کد خبر: ۳۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
نگاهی به موضع امروز مجلسی‌ها درباره شبکه‌های اجتماعی
آیا اینستاگرام بزودی فیلتر می‌شود؟ پاسخ به این سوال روشن نیست. اما مرور خبرهای امروز مجلس نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس برای فیلتر اینستاگرام به صورت جدی دورخیز کرده‌اند. سخنان تند نماینده بم و سایر نمایندگان مجلس و همراهی سردار قالیباف رئیس مجلس نشان می‌دهد که مجلسی‌ها برای اینستاگرام خواب‌هایی دیده‌اند. مجلس انقلابی یازدهم که مهمترین برنامه خود را حل مشکلات اقتصادی کشور اعلام کرده بود، در اولین گام‌ خود نشان داده است که بیش و پیش از حل مسائل اقتصادی دنبال انسداد فضای سیاسی- اجتماعی کشور است. موضوعی که برای بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران سیاسی روشن بود و در خصوص آن نیز هشدار لازم داده شده بود؛ اما در فضای غبارآلود ناشی از تنگناهای اقتصادی این هشدارها شنیده نشد.

گفتارنو- علی کاظمی‌تبار
آیا اینستاگرام بزودی فیلتر می‌شود؟ پاسخ به این سوال روشن نیست. اما مرور خبرهای امروز مجلس نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس برای فیلتر اینستاگرام به صورت جدی دورخیز کرده‌اند. سخنان تند نماینده بم و سایر نمایندگان مجلس و همراهی سردار قالیباف رئیس مجلس نشان می‌دهد که مجلسی‌ها برای اینستاگرام خواب‌هایی دیده‌اند.
مجلس انقلابی یازدهم که مهمترین برنامه خود را حل مشکلات اقتصادی کشور اعلام کرده بود، در اولین گام‌ خود نشان داده است که بیش و پیش از حل مسائل اقتصادی دنبال انسداد فضای سیاسی- اجتماعی کشور است. موضوعی که برای بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران سیاسی روشن بود و در خصوص آن نیز هشدار لازم داده شده بود؛ اما در فضای غبارآلود ناشی از تنگناهای اقتصادی این هشدارها شنیده نشد.
بن مایه فکری یک تفکر سیاسی رایج در کشور ایجاد محدودیت و بستن هر امکانی است که مدیریت آن در اختیار آنان نباشد. اما این هدف معمولا پشت انگیزه‌های اعتقادی پنهان می‌شود و در نتیجه نسخه‌ای جز پاک کردن صورت مساله پیش روی تصمیم‌گیرندگان نمی‌گذارد.
غافل از اینکه مبارزه با تبعات منفی شبکه‌های اجتماعی - که در خصوص آن تردیدی وجود ندارد- برخورد حذفی نیست و با پاک کردن صورت مساله کسی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید؛ آنچنان که در ماجرای فیلتر تلگرام، فیس‌بوک و توئیتر این راه حل آزموده شد و الان خیل کثیری از مسئولان در همین شبکه‌های فیلترشده اکانت دارند و به نشر محتوا و معارف اسلامی می‌پردازند و از سیاست‌های اصولی نظام دفاع می‌کنند و اتفاقا از مخاطبان قابل توجهی برخوردار هستند.
همین چند وقت پیش بود که نشریه داخلی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی سیاست فیلتر تلگرام را نادرست ارزیابی کرده بود. چرا که این موضوع باعث فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن‌ها شده و این موجب شده تا در ورود جوانان و نوجوانان به سایت‌های غیراخلاقی بیش از گذشته باز شود. موضوعی که از سوی بسیاری از کارشناسان هشدار داده شده بود.
حالا نوبت به اینستاگرام رسیده است. اپلیکشینی که بنا به اذعان وزیر جوان ارتباطات به دلیل فیلتر سایر پلتفرم‌ها محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
امکانات ویژه‌ای چون لایو و پخش زنده در طول دوره کرونا باعث شد تا بخش زیادی از برنامه‌هایی که نیاز به تماس اجتماعی داشت بر بستر اینترنت اجرا شود. موضوعی که انحصار رسانه‌های رسمی را شکست و شاید همین مساله باعث طرح دوباره ایجاد محدودیت برای اینستاگرام شده باشد.
برخی نمایندگان امروز اینستاگرام را «قتلگاه اعتقادات جوانان» دانستند؛ اما اعلام نکردند چرا سیاست‌های تعداد زیاد دستگاه‌های فرهنگی دارای بودجه‌های کلان اعم از صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی و غیره و غیره و انبوه برنامه‌های فرهنگی در مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد و... به گونه‌ای است که نتوانسته جوانان را به نحوی مورد تربیت قرار دهد که یک رسانه اجتماعی نتواند اعتقادات آنان را مورد خدشه قرار دهد.
حالا و یک سال مانده به انتخابات مجلس نمایندگان مجلس با احضار وزیر ارتباطات به مجلس و سوال از او نشان دادند که با سیاست‌های دولت روحانی مبنی بر گسترش پهنای باند و عدم برخورد حذفی با رسانه‌های اجتماعی سر سازگاری ندارند.
عاقبت اینستاگرام با سخنان امروز نمایندگان مجلس معلوم نیست؛ اما اینکه تا پیش از 1400 شاهد فیلتر شدن اینستاگرام باشیم موضوع عجیب و غریبی نیست. موضوعی که به نظر می‌رسد یک دلیل آن انتخابات ریاست جمهوری باشد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
4
فقط دنبال باندبازی خودشان هستند. دلشان برای مردم نسوخته. فقط دنبال دردسر هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
2
اینها نتایج عدم مشارکت مردم در انتخابات است. قبلی ها لااقل خرابکاری نمی کردند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)