادی بهبود و تعدادی نیز هم اکنون در حال قرنطینه هستند افزود: یکی از نگرانی ها و دغدغه های جدی ما در این دوران، بحث زندانی ها و احتمال شیوع این ویروس در داخل زندان های استان بود که در این راستا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، سعی کرده ایم با لایحه های مختلف قرنطینه، از نفوذ ویروس کرونا به داخل زندان ها جلوگیری کنیم که خوشبختانه تاکنون گزارشی از ویروس کرونا در زندان های استان کرمان را نداشته ایم و تلاش می کنیم هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت زندان های استان کرمان گفت: در سال گذشته ۱۴۴۴ نفر در استان کرمان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند ضمن آنکه با همکاری ستاد دیه استان و نحوه صدور احکام (احکام جایگزینی) توسط قضات سال گذشته با کاهش ۱۵.۵ درصدی و در سه ماهه اول سال جاری با کاهش ۳۲ درصدی ورودی به زندان های استان کرمان روبرو بودیم. سیاست دستگاه قضا برای کاهش ورودی زندانیان به ویژه زندانیان جرایم غیرعمد و مالی است که خوشبختانه در استان کرمان به خوبی توانستیم این بحث را مدیریت کنیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مقابله و مبارزه جدی و مستمر با فساد به عنوان یک ضرورت امروز جامعه اظهار کرد: غفلت از مبارزه با فساد، امری زیان بار بوده که به اعتماد عمومی ضربه خواهد زد.

موحد با تاکید بر اینکه بهترین طرق حمایت از سرمایه گذاری، مبارزه با فساد اداری و اقتصادی در سطح کشور است اظهار کرد: اگر بخواهیم قدم رو به جلو در راستای جهش تولید، رونق تولید و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های اقتصادی برداریم، باید به موضوع  مبارزه لاینقطع با فساد نگاه ویژه ای داشته باشیم.

عالی ترین مقام دستگاه قضایی در استان کرمان با اشاره به اینکه توجه ویژه به سلامت اداری یکی از برنامه های اصلی دستگاه قضایی در دوره جدید این قوه است که امروز به صورت ملموس مردم شاهد ان هستند اظهار کرد: صدور ۹ مورد حکم اعدام، چهار مورد حبس ابد، ۴۴ مورد حبس بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال و صدور ۷۳ حکم ۱۰ تا ۲۰ سال برای اخلالگران نظام اقتصادی کشور در سطح ملی  در راستای مبارزه با فساد اقتصادی صادر شده که برخی از آنها اجرا شده است.

ریس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سطح استان کرمان و از سال گذشته تاکنون ۴۰۳ نفر از بابت ارتکاب جرایم مفاسد اقتصادی از جمله اخلال در نظام اقتصادی کشور، رشاء و  ارتشاء، اختلاس، پولشویی، قاچاق کالا و ارز، تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی، تصرف غیرقانونی اموال و دارایی های دولت و سایر جرایم ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی وارد زندان های استان شده اند که از این تعداد، هم اکنون ۱۴۳ نفر در زندان های استان می باشند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های تحولی قوه قضایی، ریشه کنی و مبارزه با فساد است افزود: مقابله با فساد دارای دو وجه است. مبارزه با فاسد و برخوردهای قاطع و عبرت آموز با مفسادان اقتصادی وظیفه دستگاه قضا است اما مبارزه با فساد وظیفه دستگاه های اجرایی است که باید صورت گیرد.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)