کد خبر: ۳۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان مطرح کرد:
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان اظهار کرد: مدت زمان نگهداری این افراد در کمپ های ماده ۱۶ کم است، این طرح در حال حاضر به خوبی اجرا نمی وشد و ۸۰ درصد معتادین بهبودیافته دوباره به چرخه اعتیاد بر می گردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان با اشاره به اینکه انواع موادمخدر در دنیا از ۶۶ مورد سال ۲۰۰۹ هم اکنون به ۸۰۳ نوع ماده مخدر افزایش پیدا کرده است خاطر نشان کرد: برخی از این موادمخدر هنوز شناخته شده نیست ولی در مجموع اکثریت بیشتر این موادمخدر صنعتی بوده که اثرات مخرب خیلی زیادی دارند.

محمدرضا انارکی محمدی با اشاره به سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد:  شورای هماهنگی مبارزه موادمخدر که زیر مجموعه ستاد مبارزه با موادمخدر کشور است، از ۵ کمیته تشکیل شده که مهمترین اولویت ستاد، بحث پیشگیری است.

وی با تشریح کمیته های شورای مبارزه با موادمخدر گفت: کمیته پیشگیری، کمیته مقابله با عرضه و مبارزه با موادمخدر، کمیته حقوق قضایی، کمیته درمان و کمیته سازمان های مردم نهاد از زیر مجموعه های این شورا می باشند که ریاست این شورا بر عهده شخص استاندار است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان با اشاره به اینکه این شورا، در ۴ دهه گذشته تلاش های بسیاری در راستای مبارزه با موادمخدر انجام داده است افزود: متاسفانه یکی از مواردی که تاکنون در بحث مبارزه با موادمخدر از آن غفلت شده بود، موضوع پیگشیری است که از همین رو ستاد مبارزه با مواد مخدر اولویت اصلی خود را پیشگیری قرار داده که خوشبختانه در استان کرمان کارهای خوبی در این راستا در دو سه سال گذشته صورت گرفته که برخی از این کارها در آینده نزدیک به صورت کشوری اجرا خواهد شد.

انارکی محمدی با اشاره به اجرای طرح طرح «یاری گران زندگی» گفت: این طرح که از سال گذشته با انعقاد تفاهمنامه میان وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد، به دنبال ارائه آموزش های مهارتی برای زندگی آینده خواهد بود تا بتواند نوجوانان و جوانان را در مقابل با موضوعات مختلف اجتماعی از جمله بحث موادمخدر مصون بسازد که مقرر شده این طرح در ۲۰ درصد مدارس کل کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در ۲۰ درصد مدارس سطح استان نیز تا پایان سال گذشته اجرایی شد افزود: با تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجرای این طرح و ارائه آموزش های لازم در سامانه «شاد» برای دانش آموزان تشریح شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان به دیگر اولویت های ستاد مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اولویت ها ستاد و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر بحث جمع آوری معتادین متجاهر است که البته این طرح با مشکلاتی در بحث نگهداری از این افراد روبرو بوده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان در راستای ایجاد مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ گفت: در سال گذشته توسط سپاه ثارالله استان کرمان یک مرکز ماده ۱۶ برای جمع آوری و نگهداری معتادین متجاهر راه اندازی شد ضمن آنکه مرکز ماده ۱۶ زنان نیز توسط بهزیستی استان در سال گذشته راه اندازی شده است.

انارکی محمدی با اعلام خبر جمع آوری معتادین متجاهر در استان کرمان از هفته آینده افزود: طبق قانون معتادین متجاهر پس از جمع آوری از یک تا سه ماه می توانند در مراکز ماده ۱۶ نگهداری شوند که براساس دستور مقام قضایی می تواند سه ماه دیگر نیز به ماندن در این کمپ اضافه شود که معتقدیم سه ماه یا نهایتا ۶ ماه، زمان کافی برای ترک اعتیاد و ارائه آموزش های لازم برای این افراد نیست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با موادمخدر به دنبال اصلاح این قانون است افزود: میزان نگهداری این افراد باید به دو سال افزایش پیدا کند تا در این دو سال هم چرخه درمان کامل و هم بتوان برای اشتغال این افراد کارهای موثری را انجام داد و معتقدیم اگر این آیین نامه به درستی اجرا شود، دیگر شاهد خواهیم بود افراد کمتری به اعتیاد دوباره بازگشت پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از معتادان بهبود یافته به اعتیاد بازمی‌گردند، اظهار کرد: چون مدت زمان نگهداری این افراد در کمپ های ماده ۱۶ کم است، این طرح در حال حاضر به خوبی اجرا نمی وشد و ۸۰ درصد معتادین بهبودیافته دوباره به چرخه اعتیاد بر می گردند.

انارکی محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود به موقعیت ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۱ میزان تولید موادمخدر در کشور افغانستان ۲۰۰ تن در سال بود که این میزان تولید موادمخدر هم اکنون به بیش از ۹۰۰۰ تن رسیده و علاوه بر تولید موادمخدر سنتی، تولید شیشه نیز در این کشور افزایش پیدا کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمان به طولانی بودن مرز میان ایران و افغانستان اشاره کرد گفت: هم اکنون شاهد هستیم از سمت شرق کشور مواد مخدر سنتی و شیشه وارد می شود و از سمت مرزهای غربی، پیش سازه های موادمخدر صنعتی وارد و به سمت افغانستان می رود که خود باعث شده کار دو چندان بشود و از سوی دیگر با توجه به تحریم های ظالمانه غرب و آمریکا، دسترسی به برخی امکاناتی که بتوان در مرزهای کشور موادمخدر را شناسایی کرد، برای ما وجود ندارد و همین امر سبب شده علی رغم همه اقدامات، تلاش ها و شهادت جوانان ما در این راه، باز شاهد ورود موادمخدر به کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه ایران علمدار مبارزه با موادمخدر در دنیاست اظهار کرد: باید بپذیریم در کشور هم عرضه و تقاضای موادمخدر زیاد است که خود نشان می دهد در کنار سایر اقدامات مبارزه ای باید در بحث اقدامات پیشگیرانه نیز کار کنیم تا مردم به سمت موادمخدر نروند. جامعه نیاز به نشاط بیشتر دارد و باید یکسری اقدامات در جامعه صورت گیرد تا مردم به سمت موادمخدر سوق پیدا نکنند.

وی با اشاره به اینکه انواع موادمخدر در دنیا از ۶۶ مورد سال ۲۰۰۹ هم اکنون به ۸۰۳ نوع ماده مخدر افزایش پیدا کرده است خاطر نشان کرد: برخی از این موادمخدر هنوز شناخته شده نیست ولی در مجموع اکثریت بیشتر این موادمخدر صنعتی بوده که اثرات مخرب خیلی زیادی دارند.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)