کد خبر: ۳۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه تا امروز ۴۳ مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل های شمال استان کرمان داشته ایم افزود: متاسفانه در این دو ماه گذشته ۲۷۲ هکتار از عرصه های جنگلی و مراتع شمال استان کرمان به دلیل آتش سوزی از بین رفته اند این در حالی است که در سال گذشته و در این بازه زمانی، ۱۷۶ هکتار از مراتع و جنگل های استان در حریق از بین رفتند که ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش حریق مراتع را شاهد هستیم.

افزایش 50درصدی حریق مراتع شمال استان، در سه ماهه اول سال جاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان گفت: پوشش گیاهی انبوهی در مراتع و جنگل‌های استان کرمان وجود دارد که با فصل گرما، به یک انبار باروت تبدیل شده و در صورت کوچکترین بی احتیاطی به یک فاجعه تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طی سه ماه ابتدایی امسال بیش از ۳۹۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور رخ داد. بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود همچنین مجازات شروع به این جرم از شش ماه تا دو سال حبس است.

بررسی‌ها نشان می دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی منشاء انسانی دارد. برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کند موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

در روزهای ابتدایی امسال بارش‌های گسترده باران در سراسر استان کرمان را شاهد بودیم که با سبز شدن مراتع و جنگل‌ها و پراکندگی گیاهان خودرو، در روزهای گرم سال احتمال آتش‌سوزی نیز افزایش پیدا می کند که می‌تواند موجب خسارت‌های هنگفت به منابع ملی و طبیعی استان کرمان شود و حال این روزها آتش قلب مراتع و جنگل‌های استان را را نشانه گرفته است.

۷۵ درصد حریق‌ جنگل‌ها در اواخر هفته و یا روزهای تعطیل اتفاق می‌افتد

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها در شمال استان کرمان گفت: متاسفانه هرساله در اواخر فصل بهار بحث آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کرمان را داریم که میزان آتش سوزی رابطه مستقیم با میزان بارش های فصل آبی دارد که هرچه قدر میزان بارش‌ها بیشتر باشد، میزان رویش های مراتع جنگلی افزایش و در نتیجه خطر آتش‌سوزی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در فصل آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش ۶۵ درصدی بارش‌ها بودیم اظهار کرد: تابستان امسال، تابستانی سخت و پرخطری خواهیم داشت و پیش بینی می کنیم با معضل آتش‌سوزی بالایی در مراتع و جنگل‌های استان روبرو باشیم.

رجبی زاده با اشاره به اینکه تا امروز ۴۳ مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل های شمال استان کرمان داشته ایم افزود: متاسفانه در این دو ماه گذشته ۲۷۲ هکتار از عرصه های جنگلی و مراتع شمال استان کرمان به دلیل آتش سوزی از بین رفته اند این در حالی است که در سال گذشته و در این بازه زمانی، ۱۷۶ هکتار از مراتع و جنگل های استان در حریق از بین رفتند که ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش حریق مراتع را شاهد هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اینکه تقریبا ۹۵ درصد عامل حریق‌های جنگل ها و مراتع در شمال استان کرمان، عامل انسانی بوده افزود: عمدتا، گردشگران عامل این حریق ها بودند که ۷۵ درصد این حریق‌ها نیز در اواخر هفته و یا روزهای تعطیل صورت گرفته است.

وی با اشاره به کمبود نیرو در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای اطفای حریق مراتع و جنگل ها اظهار کرد: انتظار داریم وقتی حریقی اتفاق می افتد با وجود نیروهای کم ما و عدم امکان اطفای سطح آتش‌سوزی توسط این تعداد نیرو، نیروهای بومی و سایر دستگاه هایی که امکان اطفای حریق آتش را دارند، به کمک ما آمده و توجه به این موضوع امری الزامی و واجب برای همه مسئولین و مردم است.

تابستان پرخطری را در پیش رو خواهیم داشت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اعلام این هشدار که تابستان پرخطری را در پیش رو خواهیم داشت اظهار کرد: اگر کمک‌های مردمی و دوستداران محیط زیست نباشد، پیش بینی می کنیم امسال عرصه های وسیعی را به دلیل آتش‌سوزی از دست بدهیم.

وی با اشاره به تشکیل گروه های مردمی در برخی شهرستان ها چه به صورت سازمانی و چه به صورت خود جوش افزود: رعایت کردن اصول ساده حضور در طبیعت مهمترین عامل در جلوگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع است که انتظار می رود مردم در زمان حضور در طبیعت، تا جای ممکن آتش روشن نکنند و یا اینکه از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل پیدا کنند.

رجبی زاده با اشاره به شماره رایگان ۱۵۰۴ یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی به منظور گزارش آتش سوزی جنگل ها افزود: یکی از کارهایی که در این مدت از آن غافل بودیم، بحث فرهنگسازی حضور در طبیعت در بین اقشار مختلف جامعه است که در همین راستا یگان حفاطت و اداره آموزش این اداره، بروشورهای آموزشی تهیه و این اقلام اموزشی را در ایام تعطیلات بین مردم توزیع می کنند که خوشبختانه موثر نیز بوده است.

بیش از ۵۰ هکتار عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان طعمه حریق شد

حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه پوشش گیاهی انبوهی در مراتع و جنگل‌های استان کرمان وجود دارد که با فصل گرما، به یک انبار باروت تبدیل شده و در صورت کوچکترین بی احتیاطی به یک فاجعه تبدیل خواهد شد اظهار کرد: در جنوب استان کرمان، ۴۸۰ هزار هکتار جنگل و مراتع وجود دارد که یک ظرفیت خدادادی بسیار خوبی است که از گذشته ها در اختیار ما قرار گرفته است.

وی با تاکید بر حفاظت از مراتع و جنگل‌ها گفت: حفاطت از مراتع و جنگل ها یک وظیفه شرعی، عرفی و قانونی بوده که در این راستا تنها سازمان منابع طبیعی نمی تواند این حفاظت را انجام دهد و در این راستا نیازمند مدد مردم و گروه های دوستدار محیط زیست هستیم.

احمدی به آتش سوزی های امسال در مراتع و جنگل های جنوب استان کرمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در جنوب استان کرمان در ۲ ماه گذشته، بیش از ۵۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی طعمه حریق شد که ۲ میلیارد تومان تاکنون خسارت وارد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد حریق های اتفاق افتاد در مراتع و جنگل های جنوب استان کرمان به دلیل عامل انسانی بوده که عمده آن نیز موارد غیرعمدی است افزود: در جنوب کرمان عمدتا مشکل در اواخر هفته است که مردم به طبیعت می روند و به دلیل بی احتیاطی هایی که انجام می دهند شاهد چنین آتش سوزی هایی می باشیم

وی با بیان اینکه حتی یک ته سیگار هم می تواند باعث ایجاد یک آتش سوزی بزرگ شود اظهار کرد: به شدت توصیه می کنیم که مردم بعد از روشن کردن آتش حتما با حساسیت تمام، نسبت به خاموش شدن آتش اطمینان پیدا کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه نیازمند فرهنگسازی، آموزش و ترویج این موضوع در جامعه هستیم افزود: این منابع طبیعی و جنگل ها یک امانت الهی در دست ما هستند و امیداواریم به گونه ای رفتار کنیم که بتوانیم این امانت الهی را بدون کمترین خسارت وارده به دست به آیندگان بسپاریم.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)